• acesta este una din propunerile ISJ făcute după simularea națională din 12 aprilie, unde nu au lipsit întrebările greșite • apropierea examenului propriu-zis bagă în viteză Comisia județeană de examen
Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) a propus Ministerului Educației și Cercetării (MEC) ca la examenul de bacalaureat să existe cîte trei profesori supraveghetori în fiecare sală de concurs, față de doi, cît sînt acum. O creștere identică a fost susținută și în ceea ce privește numărul membrilor comisiilor de examen. Acestea sînt, de fapt, două dintre concluziile trase după derularea simulării naționale a probelor D și E din cadrul examenului de bacalaureat, care s-a consumat pe 12 aprilie, și de la care, potrivit aceleiași analize a ISJ, nu au lipsit întrebările greșite sau confuze. Astfel, la geografia României, o întrebare din cadrul variantei A de subiecte depășea programa pentru bacalaureat, în timp ce la filozofie „nu toate întrebările au necesitat interpretare filozofică, ci memorare mecanică. Grila este considerată un instrumenmt foarte eficient pentru clasele cu profil real, dar pentru profilul uman trebuie urmărită și capacitatea de comunicare”, după cum se arată în documentul ISJ. La limba franceză, trei cerințe puteau primi mai multe răspunsuri corecte, însă cireașa de pe tort au fost subiectele formulate pentru „solicitări și măsurări tehnice”, unde nu mai puțin de șase întrebări din cadrul variantei B de subiecte au fost incomplet formulate, pentru ca alte cinci cerințe să fie, pur și simplu, greșite.
Cît privește timpul necesar multiplicării subiectelor, Inspectoratul Școlar a recunoscut ceea ce era vizibil cu ochiul liber: dotarea actuală a liceelor face practic imposibilă limitarea copierii subiectelor la 45 de minute, așa cum dorește MEC. „Multiplicarea subiectelor nu se poate face, cu dotarea actuală, în mai puțin de o oră. Singura soluție de a termina copierea în trei sferturi de oră este dotarea liceelor cu cîte patru copiatoare performante, însă nu trebuie să uităm că timpul de copiere crește cu circa jumătate de oră, în condițiile în care în unele centre de examen vor trebui multiplicate cîte două tipuri de subiecte, pentru clasa a XII-a și pentru clasa a XIII-a învățămînt de zi, seral sau frecvență redusă, clase care susțin examenul după metodologia și programele de anul trecut”, ne-a declarat profesorul Neculai Gruia, inspector de matematică în cadrul Inspectoratului Școlar și secretar al Comisiei județene de concurs. Deși rezultatele în sine obținute de către elevi au interesat mai puțin, trebuie spus că din cei 1153 de participanți la simulare, 199 nu au reușit să ia note peste 5,00. În ceea ce privește notele celorlalți elevi, cele mai multe (285) au variat între 7,00 și 7,99, doar un singur candidat reușind să capete nota 10,00.
Viteză maximă pentru Comisia județeană de examen
Apropierea examenului propriu-zis i-a determinat pe membrii Comisiei județene de bacalaureat să lucreze în viteză maximă. De altfel, riscul intrării în criză de timp i-a determinat pe aceștia să răspundă negativ solicitărilor, venite în special dinspre profesorii de matematică, de a mai organiza o pretestare la nivel județean. „Pur și simplu, nu mai avem timp. Orice liceu își poate, însă, organiza propria pretestare, mai ales că profesorii au la dispoziție tot ce le trebuie, inclusiv modele de subiecte grilă”, a explicat inspectorul Gruia. Altfel, Inspectoratul Școlar va începe, în cursul acestei săptămîni, o întreagă campanie de verificare a cunoștințelor tehnice referitoare la „maturitate” pe care le dețin elevii de clasa a XII-a. „Vom verifica opțiunile elevilor, dar și cunoștințele acestora referitoare la tipul testului sau a programelor de bacalaureat. Totodată, vom verifica situația medicală a fiecărui elev care și-a ales educația fizică ca probă de examen. Părinții și elevii trebuie să-și asume toată răspunderea în ceea ce privește capacitatea fizică a fiecăruia”, a mai spus inspectorul Neculai Gruia. Bătăile de cap ale acestuia nu se vor opri însă aici, după data de 15 mai urmînd să demareze ședințele de instruire a profesorilor ce vor fi desemnați ca membri în comisiile de examen sau evaluare sau ca supraveghetori. Amintim că acest lucru va fi făzut prin tragere la sorți efectuată de către MEC pe baza unei liste propusă de fiecare Inspectorat Școlar în parte. (Eduard CUCU)
Lasă un răspuns