• Ministerul Educației a schimbat, cu numai trei zile înainte de examen, modul de așezare a candidaților în săli • ISJ făcuse deja această operațiune după reglementările vechi
Concursul de titularizare era una dintre puținele acțiuni ale Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului (MECT) care se derula, dincolo de călcatul pe picioare din timpul depunerii dosarelor de înscriere, într-o ordine cît de cît stabilă. Asta pînă ieri, cînd oficialii ministerului au decis să schimbe regulile referitoare la modul de așezare a candidaților în săli. Concret, într-a sală de examen nu vor mai avea voie să intre doar candidați de la o singură disciplină, ci de la mai multe specializări, astfel încît candidații din jurul unui concurent să nu dea examen la aceeași materie. Deși pare minoră la prima vedere, modificarea a dat destule bătăi de cap atît inspctorilor de personal din cadrul Inspectoratului Școlar, cît și concurenților. Primii s-au văzut nevoiți să refacă, numai într-o singură zi, repartiția pe săli a aproximativ 2000 de candidați, în timp ce aceștia au aflat „peste noapte” că e posibil să nu mai dea examen la școala pe care Inspectoratul Școlar o stabilise într-o primă fază pentru o disciplină sau alta. Profesorul Ionel Ardeleanu, unul dintre cei doi inspectori de personal din cadrul ISJ, a dat asigurări că „vom încerca să respectăm, pe cît posibil, repartiția inițială. Apoi, nu cred că e nici o nenorocire pentru un profesor dacă nu va mai da concursul la Colegiul Tehnic «Anghel Saligny», ci la Școala «Spiru Haret»”. Inspectorul Ardeleanu a promis că noile liste cu repartizarea pe săli, dar și cele cu situația nominală a candidaților înscriși la concurs urmau să fie afișate pînă aseară. Acesta a avertizat, însă, că „unii candidați vor avea supriza să-și vadă dosarul respins, pentru că sînt destule dosare incomplete. Pe unele le-am respins din start, la altele am calculat noi, dacă s-a putut, anumite medii de departajare cerute de programul de repartizare pe post a candidaților, dar au fost și dosare la care nu s-a putut face acest lucru și, în consecință, le-am respins. Din păcate pentru ei, acești candidați nu vor mai putea să-și completeze dosaraul, pentru că pe baza listei în cauză noi vom face repartizarea pe săli”.
Cinci respinși după probele practice
Numărul candidaților care s-au înscris la concursul de titularizare, care, amintim, ține loc și de criteriu pentru supliniri și detașări, este de aproximativ 2100. Cîteva dosare depuse la „informatică” au fost respinse înainte de derularea probelor practice, în timp ce alți cinci candidați, toți înscriși pentru un post de la palatul Copiilor și Cluburile Elevilor, nu au reușit să treacă de testele în cauză. Potrivit metodologiei de organizare și desfășurare a concursului, titularizarea se poate obține numai de către candidații care au obținut minim media 7,00, în timp ce suplinirea presupune o notă de minimum 5,00 la examenul de pe 16 și 17 iulie. „Speranța noastră cea mai mare e ca toți concurenții să ia cel puțin nota 5,00, ceea ce ne-ar scuti de organizarea unor noi concursuri pentru suplinitorii necalificați. În ceea ce-i privește pe candidații care sînt deja titulari, obținerea uunei note sub 5,00 nu va duce la pierderea titulaturii, așa cum se zvonește, ci aceștia vor fi evaluați pe parcursul anului școlar viitor”, a mai spus inspectorul Ionel Ardeleanu. Subiectele vor fi, amintim, de tip grilă, corectarea urmînd să se facă pe loc. Acesta nu se va desfășura însă, după modelul celui de la bacalaureat, cînd un supraveghetor a aplicat peste foaia de răspuns a candidaților o grilă de evaluare transparentă, ci se va face prin compararea răspunsurilor date de concurenți cu cele de pe barem, fără aplicarea grilelor dee evaluare.
Trei candidați maghiari în concurs
Pata de culoare a concursului de titularizare din acest an este dată de prezența în examen a trei candidați de naționalitate maghiară. Originari din județul Harghita, aceștia au, potrivit inspectorului Ionel Ardeleanu, calificare de învățători, ceea ce face ca aceștia să poată preda doar în învățămîntul preșcolar și cel primar, adică la grădinița și clasele I-IV din cadrul școlii cu predare în limba maghiară din comuna Ghimeș Făget. În aceste condiții, cursurile de limba maghiară solicitate, prin intermediul Asociației Ceangăilor Maghiari din Moldova (ACMM), de către unii părinți din Cleja, Somușca, Pustiana, Arini, Lespezi și Frumoasa-Balcani riscă să nu fie aprobate de către Inspectoratul Școlar pe motiv de lipsă a profesorilor calificați. O cerință acceptată atît de reprezentanții ACMM, cît și de cei ai UDMR, care au participat, în cursul săptămînii trecute, la Prefectură, la o întîlnire pe marginea cursurilor de limba maghiară din satele locuite majoritar de ceangăi. Atunci, conducerea ACMM a promis că, pînă pe 10 iulie, va depune dosare de înscriere la concurs pentru profesori de specialitate în toate satele în care se dorește studirea limbii maghiare, dar acest lucru a rămas în stadiul de promisiune. Inspectorul general adjunct Livia Sibișteanu a declarat că, ieri, a fost sunată de Eugen Biliboc, vicepreședintele ACMM, care „s-a arătat interesat să depună dosare pentru posturile în cauză. I-am răspuns, însă, că legea e lege pentru toți și că termenul de depunere a dosarelor a expirat pe 10 iulie”. (Eduard CUCU)
Lasă un răspuns