• ceferiștii spun că au salarii de bază de 3-4 milioane, deși lumea trăiește cu impresia că sînt plătiți ca angajații de la Distrigaz sau Electrica
Ceferiștii băcăuani acuză salariile mici și faptul că numeric sînt deja sub limita impusă de siguranța circulației feroviare. Acestea sînt două dintre motivele pentru care majoritatea s-a raliat grevei de avertisment și nu o vor ocoli nici pe cea generală. „Ni se spune că sînt necesare noi disponibilizări, dar noi lucrăm efectiv și știm cum stau lucrurile. La fiecare restructurare pleacă cei direct productivi, dar funcționarii de birou rămîn. Astfel s-a ajuns în situația ca oamenii să lucreze continuu ore suplimentare care nici nu se plătesc integral”, a susținut Eugen Manciu, liderul Uniunii Teritoriale a Sindicatelor „Feroviarul” pe Regionala Căi Ferate Iași.
El a dat un exemplu care este reprezentativ în această ramură: Centrul de Telecomandă al Siguranței Feroviare – prescurtat CT 2 Bacău – are 144 de agajați, deși are același volum de activitate ca și CT București, care are 244 de salariați. Liderii ceferiștilor sînt nedumeriți care sînt criteriile care stau la baza dimensionării personalului, dar știu că aici sînt puțini și se mai cer disponibilizări. „La noi este o situație deosebită. La Instalații (sector ce are în grijă rețeaua de înaltă tensiune – n.r.) am numai oameni tineri. Pe cine să disponibilizezi și pe cine să păstrezi? Este ușor de spus altora”, afirmă cu năduf Eugen Manciu. Afirmații similare a făcut și Vasile Reuț, liderul sindical la Revizie Vagoane. „Sîntem tot mai puțini și se preconizează desființarea noastră. Eu nu am, practic, de ales: trebuie să mă pensionez, dar oamenii care rămîn ce vor face?”, întreabă omul retoric. Cît despre salarii, este un subiect sensibil. „Toată lumea crede că sîntem plătiți grozav, ca și cei de la Distrigaz sau Electrica. Nu este așa. Sîntem pe locul 48 în sectorul bugetar și avem salarii de bază de 3-4 milioane de lei. Nimeni nu ne crede, dar așa stau lucrurile”, spune Eugen Manciu.
Pînă la urmă, salariile ca salariile, dar reducerile de personal îi afectează pe cei în cauză în mod direct. „Se vorbește aproape cu certitudine de desființarea remizei de locomotive. Se vrea ca depourile să rămînă numai la nodurile de cale ferată. Cum se mai poate vorbi despre siguranța în exploatare? O fi vorba de acordul cu Fondul Monetar Internațional, dar ei nu vin să vadă cum stau lucrurile. Sau se dorește transformarea României într-o țară de pensionari, șomeri și asistați social?”, a mai adăugat Vasile Reuț. Dacă sindicatele feroviare vor declanșa greva generală săptămîna viitoare, băcăuanii se vor ralia și ei protestului. Asta, evident, dacă nu se vor găsi unii care să spargă și de această dată greva. (Gabriela PASCU)
Lasă un răspuns