Propunerea profesoarei Ana-Nela Popoveniuc, de la Școala Gimnazială „Ion Creangă” din Bacău, de renunțare la festivitățile de premiere la final de an școlar, stârnește dezbateri aprinse în mediul online.
Profesoara din Bacău a lansat o petiție în mediul online prin care solicită renunțarea la premierea publică a elevilor, la finalul anului școlar. Printre argumentele pe care le aduce este și suferința celor cu rezultate mai puțin bune. Totodată, profesoara menționează și încălcarea datelor cu caracter personal.
Vestea a adunat sute de comentarii. Părerile sunt împărțite, totuși, cei mai mulți sunt porniți împotriva renunțării la festivitățile de premiere.
Mesaje împotriva renunțării
„Să înțeleg că doamna prof este printre cei ce abia au trecut școală și de aici asemenea frustări?! Sărăcuța.”
„Frustrați întotdeauna vor fi. De ce să nu fie evidențiați elevii buni? Dar să fie buni cu adevărat și nu făcuți din pix sau de milă că-i cotogenesc părințîi dacă nu-s zecari pe linie.”
„Trimiteți odraslele mai des pe la școală dacă vă este rușine cu rezultatele obținute la sfârșit de an.”
„Cândva în România era o mândrie pentru părinți, profesori și elevi festivitatea de premiere la sfârșitul anului școlar. Încet, încet devine o rușine doar asta nu copiasem din marile democrații! Se pare că doamna în cauză din Bacău nu este mândră de rezultatele elevilor săi!”
„Este normal să fie premiați, este meritul lor, destul bursele de merit sunt jalnice și nu-i stimulează deloc. Performanțele trebuiesc premiate!”
„Propun să se desfinteze Oscar-ul pentru că actorii mai puțin buni să nu fie umiliți – în ce lume trăim.”
„Să se scoată și premierea sportivilor pentru a nu se simți umiliți cei care nu prind podiumul. Mare ți-e grădina!”
„În România, să fii inteligent, priceput, onest, principial, conștiincios, să fii bun, devine, încet-încet, ceva rușinos.”
„Pe principiul, decât să ne zbatem să-i facem pe ăia proști mai deștepti, mai bine îi facem pe ăia deștepti să pară proști.”
„Nu credeam că puteam auzi o inepție mai mare și mai ales emisă de un cadru didactic! Nu este târziu că acest profesor dacă nu-i place sistemul să-l părăsească. Este mai bine pentru el și pentru sistem.”
„Umilirea celor care au rezultate mai puțîn bune? Păi și cine naiba îi pune să aibă rezultate proaste? Treaba lor de copii care este, nu să învețe?”
„Cei cu rezultate mai puțin bune să pună mâna pe carte. Eliminăm examene, bareme doar cumva să nu supărăm mediocritatea!”
„Suferința asta de care vorbește doamna e necesară: clădește caractere puternice. Nimic în viață nu se obține decât cu trudă cu sudoare și cu suferință. Restul este poezie… Cine știe o altă cale e pe lângă drum.”
„Eliminați toate amintirile frumoase, tot ce îi poate motiva! Lipsiți-i pe copii de emoțiile încheierii unor etape în viață! Handicapați-i emoțional! De ce se dorește discriminarea copiilor sârguincioși?”
„Vă gândiți la cei slabi că suferă, dar la cei buni, de ce nu va gândiți! Să învețe toți nu să aștepte pomană. Și atunci nu mai suferă niciunul. Doamna profesoară apară lenea și putorile. Rușine!”
„Inițiativa acestei doamne e un fel de „Trăiască prostia, jos cu deștepții și tocilarii!”
Mesaje care susțin ideea profesoarei
„Îți obligi odrasla să fie printre primii 10? Se cheamă ABUZ! în literele legii. Adultul obligă minorul? Serios? Cu ce drept?”
