Reprezentanții Avocatului poporului în Bacău s-au văzut puși în fața unei situații căreia cu greu îi pot face față. Alimentată și de denumirea insituției, „Avocatul poporului”, situația devine din ce în ce mai penibilă pentru cei doi funcționari care trebuie să explice de cel puțin 10-15 ori pe zi celor care le trec pragul că nu-i pot reprezenta în instanță. Sute de oameni, care de ani de zile nu-și găsesc pe nicăieri dreptatea sau care au de reclamat abuzuri reale sau închipuite din justiție sau instituțiile publice ale statului, dau năvală la Avocatul poporului ca la ultima salvare. Oamenii înțeleg cu greu sau deloc faptul că instituția nu are în nici un caz menire să-i apere în instanță și nici măcar să le acorde asistență juridică. „Oamenii vin și ne cer, de regulă, să îi apărăm în instanță și de cele mai multe ori ne reproșează că nu facem acest lucru pe gratis. Degeaba încercăm să-i convingem că nu avem astfel de atribuții. Pînă la urmă, unii se lămuresc de faptul că nu acesta este rolul nostru, dar unii pleacă de aici cu convingerea că nu vrem să ne facem datoria”, ne-a spus Doina Sîrghie, coordonatorul Biroului Avocatului poporului din Bacău.
Biroul avocatului poporului din Bacău este a doua instituție de acest gen deschisă înb țară după cea din Alba. Aria de responsabilitate din punct de vedere geografic este pe toată Moldova, dar cei mai mulți petiționari sînt din județul Bacău. Potrivit legii, Avocatul poporului este o instituție de mediere a conflictelor ivite între cetățeni și instituțiile publice. „Noi putem face și controale în cazul în care este reclamat un funcționar public, dar nu avem puterea mandatului. Adică, nu avem putere de sancțiune a acestor acte. În cazul în care am constatat că reclamația se adeverește, sesizăm instituția căreia îi aparține funcționarul public să reglementeze situația. În cazul în care acest lucru nu se întîmplă, sesizăm prefectul, în calitate de reprezentant al guvernului în teritoriu. Dacă după cele 45 de zile, cît prevede legea termen de soluționare a pețiției, încă nu s-a rezolvat, trimitem sesizarea la guvern sau la parlament”, a mai adăugat Doina Sîrghie.
Cele mai multe reclamații înregistrate la Biroul Avocatului poporului vizează discriminarea în justiție. Pe locul doi se clasează confilctele ivite din aplicarea legilor fondului funciar, iar pe locurile următoare vin reclamațiile privind modul de aplicare a a legii privind protecția persoanelor cu handicap și a celor privind modul de calcul a pensiilor.
„Sîntem nevoiți să ne asumăm rolul de psiholog”
Pragul instituției nu este însă călcat numai de petiționari în adevăratul sens al cuvîntului. Sub pretextul unei reclamații oarecare, oamenii vin de fapt ca să vorbească în fața cuiva dispus să îi asculte. De cele mai multe ori, astfel de oameni sînt singuri, nu au copii, iar prietenii de-o viață fie au decedat, fie s-au mutat la copii. „Sînt în general bătrîni, fără copii, cu probeleme multe și simt efectiv nevoia sa stea de vorbă cu cineva sau chiar să fie ajutați într-un fel. Mulți dintre ei vin ca la ședințele de psihoterapie la noi, de cîte două-trei ori pe săptămînă și ne povestesc toate necazurile lor. Au fost cazuri în care ne-au întrebat dacă nu vrem să ieșim cu ei la cumpărături sau la un film. Este clar că viața lor socială, altădată poate activă, acum le lipsește cu desăvîrșire. Din păcate, nu numai că nu avem competență pentru așa ceva, dar nu avem nici timp”, ne-a mai spus Doina Sîrghie.
Între timp pe ușă, își face apariția un bătrîn de la țară, cu un fel de bascheți în picioare și pantalonii prinși cu agrafe la manșete, semn că a venit cu bicicleta la oraș. Își scoate căciula din cap și se duce la masa celuilalt reprezentant al Avocatului poporului. „A venit de cel puțin 20 de ori la noi pînă acum, deși, repet, noi nu avem competența să asigurăm asistență juridică. Bătrînul acesta avea nevoie clar de asistență juridică pentru întocmirea unor petiții și chiar a unor plîngeri în instanță, nu are bani pentru a-și permite asistență juridică și atunci l-am îndrumat noi. Acum a venit să se convingă dacă a întocmit bine plîngerea”, a mai spus Doina Sîrghie. După aproape 20 de minute în care omul a stat cu sufletul la gură, și-a luat căciula sub braț și a plecat luminat la față. „Am nepoată ageră, a făcut ezact așa cum i-am spus eu că mi-a zis doamna asta, care-i secretara domnului Avocat al poporului. L-a scris și acum l-am adus la doamna să-l citească și a zis că-i bine. Mă duc cu el la Trebonal”, s-a lăudat el unui alt bătrîn care aștepta la ușă, covins că jurista cu care a stat de vorbă este secretara unui avocat, mult prea ocupat ca să stea de vorbă cu toată lumea.
De cînd ființează la Bacău, adică de la 1 august anul acesta, la Biroul Avocatului poporului s-au înregistrat 90 de petiții și s-au acordat 180 de audiențe. (Mirela ROMANEȚ)
Lasă un răspuns