• primele de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto vor fi mai mari pentru conducătorii auto care au provocat mai mult de patru accidente într-un an • proprietarii răspund chiar dacă mașinile lor erau împrumutate altor șoferi în momentul producerii accidentelor
Șoferii neatenți în trafic vor plăti mai mult pentru asigurări decît conducătorii care nu sînt vinovați de accidente. Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) a dat publicității proiectul de act normativ privind asigurările de răspundere civilă auto (RCA), reglementări care vor impune un nou sistem de calcul a primelor de asigurare, în funcție de „cazierul” șoferului. Astfel, de la începutul anului următor, se va institui sistemul bonus-malus, conform căruia primele de asigurare vor varia în funcție de numărul de accidente în care este implicat șoferul asigurat. Suma maximă asigurată va fi stabilită de asiguratori și va fi impusă de către aceștia șoferilor care au făcut mai mult de patru accidente în decursul unui an. Ioan Marangoci, directorul adjunct al Sucursalei Asirom Bacău, consideră „este foarte binevenită introducerea sistemului bonus-malus, deoarece este normal ca o parte dintre asigurații noștri care ani de zile nu produc accidente să plătească mai puțin”. De asemenea, Marangoci crede că va trebui soluționată problema înființării unei baze de date comune între asiguratori, „ca să ne putem da seama care dintre asigurați au făcut sau nu accidente”. Directorul adjunct al Asirom Bacău opinează că sistemul bonus-malus va crea efecte „pozitive” în timp, în sensul că „se va evita producerea unor fraude, de genul micilor înțelegeri între șoferii implicați într-un accident”. Noile prevederi îi vor responsabiliza și pe șoferii care produc daune succesive, despre care directorul Marangoci afirmă că sînt destui.
Zece clase, bonus, și patru clase, malus
Sistemul bonus-malus va fi format din categoria de bază: zece clase bonus și patru clase malus. Avantajele și dezavantajele sistemului sînt legate strict de persoana care încheie asigurarea, indiferent cine a condus autovehiculul în momentul accidentului. În momentul intrării în acest sistem, persoana asigurată va intra în evidența asiguratorului la poziția „A0”. În cazul în care asiguratul încheie o poliță de asigurare cu altă companie în decurs de mai puțin de un an, „cazierul” se transferă în evidențele societății care preia contractul de asigurare. Un șofer nu poate scăpa de categoria în care este încadrat decît după un an de la încetarea contractului. Pentru a primi o nouă treaptă la încadrarea în sistemul bonus-malus la începutul unui nou an calendaristic, șoferul trebuie să nu fi provocat nici o daună. Potrivit proiectului de act normativ, un accident echivalează cu doua clase de bonus, două accidente cu patru clase de bonus și trei accidente, cu șase clase de bonus. Pentru a evita înscrierea accidentelor în „cazier”, asiguratul poate plăti societății cu care a încheiat contractul suma totală a despăgubirii.
Dacă pînă în prezent societățile de asigurare nu puteau încheia preferențial contractele, de la intrarea în vigoare a noilor reglementări, societatea poate refuza încheiarea contractului, dar numai dacă este dovedit că asiguratul are tendințe de fraudă sau a fost condamnat pentru fapte înscrise în Codul Penal.
O altă noutate pe care o aduce proiectul de act normativ este reglementarea funcționării Fondului de compensare sau Fondul victimelor străzii. Fondul va garanta plata de despăgubiri pentru daunele materiale produse de șoferii neidentificați sau fără asigurare. Organizarea și utilizarea sistemului de gestiune a bazei de date auto va ține de Oficiul de Prelucrare și Centralizare a Datelor Auto, care va gestiona toate informațiile privind încheierea asigurărilor de răspundere civilă auto, perioada de valabilitate a acesteia, precum și încetarea valabilității asigurării sau rezilierea contractelor.
Mașinile neasigurate vor fi radiate
Pedepsele pentru cei care nu își asigură mașinile vor merge pînă la radierea mașinii din circulație. Șoferii vor fi mai bine controlați, deoarece se va crea o bază de date comună, care va fi gestionată de Oficiul de Prelucrare și Centralizare a Datelor Auto. Societățile de asigurare vor trimite prin sistem informatic toate informațiile privind încheierea asigurării RCA: perioada de valabilitate a poliței, încetarea valabilității asigurării sau rezilierea contractelor plus toate modificările survenite pe perioada contractului. Oficiul va controla valabilitatea polițelor prin compararea numărului masinilor înscrise în circulație și a celor asigurate. Proprietarul mașinii descoperite fără poliță va fi obligat de autoritățile locale să-și asigure mașina în termen de opt zile. Poliția va radia certificatul de înmatriculare dacă proprietarul acesteia nu o va asigura. „Asigurarea de răspundere civilă este foarte importantă. În ultimul timp nu am avut accidente în care să fie implicate autovehicule fără asigurare, însă acest lucru se întîmplă frecvent la începutul anului, cînd mulți întîrzie să încheie asigurarea. Asigurarea de răspundere civilă trebuie încheiată, chiar dacă este vorba de proprietarul unei mașini de zece milioane de lei. Dacă intră în coliziune cu un Mercedes, de exemplu, poate ajunge în situația de a plăti sute de milioane, sume care depășesc posibilitățile oferite de nivelul de trai. Asigurarea este absolut necesară”, a precizat inspectorul principal Dorin Roman, de la Serviciul Poliție Rutieră Bacău. (Codrin POP, Florin POPESCU)
Lasă un răspuns