„Adevărat. Trebuie scoase festivitățile acestea, dar ar trebui introduse metode noi de predare și de evaluare, astfel încât tot acest proces de învățare să devină atractiv pentru copii,indiferent de vârstă.”
„Țara cu cel mai performant învățământ european respectă criteriul rezultatelor confidențiale. Notele vin acasă în plic, elevii nu știu ce note au colegii lor și nici nu sunt interesați, nu îi privește. Nu se organizează nici olimpiade, pentru că nu se încurajează concurență între elevi care are efect negativ în general asupra personalități în formare ci COOPERAREA, pentru a formă buni cetățeni.”
„Am copii care au început de la grădiniță într-o țară care nu este România, și unde ședințele se țin cu fiecare profesor în parte, la fiecare materie, unde părintele intră doar cu copilul lui și află ce rezultate are, așa i că ăștia sunt niște ” înapoiați”? Unde nu pun nicio coroniță pe capul copilului să vadă lumea cât este de inteligent.”
„Corect! Copiii sunt în creștere și dezvoltare. Nu sunt ÎN COMPETIȚIE în această viață și cu atât mai puțin să le facă pe plac adulților. Tocmai prin aceste catalogări se dezvoltă invidia, ura, agresivitatea. Fiecare copil este unic și fiecare în parte are aptitudini personale, nu aptitudinile celor care dețin catalogul.”
„Din câte știu eu, școala nu este o competiție. Olimpiadele poate sunt comparabile cu competițiile sportive. Dar principial vorbind școala nu este și nu trebuie să fie o competiție. Noi am mers la școală să ne concurăm?!”
„Deci toți știm că școala nu este o competiție dar continuăm să ne stresăm copiii să ia premii din cauza unora care cred că școala este o competiție.”
„Nu ați înțeles nimic din petiție. Marea problema e că sunt premianți de multe ori odraslele unora care deschid ușile cu capul. Asta nu reflectă cât de bun e copilul, ci cât de pupincurist este învățătorul sau părintele.”
„Are dreptate, școala nu este un concurs unde doar câțiva sunt pe podium, școala e o instituție unde se asimilează cunoștințe, alții au o capacitate mai mare, alții au o capacitate mai mică de a înțelege, nu se poate continua cu asemenea prostii, fiecare învață pentru el, nu pentru a fi arătat cu degetul la întreaga școală! E o gândire bolșevică comunistă, ce trebuie schimbată și urmat modelul de învățământ din vest, dacă se poate cel din nordul Europei!”
EUGDJSHWJS a zis
Uite ca se mai găsesc și oameni ca ăștia! Na, ce să le faci?! Dacă nu înțeleg că noi premiem goana după niște note și nu performanța în sine! Ce, crezi ca odrasla ta își merită zecele ăla la desen, muzică, religie, sport, T.I.C., ed. Tehnologică? Evident, sunt și excepții. Dar notele copilului tău, oriunde în România, nu mai spun nimic despre nivelul lui de educație.
Michelle a zis
Dragii mei,niciodata scoala nu va fi atractiva pentru lenesi!Indiferent de cat de redusa ar fi programa, de cate metode si strategii s-ar schimba,lor tot nu le va placea nimic pentru ca nu le e draga munca in primul rand.A invata inseamna a munci. Ascultam cam prea multe opinii in ziua de astazi. De aici si haosul si lipsa de directie clara in toate domeniile,nu numai in invatamant.
BoogieMan a zis
Vorbim despre niste copii, stimata doamna, unii dintre ei de 7-10 ani chiar. Cand unui copil „nu-i place nimic” de la scoala nu mai putem spune ca e lenes ci doar ca acea scoala in intregul ei (programa, invatator, activitati auxiliare, metode, samd) nu este atractiva pentru a stimula copilul. Si diploma sau „coronita” nu sunt un motiv in sine sau un obiectiv care sa faca scoala sau educatia mai atractiva, oricat de festivi am fi.
