Comercianții acordă minimum de garanție la centralele termice
Un scurt sondaj printre comercianții băcăuani care vînd centrale termice dovedește faptul că, de teama amenzilor, ei respectă prevederile legale măcar în ceea ce privește termenul minim de garanție pe care trebuie să-l acorde la cumpărarea bunurilor de folosință îndelungată, cum ar fi centralele termice. Conform legii, garanția la centralele termice trebuie să fie de minim un an pentru partea electronică și de minim doi ani pentru cazan. În funcție de centrală, se pot acorda și cîte trei ani de garanție pentru cazan. „În general, din controalele pe care le-am efectuat noi, a reieșit că agenții economici respectă reglementările și nu au fost semnalate abateri. Cu atît mai mult cu cît centralele termice sînt produse de firme de renume și care țin nu numai la imaginea lor, ci și la segmentul de piață pe care l-au cîștigat, dat fiind faptul că în acest domeniu concurența este destul de mare”, ne-a declarat Sorin Elisei, inspectorul șef al Oficiului Județean pentru Protecția Consumatorului Bacău.
Un simplu telefon, în calitate de posibil cumpărator, a dovedit faptul că inspectorul șef a avut dreptate. Societatea Neco Enterprise acordă doi ani de garanție pentru centralele termice pe care le comercializează, serviciu care poate fi asigurat atît de firmă, cît și de oricine altcineva. „Dacă nu faceți instalarea centralei cu firma noastră, ne chemați cînd o puneți în funcțiune și atunci primiți și garanția. Dacă nu aveți întocmit proiectul de gaze, vi-l putem face tot noi”, ne-a spus o voce de femeie la telefon. La firma Spot service, lucrurile stau tot în același fel, iar la West Line se acordă un an garanție pentru partea electronică a centralei și doi sau trei ani pentru cazan, în funcție de tipul centralei cumpărate. „Dacă vă instalăm noi centrala, mai primiți garanție de un an și pentru lucrarea efectuată”, ne-a spus un vînzător.
„Probleme nu sînt la acordarea garanției, ci pornesc în general de la modul de instalare a centralelor termice. De multe ori, acestea nu dau randament, pentru că sînt instalate de persoane neautorizate, care nu știu că trebuie să ia în calcul puterea calorică raportată la suprafața de încălzit și nu cer beneficiarului să-și schimbe caloriferele din fontă, pe motiv că mențin căldura mai mult timp. Este adevărat, dar fonta este un material poros, care adună tot felul de sedimente și care poate strica pompa. De asemenea, aș mai menționa aici și faptul că unii dintre cei care își instalează centrale termice renunță la tot felul de aparente «nimicuri», cum ar fi filtrele, dar care, în realitate, au un rol important în circulația apei prin pompă”, ne-a mai spus Elisei. Potrivit reglementărilor în vigoare, termenul de garanție reprezintă limita de timp care curge de la data dobîndirii produsului sau serviciului și pînă la care producătorul sau prestatorul își asumă responsabilitatea remedierii sau înlocuirii produsului ori serviciului achiziționat, pe cheltuiala sa, dacă deficiențele nu sînt imputabile consumatorului. Termenul de garanție nu este totuna cu termenul de valabilitate, care reprezintă limita de timp, stabilită de producător, pînă la care un produs perisabil sau un produs care în scurt timp poate prezenta un pericol imediat pentru sănătatea consumatorului își păstrează caracteristicile specifice, dacă au fost respectate condițiile de transport, manipulare, depozitare și păstrare. (Mirela ROMANEȚ)
Lasă un răspuns