• opt trasee de transport public județean au rămas pustii
După licitația pentru atribuirea traseelor de transport județean, mai multe localități au rămas practic izolate de Bacău, din cauza faptului că pentru opt dintre trasee nu s-a înscris nici o firmă de transport. Acest lucru înseamnă că timp de un an, respectivele trasee nu vor fi incluse în rețeaua de transport local. În această situație se află rutele Bacău – Nicolae Bălcescu, Bacău – Huruiești – Tătărăști, Bacău – Răcăciuni – Găiceana, Bacău – Strugari – Cetățuia, Comănești – Asău, Buhuși – Buda – Șipote, Buhuși – Blăgești – Țîrdeni, Buhuși – Blăgești – Ciubota. Firmele de transport din județ nu au fost interesate de aceste trasee din cauza nerentabilității, determinată fie de numărul mic de pasageri, fie de starea drumurilor și, implicit, cheltuielile mai mari cu piesele de schimb și reparațiile.
Ce spun transportatorii
Nimeni nu pare însă să se mai gîndească la oamenii care fac naveta între localitățile respective și care au rămas fără un mijloc de transport sigur. Și operatorii de transport recunosc că există trasee pe care le evită, din cauze de natură economică. Directorul general Mihai Bălăiță, de la SC Transport Bistrița SA, consideră că unele firme preferă numai traseele avantajoase: „De ce nu m-a concurat nimeni pe Ciumași sau alte trasee grele ? Pentru că toată iarna se înzăpezesc și nimeni nu vrea un traseu cu probleme. Am asigurat astă iarnă și degajarea unor drumuri, cu personalul nostru. Pare foarte simplu, cumpăr un autobuz și mă înscriu mîine la licitație, dar nu e chiar așa. Este o mare problemă cu traseele. Noi avem și trasee rentabile, și nerentabile. Se compensează, dar la anul poate mă voi duce numai la cele bune. Și vor rămîne și mai multe neocupate. Dacă vrei să formezi un traseu, durează ani pînă se obișnuiesc cetățenii, pînă devine rentabil. Dacă ai un traseu, trebuie să îl onorezi”. Și directorul societății Trans Lia, Vasile Luncanu, este de părere că operatorii din transporturi nu au sufiecient curaj ca să „atace” trasee considerate dificile: „Bănuiesc că este vorba de trasee la care s-a renunțat din cauza faptului că nu au fost rentabile. E posibil să fie vorba și de situația drumurilor. Trebuie curaj ca să te implici în așa ceva și este mai ușor să iei un traseu care funcționează bine și prezintă mai multe garanții”. Șeful agenției băcăuane a Autorității Rutiere Române, Valeriu Avram, a precizat că „în primul rînd drumurile sînt un impediment. Deocamdată se mai încearcă activități de tranpsort de persoane și pe traseele neocupate și este posibil ca pentru unele dintre ele să primim totuși oferte. Blăgeștiul, de exemplu, era profitabil, dar și-au «rupt» mașnile și au renunțat toți. Sînt cheltuieli foarte mari și nu-i convine nimănui să bage mașina pe acolo”.
Ce fac oamenii
Cei care pierd din toată afacerea sînt locuitorii unor sate și comune uitate de Dumnezeu. Și de firmele de transport. Unica posibilitate pentru un drum pînă la Bacău rămîne căruța vecinului sau ieșirea la „ia-mă nene”. Însă este vorba de comune destul de mari, cu mii de locuitori, dintre care destui fac naveta pînă la Bacău pentru a-și vinde produsele în piață sau pentru alte motive. Comuna Huruiești este un exemplu în acest sens. Oamenii par să se fi obișnuit deja cu lipsa transportului în comun și apelează în mod obișnuit la „ocazie”. Primarul Ioan Zăbrăuțanu ne-a declarat că „au dispărut toate cursele de transport în comun oficiale. Ne deservea Autogara Adjud, însă s-au retras de un an și jumătate. De transportatori din Bacău, nici urmă! E drept că și oamenii au creat această situație, prin faptul că merg cu ocazia. Așa că transportatorilor nu le convine să facă 80 de kilometri cu un autobuz de 70 de locuri, numai pentru cîțiva călători. Acum locuitorii merg cu «ocazia» pînă la Adjud și de acolo iau trenul spre Bacău. Le-am spus oamenilor că în ritmul acesta cursele dispar și cînd ai nevoie stai la marginea drumului, nu știi un program, nimic. E dezordine”. În plus, mai fac un ban și taximetriștii fără autorizație, care profită de faptul că locuitorii comunei nu au prea multe variante pentru drumul pînă la Bacău. Pînă la urmă, oamenii s-au împăcat cu dispariția curselor și s-au adaptat situației. Totuși, perspectiva ca anul viitor să rămînă neocupate 30 sau 40 de trasee în loc de opt este una care ar trebui să îi îngrijoreze pe cei în drept. (Codrin POP)
Lasă un răspuns