Aerostar Bacău aniversează în aceste zile împlinirea a 50 de ani de existență. Firma a fost înfințată în 1953, sub numele de Uzina de Reparații de Avioane, cunoscută sub numele scurt, URA. Ulterior, ea și-a schimbat numele în Întreprinderea de Reparat Avioane – I.R.Av. -, apoi Întreprinderea de Avioane (I.Av.) și, în cele din urmă, în Aerostar.
Principalul client – Armata Română
Uzina a fost subordonată succesiv Ministerului Forțelor Armate, Comandamentului Apărării Antiaeriene a Teritoriului și Direcției Industriale Generale a Armatei. Mai tîrziu, a ajuns în subordinea Ministerului Industriei Constructoare de Mașini – ca parte din Centrala Industriei de Mecanică Fină și Aeronautică, a Grupului Aeronautic București, a Centrului Național al Industriei Aeronautice Române și, spre final, a ajuns entitate autonomă în cadrul ramurii industriei aeronautice și de apărare. Totuși, Aerostar a avut un curs propriu de dezvoltare, orientat către clientul său principal, Ministerul Apărării Naționale a României. În prezent, Aerostar este privatizată. Principalul acționar este IAROM, iar statul român are „acțiunea de aur” la societate.
Firma băcăuană a asigurat reparația și întreținerea tuturor tipurilor de avioane care s-au aflat în dotarea armatei române. Aici s-a realizat fabricația prototipului IAR-93, primul avion de luptă construit in România după al doilea război mondial. Băcăuanii au modernizat 110 avioane MiG-21 ale Armatei Române, în variantă Lancer. A urmat modernizarea altor modele din familia Lancer: MiG-21, MiG-21 BIS și cel al demonstratorului MiG-29 SNIPER. Unul dintre marile contracte obținute recent este cel privind verificarea, repararea și modernizarea aparatelor MiG-21 BIS ale Armatei Croate. Alte orientări privesc modernizarea avioanelor de școală și antrenament IAK-52W si IAK-52 TW. Firma are însă și alte activități, cum este programul de modernizare LAROM – o aplicație în domeniul sistemelor defensive – sau realizarea de componente pentru radare tip gap-filler, realizate sub licență Lockheed Marin.
Aerostar s-a orientat și spre piața civilă
În domeniul aviației civile, s-au identificat piețe pentru IAK-52 – cu variante configurate special pentru acești utilizatori – și s-a trecut la realizarea de avioane ultraușoare cum este WT-01 sau cel de firmă, Aerostar 01. Firma are colaborări internaționale cu parteneri de prestigiu: Elbit Systems din Israel, firma franceză Thomson (actualmente THALES), Daimler Chrysler Aerospace și, mai nou, Fokker Aerostructures, Olanda. Festivitățile încep astăzi, 15 aprilie, cu simpozionul „Pro-Performanță” și cu inaugurarea expoziției „Aerostar – trecut, prezent, viitor”. Festivitatea de marcare a evenimentului va fi joi, 16 aprilie, iar vineri, 17 aprilie, va avea loc o manifestare cultural-sportivă, „Aripi băcăuane”. (Gabriela PASCU)
Lasă un răspuns