• vagonul-cisternă făcea parte dintr-o garnitură de 25 de vagoane, care tranporta produse petroliere la RAFO Onești • focul a izbucnit sub vagon, de la un ventil defect, din care au fost semnalate scurgeri pe tot traseul de la Timișoara pînă la Onești • cauzele incendiului încă nu au fost stabilite • pompierii militari au luptat cu flăcările mai bine de patru ore • la lichidarea incendiului au participat atît pompierii din Onești și Bacău, dar și pompierii civili de la RAFO Onești și Electrocentrale Borzești
Un vagon cisternă care transporta produse petroliere de la societatea „Solventul” din Timișoara a luat foc aproape de miezul nopții de sîmbătă spre duminică, chiar în fața sediului Stației CFR Borzești. Garnitura de tren a plecat din Timișoara cu o zi înainte, la ora 18,30, și, de cum a ajuns în Borzești, a staționat pe linia a cincea a Gării, pînă spre miezul nopții de sîmbătă, cînd urma să fie dirijată către RAFO Onești, unde se prelucrau produsele petroliere din cele 25 de vagoane-cisternă. Incendiul a fost observat de unul dintre lucrătorii feroviari care tocmai se pregătea să efectueze manevrele necesare cuplării unei locomotive la garnitură care să o transporte către RAFO. El a observat o flacără înaltă de aproape doi metri, care se ridica de sub ultimul vagon. „A început să țipe că arde, ne-am adunat repede cu toții și au fost anunțați pompierii care au sosit în doar cîteva minute. Numai că focul s-a extins aproape instantaneu, de la o baltă care se formase sub vagon și care provenea de la o gură de golire a cisternei, aflată aproape sub vagon, într-o laterală și din care curgea un lichid. Mai tîrziu am înțeles că nu era chiar benzină ci un produs care trebuia prelucrat la RAFO. Dar tot lua foc al naibii de repede! Și, dacă la început doar picura din ventilul ăla, cum s-a încălzit, cum a început să țîșnească în jet puternic, iar focul s-a întețit că nu ne mai puteam apropia”, ne-a declarat unul dintre martori.
Într-o primă fază, la locul incendiului s-au deplasat cinci autospeciale cu apă și spumă de la Detașamentul de Pompieri militari din Onești, în timp ce din Bacău a plecat spre locul sinistrului o echipă operativă a Grupului de Pompieri, condusă de șeful de stat major, lt.col. Valentin Dancu. La puțin timp au fost chemate încă patru autospeciale, două din Bacău și cîte una aparținînd Serviciilor private de pompieri civili de la RAFO și Electrocentrale Borzești. „Pentru a se evita propagarea incendiului și la celelalte vagoane cisternă ale garniturii, precum și la alte trenuri garate în stația CFR Borzești, în primul moment s-a trecut la evacuarea acestora, de către personalul tehnic al stației, cu ajutorul locomotivei de serviciu, concomitent cu localizarea zonei incendiate de către echipajele de intervenție”, ne-a declarat maiorul VolodiaTisescu, ofițerul de relații cu presa al Grupului de Pompieri militari Bacău.
Lucrătorii CFR ne-au declarat însă că vagonul la care a izbucnit incendiul a venit cu acest defect ușor la gura de golire pe tot traseul de la Timișoara pînă la Borzești. „Lucrătorii CFR de la cel puțin cinci stații de pe parcurs au semnalat o scurgere sub formă de picături dintr-unul dintre ventilele laterale. Acum, în momentul de față, se scurg din acest ventil cam 120 de picături pe minut. Tot la fel curgea și înainte de incendiu. Suficient cît să se formeze o pată destul de mare sub cisternă”, ne-a spus un salariat CFR. Timp de mai bine de patru ore, pompierii au udat cu apă și spumă vagonul pentru a-l meține la o temperatură cît mai săczută. „Produsele petroliere sînt volatile și la temperaturi ridicate presiunea din recipientul în care sînt depozitate crește, iar cisterna ar fi putut exploda”, ne-a spus inginerul chimist Vasile Manolache. Pe de altă parte, martorii incendiului spun că acest risc nu a existat nici un moment. „În afară de faptul că vagonul a fost răcit permanent, cisterna mai este prevăzută și cu un capac de vizitare, situat deasupra recipientului. Acesta ar fi sărit primul de la locul lui și ar fi eliberat presiunea acumulată în cisternă”, ne-au asigurat doi bărbați.
Incendiul a fost lichidat înainte de ora patru dimineața. „Aș vrea să menționez însă că intervenția a fost îngreunată foarte mult de faptul că exista pericolul extinderii incendiului la celelate garnituri garate pe liniile alăturate, dar și a imposibilității de a interveni cu agent de stingere în primele momente, întrucît rețeaua electrică de 27.000 V nu era decuplată. Abia după ce s-a efectuat această operațiune lucurile au decurs mult mai eficient. Dar nu îndeajuns, pentru că alimentarea cu apă s-a făcut de la o distanță de zece kilometri față de zona incendiată, iar temperaturile de -15 grade ne-a îngreunat și mai mult intervenția”, ne-a mai spus Volodia Tisescu. În urma incendiului au ars aproximativ 30 de tone de produse petroliere, în valoare de 450 de milioane de lei și au fost salvate bunuri în valoare de cinci miliarde de lei. Cauza incendiului, precum și împrejurarea producerii acestuia, încă nu au fost stabilite. (Mirela ROMANEȚ)
Lasă un răspuns