• practica a dovedit că în asociațiile mai mici problemele locatarilor sînt mult mai bine gestionate • în municipiul Bacău, peste 120 de asociații au mai mult de 300 de locuințe • înființarea unei noi asociații de proprietari nu costă nici un leu
Inspectorii de la Biroul Spațiu Locativ și Asociații din cadrul Primăriei Bacău și-au pus în minte să spargă în mai multe bucăți asociațiile de locatari mamut din oraș. Decizia se datorează numeroaselor probleme pe care le au administratorii acestor asociații, care se ocupă de prea multe locuințe și nu fac treabă de calitate. „Activitatea asociațiilor mamut este foarte greu de gestionat. Din acest motiv, și datoriile la furnizori pe care le au asociațiile sînt imense. La aceste asociații administratorii nu au cum să se ocupe foarte bine de toate aspectele pe care le presupune gestionarea activității”, spune Doinița Huțu, consilier de specialitate în cadrul Primăriei Bacău.
În prezent, din cele 202 asociații existente în Bacău, peste 120 au arondate mai mult de 300 de apartamente. După apariția legii prin care asociațiile de locatari au fost obligate să se transforme în asociații de proprietari, o parte dintre administratori au preferat să se rupă de vechile organizații, înființînd asociații mai mici. În cele mai multe cazuri, însă, vechile asociații și-au schimbat doar denumirea și au preluat toate blocurile pe care le aveau înainte.
Asociația de proprietari 50 are arondate cele mai multe apartamente, mai exact 662. Pe locul secund în acest top se situează Asociația 90, cu 590 de apartamente, urmează Asociația 29, cu 564 de apartamente, Asociația 25 – 580 de apartamente, și Asociația 36, de care țin 552 de locuințe. Aceste asociații au nu numai cele mai multe locuințe arondate, ci și cele mai mari datorii la furnizorii de agent termic din oraș. Cea mai bună dovadă este că Asociația 50, de exemplu, are de achitat la CET nu mai puțin de 2,1 miliarde de lei, în timp ce Asociația 90 trebuie să plătească facturi restante de două miliarde de lei, tot la CET.
Care ar fi soluția de succes
La asociațiile cu multe apartamente e greu să convingi pe toată lumea să-și achite datoriile. Unii plătesc, dar nu e suficient, dacă alte sute de familii din blocurile vecine uită să mai treacă pe la asociații. Din această cauză, suferă toți, și datornicii, și cei nevinovați. „Asociațiile cele mai bune sînt cele care au două, maxim trei sute de apartamente. Foarte bine gestionate sînt, de asemenea, asociațiilor de bloc sau de scară de bloc. Una este ca un administrator să se ocupe de curățenia, reparațiile sau verificarea apomentrelor la trei blocuri și alta este să aibă 30 de imobile de verificat”, spune consilierul Doinița Huțu. Cea mai bună dovadă a eficienței unei asociații mici o reprezintă Asociațiile Nufărul 9E, Mica și Familia, care au între 17 și 34 de apartamente. Acestea s-au desprins din asociațiile mamut și nu au nici un leu datorie la furnizorii de utilități, realizînd reparații și igienizări în scările blocurilor arondate.
Soluția stă în mîna locatarilor
Singurii care pot lua inițiativa înființării unei noi asociații sînt proprietarii apartamentelor. Aceștia trebuie să convoace o Adunare Generală, să-și desemneze Comitetul de conducere și cel executiv, președintele, administratorul și să înainteze actele pentru dobîndirea personalității juridice a noii asociații. De cele mai multe ori, marea problemă a celor care vor să înființeze o asociație de bloc este sediul, însă pentru a încuraja ruperea de asociațiile mamut sînt acceptate ca sedii și apartamentele administratorilor sau ale președinților. „Înființarea unei asociații nu costă nici un leu. Pentru a încuraja acest proces de separare de asociațiile mari le punem la dispoziție celor interesați statutul și acordul de asociere”, a continuat Doinița Huțu. Ca să le explice avantajele înființării unor asociații mai mici, consilierii de specialitate ai Biroului Spațiu Locativ și Asociații vor merge la fiecare adunare generală care va fi organizată în următoarea perioadă. În mod normal, din momentul demarării acțiunii de înființare a unei asociații, demersurile se finalizează în aproximativ o lună. (Costinela BREAHNĂ)
Lasă un răspuns