• aceștia trebuie să autorizeze persoanele fizice • Registrul Comerțului își propune să rezolve documentele de înregistrare a persoanelor fizice autorizate într-o singură zi
În numai opt luni, Direcția Generală a Finanțelor Publice (DGFP) Bacău a primit peste 2.730 de solicitări de certificate de cazier fiscal. Acesta este un sistem de evidență a contribuabililor, persoane fizice și juridice, care au săvîrșit fapte sancționate de legile financiare, vamale sau care privesc disciplina financiară. În cazierul fiscal se înscriu infracțiunile și contravențiile înfăptuite de contribuabili și raportate de DGFP, Vamă, Garda Financiară, Poliție și Curtea de Conturi. Maricel Radu, purtător de cuvînt al DGFP Bacău, informează că, din cele peste 2.730 de certificate de cazier eliberate, peste 2.200 au fost solicitate pentru înființarea de entități de genul persoanelor fizice autorizate (PF), asociațiilor familiale (AF), societăților comerciale, fundațiilor etc. Niciunul dintre cazierele eliberate nu erau „pătate” de contravenții sau fapte penale condamnate de Instanță. „Oricum, în județul Bacău, nu avem cazuri de infracțiuni în cazierele fiscale, iar acest tip de evidență conține doar patru cazuri de contravenții”, precizează Radu.
Cazierul fiscal al unui agent economic poate fi solicitat numai de reprezentantul acestuia sau de organele de fiscale sau de cercetare penală. Certificatul de cazier fiscal costă 6.000 de lei și este eliberat numai la sediul DGFP Bacău. Documentul este valabil 15 zile de la eliberare. DGFP Bacău a început înregistarea cererilor de eliberare a acestor documente la începutul acestui an.
Micii întreprinzători, la mîna primăriilor
Cazierele fiscale sînt absolut necesare la deschiderea unei afaceri și se prezintă la Oficiul Registrului Comerțului (ORC) de pe lîngă Tribunalul Bacău. Numărul mare de cereri de astfel de certificate consemnate la Finanțe se reflectă și la ORC, unde directorul Gheorghiță Patrichi spune că „în comparație cu anul trecut, a crescut numărul de înmatriculări de societăți comerciale”. În același timp, Patrichi constată că a scăzut numărul de înregistrări ale PF și AF. Explicația acestei tendințe constă în intrarea în vigoare a Legii 507/2002, privind organizarea și desfășurarea unor activități economice de către persoanele fizice. „Inițial, pînă în 1998, toate autorizațiile le dădea Consiliul Județean, iar apoi această responsabilitate a fost preluată de primării. Din păcate, foarte multe primării nu dispuneau de formularele tipizate necesare autorizării acestui tip de agenți economici”, spune Gheorghiță Patrichi. Ca să rezolve problema, conducerea ORC de pe lîngă Tribunalul Bacău a trimis la primăriile din județ cîte un protocol de colaborare pentru emiterea și înregistrarea acestor autorizații. „Colaborarea cu primăriile și grăbirea formalităților este absolut necesară, deoarece, conform Legii 507/2002, documentele de autorizare eliberate de primării trebuie înregistrate la Registru în cel mult 15 zile de la data emiterii, în caz contrar devenind nule”, afirmă directorul de la Registru. Răspunsuri la protocolul propus au venit doar de la 46 din cele 87 de primării din județ. Concret, Patrichi vrea ca întreprinzătorii care vor să-și deschidă afaceri ca persoane fizice autorizate să nu piardă prea mult timp în Bacău. „Cazierul fiscal se poate obține într-o zi, la fel și cazierul judiciar. Este foarte important ca oamenii, în special de la sate, să vină la noi cu toate documentele pregătite și să-și rezolve și la noi în aceeași zi înregistrarea și rezervarea numelui de firmă”, afirmă directorul ORC Bacău. Pentru aceasta, primăriile au primit deja toate detaliile despre documentele necesare înființării unei afaceri.
În acest moment, numărul PF-urilor și AF-urilor a ajuns la 8.200, mai mult de o treime din totalul agenților economici din județ.
Afacerile nu pot fi începute fără un cazier „curat”
Persoanele care au fost pedepsite penal prin sentințe rămase definitive și irevocabile nu mai pot să-și înființeze societăți comerciale și nici nu pot obține autorizații individuală. Măsura este dispusă prin Legea 410/2002, de aprobare a Ordonanței de Urgență nr.75/2001, privind organizarea și funcționarea cazierului fiscal. Articolul 8, la alineatul al doilea, prevede că „judecătorul delegat pe lîngă Oficiul Registrului Comerțului nu va dispune înființarea de societăți comerciale, asociații etc, în cazul în care în cazierul fiscal al solicitantului există înscrise fapte de natură penală”. Cazierul fiscal reprezintă un sistem de evidență a contribuabililor, persoane fizice și juridice, precum și a asociaților, acționarilor și reprezentanților legali ai acestora, care au săvîrșit fapte sancționate de legile financiare, vamale sau care privesc disciplina financiară. Scopul principal prevăzut de legiuitor pentru cazier este prevenirea și combaterea evaziunii fiscale și întărirea administrării impozitelor și taxelor prin identificarea contribuabililor cu risc fiscal ridicat. Mențiunile din cazierul fiscal sînt, în principal, fapte grave de evaziune fiscală incriminate, respectiv sancționate, de legislația financiară și vamală în vigoare. Principala categorie este cea a infracțiunilor, sancționate de Legea contabilității, Legea pentru combaterea evaziunii fiscale, Legea privind Codul vamal al României, Ordonanța privind regimul accizelor și Ordonanța pentru prevenirea și combaterea utilizării sistemului financiar bancar în scopul finanțării de acte de terorism etc. La selectarea contravențiilor ce pot fi menționate în cazier s-a avut în vedere gradul de pericol social și frecvența acestora, sancționate de aceeași legislație ca și în cazul infracțiunilor, plus Legea privind regimul de supraveghere și autorizare a producției, importului și circulației unor produse supuse accizelor și Ordonanța privind instituirea sistemului de marcare pentru țigarete, produse din tutun și băuturi alcoolice.
În cazierul fiscal sînt prevăzute să fie înscrise 34 de tipuri de infracțiuni și 11 contravenții. De asemenea, se trec și tentativele, nu doar faptele.
Dacă datele înscrise în cazierul fiscal nu sînt cele reale, contribuabilul poate cere rectificarea acestora, pe baza actelor doveditoare. În cazul în care acest lucru nu se întîmplă, contribuabilul poate depune contestație la tribunal – Secția de contencios administrativ. În cazul contestațiilor admise în baza hotărîrilor judecătorești definitive și irevocabile, organul fiscal competent va elibera un nou certificat de cazier fiscal.
Eliberarea certificatului de cazier fiscal se face în cel mult zece zile de la data solicitării, de regulă în aceeași zi, numai personal contribuabilului, respectiv reprezentantului. Certificatul nu poate fi solicitat de la Finanțe de eventualii parteneri de afaceri ai persoanei la cere se referă documentul. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns