Dan POPA
Puse în funcțiune de legile noii economii de după evenimentele din decembrie ’89, firmele private au apărut ca ciupercile după ploaie. Într-un climat economic marcat de inflație, de o fiscalitate deloc neglijabilă, bazîndu-și uneori aprovizionarea pe materii prime procurate cu dificultăți din import, în condițiile unei monede naționale al cărei curs se deprecia vertiginos, dar controlat, într-o țară în care guvernatorul Băncii Naționale a candidat la Președinție, firmele mici sau asociațiile familiale au dus-o greu. Unele s-au ridicat, însă, uimitor, pornind aproape de la nimic: o curte betonată, cu gard de zid, lîngă care întreprinzătorul și-a construi, cărămidă cu cărămidă, cameră cu cameră, sediul (se poate vedea și lîngă clădirea vechiului muzeu de istorie), sau de la un metru pătrat și jumăte, pe care era o masă cu un copiator xerox, pînă la un cochet dar funcțional și complet magazin de birotică, așa cum puteți vedea la doi pași de cinematograful de la Orizont.
Acolo, evident, s-a muncit. Nici o firmă dinafară n-a ajutat la crearea unei asemenea afaceri. Nici un nume de răsunet nu tronează pe fațadă. Nu scrie acolo nici Compaq, nici HP, nici IBM, nici XEROX, nici Mita. Și nici măcar Fornetti. De altfel, acestea sînt nume rezervate, care aparțin companiilor respective, companii pentru care simpla afișare a numelui pe o firmă operată în regim de franciză (adică o afacere după modelul lor) trebuie să scoți banii din buzunar. Iar în final îi scoți din buzunarul clientului, mărind prețul serviciilor sau al bunurilor oferite.
Problema unei asemenea firme, care operează în asemenea regim, este cum să-și jupoaie fin-finuț, dar consecvent, clienții. De obicei, aceștia sînt mințiți pe față că serviciul respectiv nu li se poate face de către altcineva în oraș sau că e vorba de produse de o excelentă calitate; din păcate, prețul lor depășește adesea cu peste 50 la sută prețurile pieții; uneori, chiar cu 100 la sută. O serie de inscripții sînt gata să păcălească consumatorul. Din ele poți afla, de exemplu, că se acordă reducere de 10-15 la sută pentru mai mult de 50 de bucăți, serviciu prestat sau marfă cumpărată. (Ceea ce e ușor de făcut cînd ai un preț cu 50 -100 la sută mai mare ca alte prețuri de pe piață. Sau afli, de exemplu, că elevii, studenții și profesorii beneficiază de reducere, dar la casa de marcat ți se precizează ceea ce nu era scris pe afiș, anume că trebuie să te prezinți și cu carnet de note, carnet de student sau legitimație de serviciu.
Dacă sînteți în căutare de chilipiruri sau de un preț bun, dacă nu sînteți un snob care cumpără doar la firmele cu marcă – deh, obrazul subțire cu cheltuială se ține!…, știți dumneavoastră – vă venim în ajutor la găsirea unei oferte. Vă prezentăm o serie de potențiale indicii că firma vinde scump ceea ce veți găsi ieftin în altă parte. Intrați în firmă și priviți în jur în căutarea lor. Iată aceste indicii,cu mențiunea că unul sau două pot apare accidental, dar cu cît găsiți mai multe cu atît e mai bine să căutați repede altă ofertă sau alt furnizor. Acordați, deci, în gînd un punct pentru fiecare din următoarele elemente, ușor de observat într-un magazin (explicația fiecăruia este în paranteză): 1) Un magazin spațios, mare sau exagerat de spațios (spațiul comercial e scump și se reflectă în prețuri); 2) Un unic nume de firmă internațională alături de numele real al firmei (se repatriază profit în țara aceea, la firma – mamă sau se lucrează cu echipamente și materii prime luate pe valută, deci scumpe); 3) Unul din cuvintele „Concessionaire” sau ” francising ” (ori românescul franciză), la vedere sau pe cartea de vizită a directorului (contractele de acest gen creează cheltuieli care se reflectă în prețurile finale); 4) Multe ghivece cu flori ornamentale în magazin, acordați un punct la fiecare 10 ghivece vizibile (asemenea decoruri costă pe măsură). Excepție fac florile de plastic, nu le numărați și nu acordați punctul dacă sînt la paritate cu cele veritabile; 5) Un punct pentru fiecare afiș care anunță o reducere de 10-15 la sută, fără să afișeze efectiv prețul; 6) Un punct pentru lipsa afișării prețurilor la unele servicii și produse, pentru mesajul ilegal „Marfa vîndută nu se schimbă” sau pentru actul de a nu se vi se schimba marfa dată defectă din vina companiei. (Respectivii ar face orice să vă ia banii, dar fără a asigura calitate).; 7) Afișe sau pliante care laudă extraordinara combinație de calitate și preț. (e foarte probabil să vi se ofere o calitate de care nu aveți nevoie, la un preț mai mare decît sînteți dispus să plătiți). Mesajul poate fi și într-o limbă străină: „AN EXCEPTIONAL COMBINATION OF PERFORMANCE AND PRICE”; 8) Diplomă pentru rezultate excelente economico-financiare. Acordați un punct pentru fiecare diplomă. (dumnealor ori jumulesc frecvent clienții, ori au ajuns o firmă atît de mare încît cea mai mică variație de preț poate provoca pierderi, ceea ce îi va face să mărească prețurile); 9) Lipsa bonului fiscal sau faptul că nu vi se dă bon fiscal decît dacă pomeniți de protecția consumatorului;
10) …găsiți dumneavoastră un al zecelea indiciu posibil, sau altele.
Acestea fiind spuse, cînd intrați în primul magazin priviți în jur și, asemenea lui Sherlock Holmes, veți ști cu cine aveți de-a face.
Lasă un răspuns