Sunt copii care renunta sau abandoneaza partial orele de clasa si muncesc la camp sau in alte domenii, aia tot „lenesi” sunt? Sau pur si simplu vorbim de un fenomen prin care educatia din Romania nu mai este atractiva, atat prin ceea ce manifesta in cadrul orelor cat si prin promisiunea pe care o face absolventului o data cu finalizarea studiilor.
Stima de sine la copii nu se construieste cu diplome si coronite, am luat de 6-7 ori cred premiul 1 si coronite, inafara de faptul ca aceste lucruri i-au facut pe ai mei sa se simta mai bine, eu unul nu am resimtit niciun castig, mai mult decat atat uram momentele alea in care eram scos in fata.
Sa ii intrebam si pe copii ce vor, ce le place.
Parinte a zis
Da!Sa-i lasam,atunci, sa faca ce le place! De exemplu, sa stea mereu pe telefoane si sa se uite la filme sau sa joace cate ceva online. Lectiile de la scoala sunt absolut plictisitoare. Unde vedeti tineri muncind la camp in ziua de astazi? Cu atatea terenuri lasate parloaga,case darapanate, dumneavoastra mai vorbiti de munca la camp? Rari mai sunt tinerii care mai muncesc prin sate. Mai curand se ocupa de tot felul de potlogarii fiindca asa ies banii mai usor! Vreti scoala performanta?Atunci si economia „sa duduie”(cu adevarat,nu pe hartie) ,iar standardul de viata sa fie ridicat ca in alte tari,precum Canada sau altele. Pentru ce fel de piata sunt pregatiti tinerii din ziua de astazi? Cand termina o facultate, unde ajung si ce anume pot sa faca?Pe ce salarii si in ce conditii de lucru? Intai sa oferi tu,ca politician o tara ca afara si pe urma sa ceri standard ridicat si in scoli,si in spitale,etc. In invatamant nu s-a investit aproape deloc,dar pretentii sunt cat casa!
Mad Alina a zis
Vă rog răspundeți unui copil de clasa a II-a la întrebarea: „de ce să învăț? Și nu-mi spune că mă va ajuta mai târziu. De ce să învăț dacă acum nimeni nu-mi recunoaște munca aceasta?
Ce îi transmiteți aceluiași copil – în clasa a V-a de data aceasta, când vine acasă cu premierul I la olimpiada națională în valoare de 120 ron, in clasa a VIII-a cu medalie de argint la națională și ca premiu un plic de supă instant și o budincă.
De ce să învețe???
Vă spun eu: pentru a putea studia în afară (unde are parte de ceremanie de felicitări pentru rezultatele obținute).
Acum vă rog explicații elevului că „ar trebui să se întoarcă în țară, țara care îi apreciază.
Vasile a zis
In mass media pentru rating sunt promovate toate lepadaturile. Lasati-le tinerilor buni macar premierea de sfarsit de an !!!!
Mihai a zis
Oameni buni, considerati ca e normal ca in zilele in care trăim, un copil cu media 9.80 sa ia mențiune?! Sau dintr o clasa cu 30 de copii, 18 dintrei sa aiba media la final de an 10?
Chiar credeti ca e adevarata si corecta evaluarea?
Nu este. În anii 80 stiai ca daca ai între 9.50-10 luati premiul întâi, între 9.50-9.00 premiul doi, iar premiul trei între 9.00-8.50. Atunci se puneau notele altfel.
Acum profesorii hotărăsc cine si care sa ia burse, iar mai rau e ca hotărăsc cine sa nu ia, daca ei nu vor.
Asta i tara noastra!!!
Mary a zis
Am fost premianta(pe meritele mele) în toți cei 12 ani de școală, în secolul XX . Dar cu trecerea anilor, am putut constata cu mâhnire că de multe ori sunt premiați copiii unor părinți care… fac servicii doamnelor… Și la festivitatea publică de premiere, doamnele le răsplătesc serviciile prin elogiile spuse la… microfon…
DORINA a zis
Unele premii se mai dau si pe ochi frumosi . Mai sunt care dau atentii mari la invatatori si bineinteles ca acel invatator se simte obligat sa-i dea premiu.Unii sunt premiati in clasele primare si cand ajung la clasa a cincea le este frica sa duca la olimpiade,ca obosesc prea mult.
