• toate casele aflate de-a lungul drumului ce străbate satul au crăpat din cauza trepidațiilor produse de basculantele încărcate cu balast • Primăria din Letea Veche și patronii balastierei spun că ar construi alt drum de acces, dar nu pot din cauza oamenilor care nu vor să-și vîndă pămînturile
Perspectiva unor eventuale cutremure sperie pe oricine. Cîteva sute de locuitori din satul Holt trebuie, însă, în fiecare zi, să facă față unor adevărate mișcări telurice datorate zecilor de autobasculante grele care traversează satul înspre sau dinspre balastiera aflată pe malul Siretului. „E jale. Mașinile mai au oleacă și ne dărîmă casele. Acu’ văruiești, acu’ trebuie să cîrpești din nou”, spune cu năduf Maria Năstase. Peste drum, Ion Crețu profită de vremea primăvăratică și își leagă via. Aude vorbă și vine să vadă despre ce se discută. Cînd se lămurește, îi vine să dea cu căciula de pămînt de necaz. „Am reparat casa anul trecut și acu’ trebuie să o iau de la capăt. E crăpată toată”, spune omul și ne invită în ogradă să ne convingem singuri. Casa, trainică, e brăzdată mai peste tot de crăpături mai mult decît vizibile. În drum ne întîmpină Maria Iacob. Stă cîteva sute de metri mai încolo, într-o casă care are în față o grădiniță de peste 20 de metri lungime. Asta nu i-a scutit, însă, locuința de crăpături. „Balastiera și stația de betoane au apărut acum patru ani, dar de vreo trei ani încoace nu se mai poate sta în casă. O reparăm în fiecare an, dar degeaba. Ar fi cea mare bucurie pentru noi dacă s-ar face alt drum. Am și eu pămînt pe malul Siretului și îl dau cu dragă inimă, numai să scăpăm de mașini. Cît o să-mi ia? Trei-patru metri, că nimeni nu are pămînt de-a lungul Siretului”, spune femeia.
Primăria și patronii spun că vor, dar nu pot
Coșmarul țăranilor din Holt e cunoscut de toată lumea, inclusiv de conducerea Primăriei din Letea Veche și patronii balastierei și a stației de betoane. Ambele părți spun că ar face oricînd un alt drum pe malul Siretului, dar susțin că, deocamdată, nu pot din cauza unor oameni care nu vor în ruptul capului să-și vîndă terenurile pe care le au acolo. „Ideea este să se contruiască un drum pe malul Siretului, dar sînt cîteva familii care nu vor să renunțe la pămîntul pe care îl au acolo. Primăria are cîteva spații care au aparținut Agricolei Internațional și ne gîndim să dărîmăm clădirile, pentru a da pămîntul de sub ele la schimb cu cel de pe malul Siretului. Oricum, nu putem interzice autobasculentelor să treacă prin sat, pentru că cei de la «Unic General Constructor», patronii balastierei și ai stației de betoane, ne plătesc o taxă de două milioane de lei pe an pentru fiecare autovehicul”, ne-a declarat Emil Păduraru, primarul comunei Letea Veche.
Punctul de vedere al primarului a fost susținut și de Radu Iliuță, șeful Stației de betoane, dar acesta s-a arătat ceva mai optimist decît edilul șef al comunei. „Știu că marea problemă sînt autobasculantele care transportă balast. Noi sîntem dispuși să construim alt drum pe malul Siretului, dar deocamdată nu putem din cauza cîtorva locuitori care nu vor cu nici un chip să renunțe la terenul pe care îl au pe malul apei. Eu am cumpărat o parcelă de pămînt în zonă, tocmai pentru a face schimb de terenuri, dar nu vor să cedeze. Le-am spus că le dăm bani sau materiale de construcție și pămînt în schimb, dar nici așa nu vor. Sînt, însă, convins că, pînă la urmă, vor înțelege și sper ca anul acesta să rezolvăm problema drumului”, ne-a declarat inginerul Radu Iliuță, șeful Stației de betoane. Nimeni nu ne-a spus, însă, cine plătește reparațiile pe care sătenii din Holt le tot fac de vreo trei ani încoace. (Eduard CUCU)
Lasă un răspuns