• doar jumătate dintre copiii din centrele de plasament au trecut de capacitate • cei care nu au obținut note de trecere vor urma școli de ucenici
Nivelul de pregătire a copiilor instituționalizați lasă foarte mult de dorit. Aceasta este concluzia care poate fi trasă dacă în se iau în calcul rezultatele obținute la examentul de capacitate încheiat zilele trecute de copiii crescuți în centrele de plasament. În condițiile în care procentul de promovabilitate înregistrat la nivelul județului Bacău a fost de 77,58 la sută, din rîndul copiilor aflați în grija statului doar 57 la sută au reușit să trecă cu brio de primul examen major din viața de elev. Potrivit statisticilor, la această sesiune s-au înscris 35 de copii instituționalizați în centrele de plasament din județul Bacău. Dintre aceștia, examentul s-a finalizat cu brio doar pentru 20 de absolvenți ai clasei a opta, restul fiind declarați respinși. Cele mai dezastruoase rezultate s-au înregistrat la Complexul de Servicii Comunitare din Tîrgu Ocna și la Pro Familia, unde doar jumătate dintre elevii înscriși, adică cinci la Tîrgu Ocna și respectiv doi la Pro Familia, au obținut note de trecere.
Faptul că doar ceva mai mult de jumătate dintre candidați au reușit să treacă examentul nu este singurul lucru care ar trebui să dea de gîndit celor care au grijă de copiii părăsiți de părinți. Notele obținute de tinerii instituționalizați nu au depășit, în cele mai bune cazuri, media opt, astfel că șansele de a prinde un loc mai bun la un anumit liceu sau profil nu sînt foarte mari.
La Complexul de Servicii Comunitare 8 din Bacău au fost înscriși la examenul de capacitate 10 absolvenți, dintre care șase au trecut cu bine de evaluare. „În timpul anului ne-am preocupat ca elevii care urmau să dea examen de capacitate să fie ajutați pentru a aprofunda cunoștințele dobîndite la orele de curs, la materiile la care urmau să susțină evaluare. Copiii au fost ajutați pentru pregătirea suplimentară de studenți ai Asociației ASCOR, care au venit periodic la noi în centru”, ne-a declarat Gabriela Tocilă, șeful Modulului pentru copilul aflat în dificultate din cadrul CSC 8 Bacău. O parte dintre elevii centrului au obținut rezultate deosebite, iar cele mai multe motive de bucurie le are Ana Maria Rebegea. „Cînt muzică populară de mai mult timp și aș vrea să mă înscriu la Liceul George Apostu, la clasa de canto, să aprofundez cunoștințele. Sper ca nota pe care am obținut-o, 7,43, să-mi permită să intru la acest profil. Dacă nu, voi merge în altă parte, pentru că numai din muzică nu se poate trăi”, spune Ana Maria Rebegea. Pentru alți tineri din centrul băcăuan, capacitatea s-a dovedit o redută care nu a putut fi cucerită. Chiar dacă majoritatea elevilor spun că cea mai grea probă din examen a fost matematica, pentru unii elevi alte discipline au fost imposibil de trecut. „Am ratat examenul din cauza geografiei, unde nu am luat notă de trecere. Dar nu am să abandonez și am să dau examen în toamnă, ca să pot merge și eu la un liceu”, spune Violeta Mîță.
În majoritatea cazurilor, în funcție de mediile obținute, elevii vor fi orientați spre profilurile cu meserii căutate pe piața forței de muncă, care, după ieșirea din centrele de plasament, le oferă tinerilor posibilitatea de a-și cîștiga singuri existența. În cazul celor care nu au fost admiși la capacitate, ei vor fi orientați spre școlile de ucenici.
Rezultatele slabe obținute de copiii din centrele de plasament sînt, în majoritatea cazurilor, confirmate și de perspectivele tinerilor după ce termină 12 clase. Dintre cei care termină liceul, doar 5-6 reușesc să intre la o facultate și să-și croiască un drum sigur în viață. (Costinela BREAHNĂ)
Lasă un răspuns