Ana a zis
E benefica lauda, aprecierea!
Dar si pe asta au confiscat-o cei cu funcții!
Au transformat totul in ceva grotesc:media conteaza; de aici, apasarea asupra sistemului; apoi indepartarea celor care nu apreciaza ca ei!
Știți (sau, poate, nu) ca dirigintii care nu convin anjmitor grupuri nici nu mai sunt puși diriginti!Nici profesori la anumite clase!
Romantic, striga cineva spre atmosfera din comunism…Pai cate exemple avem fiecare dintre noi cum era cu seful de grupa, de detasament, cel de unitate….Nu mai zic de premii!
Sunt de acord ca ceva trebuie schimbat!
S-a ajuns prea jos!
E in detrimentul tuturor!
Eu a zis
Am si eu o intrebare, sigur sunt oameni care o cunosc; ce disciplina preda profesoara asta?
VALENTINA CATANA a zis
Mama mea a fost invatatoare. Multe din colegele ei primeau cadouri de 8 MARTIE si la sfarsit de an scena de premiere era plina cu premianti cu ” PREMIUL 1.”Daca ii luai mai tare pe acei premianti cu probleme din culegeri ,cred ca faceau ca trenul de prosti ce erau.Unele colege de-ale mamei mele ,nici nu la dadeau atentie la cei care nu le respectau cu daruri.Pur si simplu nu se ocupau de ei.
Stoica a zis
E părerea dumneaei. Și impotenții spun că odraslele sunt inutile. Incompetența acestui cadru didactic e crasă. În acest caz se fac studii, nu păreri subiective.
Ileana a zis
Daca ai copil care nu are nicio problema, nu-ti convine propunerea dar nu toti au aceeasi capacitate de a invata intr-un sistem corupt, benefic doar celor care sunt buni la invatat (mai ales pe de rost ca in Romania, nu folosindu-ti mintea sa gandesti). Romanii sunt foarte buni la a judeca imediat pe cineva, inclusiv un copil ca e lenes, ca una, ca alta, chiar si cand ca nu au habar de nimic intr-un anume subiect cum are fi dezvoltarea copilului in acest caz si, in general, isi dau cu parearea oricum ca si cum ei ar cunoaste motivele pentru care un copil nu invata! Cooperarea si nu competitia este raspunsul la viitorul omenirii. Competitia a dus la capitalismul extrem care exista acum si la completa distrugere a relatiilor sociale, la saracia extrema si ca urmare la efectul acesteia asupra sanatatii fizice si mintale a copiilor ca si la bunastarea si fericirea familiilor lor. In plus sunt copii are au autism, dislexie, tulburari de deficit de atentie si hiperactivitate sau alte probleme si care nu sunt diagnosticate fiindca doctorii si profesorii la noi nu sunt in cunostinta de cauza ca sa recunoasca simptomele si totusi multi dintre acesti copii sunt extrem de inteligenti dar nu pot invata, nu asa cum li se cere la scoala. Ei trebuie sa fie iajutati sa invete in mod diferit dar nu exista asa ceva la noi. Invatamantul finlandez este recunoscut in lume ca fiind printre cele mai bune sisteme de invatamint de ani de zile (daca nu cel mai bun) si ei pun accentul pe cooperare, nu au competitie intre elevi, premii etc. pe cand Romania este cu mult in urma asa ca ar trebui sa invatam de la altii si sa fim mai modesti in a ne da cu parerea cand suntem ignoranti si nici nu vrem sa invatam lucruri noi. Stiinta evolueaza continuu si daca nu tinem pasul, vom deveni din ce in ce mai mult o tara de ingnoranti care se mandresc cufaptul ca nu au habar de nimic.