• furnizorul contestă vehement felul în care sînt citite apometrele • la rîndul lor, administratorii susțin că nu au timp să meargă în fiecare apartament să verifice apometrele
Situația dramatică înregistrată la Asociația de Proprietari 124 din Bacău, unde locatarii care nu au apometre trebuie să plătească la întreținere, pentru apa caldă, 1,2 milioane de lei de persoană, a readus în discuție un subiect foarte controversat și cu efecte însemnate asupra buzunarelor locatarilor: felul în care administratorii asociațiilor gestionează situația contoarelor montate în apartamentele proprietarilor. În mai multe rînduri, reprezentanții de la CET, principalul furnizor de agent termic din oraș, au contestat felul în care administratorii asociațiilor pe care firma le deservește monitorizează consumurile înregistrate de proprietarii apartamentelor. Reacția violentă a șefilor de la CET la adresa colaboratorilor de la asociații se datorează în principal faptului că tarifele pe care trebuie să le plătească unii dintre proprietarii de apartamente sînt mult mai mari decît tarifele medii calculate de societate. „Nu pot să cred că o familie cu trei persoane consumă într-o lună un singur metru cub de apă caldă. Sînt chiar situații în care administratorii acceptă fără nici o reținere declarații potrivit cărora nu s-a consumat nici măcar un metru cub de apă caldă. Aceste situații sînt absurde și nu ar trebui tolerate”, a afirmat Vasile Drăgușanu, directorul CET Bacău.
La rîndul lor, administratorii asociațiilor de proprietari susțin că iau în calcul consumurile mici de apă declarate de proprietari pentru că oamenii sînt destul de săraci pentru a-și permite să mai plătească și apa caldă. Nivelul de trai din ce în ce mai scăzut îi determină pe unii locatari să limiteze la minim toate consumurile, iar dacă sînt montate apometre în apartamente, apa caldă este unul dintre acele produse. „Pentru unii pensionari, apa caldă a devenit un lux. Oamenii preferă să-și monteze apometre și să nu consume, iar ca să facă baie încălzesc apa pe aragaz. Este mai rentabil, pentru că gazul se plătește la comun”, ne-a explicat administratorul unei asociații de proprietari din cartierul Ștefan cel Mare.
Chiar și luînd în calcul aceste justificări, administratorii de la CET nu sînt convinși că toată lumea este de bună credință. „Nu contest că cea mai mare parte dintre locatari declară consumurile reale. Ce facem, însă, cu acei locatari care nu declară consumurile reale sau folosesc fel de fel de trucuri pentru a da peste cap indexul apometrelor. Aceștia sînt marea problemă, din cauza cărora locatarii din sistemul paușal plătesc de zece ori mai mult. Pentru a preîntîmpina aceste situații, administratorii ar trebui să meargă lunar în apartamente să citească indexul apometrelor. Astfel, toate discuțiile și nedreptățile nu ar mai apărea”, a continuat Vasile Drăgușanu.
Reprezentanții de la CET au susținut încă din toamna anului trecut necesitatea ca administratorii să meargă, măcar prin sondaj, în apartamentele băcăuanilor, pentru a verifica consumurile de apă caldă. Solicitara aceasta nu a fost, însă, auzită de prea mulți administratori, iar lucrurile au rămas fără rezolvare. Principala motivație a administratorilor care iau de bune consumurile declarate a fost aceea că nu au timp să meargă în 200-300 de apartamente în fiecare lună. Războiul între CET și asociații a continuat și pe această temă, furnizorul de agent termic oferind ca soluție divizarea asociațiilor și transformarea acestora în altele mai mici.
Că lucrurile nu sînt în regulă din acest punct de vedere o demonstrează situația celor 74 de locatari din Asociația 124, care trebuie să plătească apă caldă pentru o singură persoană cît achită vecinii cu apometre într-un an întreg. „Nu putem tolera astfel de situații, pentru că ne afectează imaginea și credibilitatea. Beneficiarii care plătesc sume mari de bani vor crede că noi îi furăm, percepție care este total greșită. CET nu încasează mai mult dacă locatarii în sistem paușal au de plătit cîte un milion de lei de persoană. Alți vecini plătesc mai puțin sau deloc, iar consumul lor este achitat de cei fără apometre”, explică Vasile Drăgușanu nemulțumirea firmei pe care o conduce.
Dincolo de punctele de vedere diferite ale celor două părți implicate în furnizarea utilităților, un lucru este cert: unii dintre băcăuani plătesc sume colosale de bani la întreținere sau adună datorii pentru care, în perioada următoare, riscă să-și piardă casele. Cea mai gravă problemă este că, pentru a rezolva disputa, nimeni nu poate să intervină. CET are relație de colaborare cu asociațiile, dar nu are drept de control, iar Primăria poate verifica doar situația financiar contabilă a asociațiilor. În aceste condiții, singurii care pot lua atitudine față de nedreptățile pe care trebuie să le îndure și care le afectează foarte mult buzunarele sînt tot locatarii din asociații. (Costinela BREAHNĂ)
Lasă un răspuns