• în cîteva rînduri, băcăuanii au fost la un pas de catastrofă • în special pe căile ferate, zeci de vagoane în care se transportau substanțe chimice sau petroliere au fost la un pas de a exploda • pagubele ar fi fost greu de estimat
Catastrofa petrecută săptămîna trecută la Mihăilești, soldată cu 18 morți, s-ar fi putut produce foarte bine și în județul nostru. În ultimii zece ani ne-am aflat în cîteva rînduri la un pas de dezastru, în urma unor accidente în care au fost implicate fie garnituri de tren, fie autotrenuri ce transportau substanțe inflamabile și explozive. Astfel, în ziua de 27 august 1994, ca urmare a unor manevre greșite, în triajul stației CFR Borzești a deraiat o garnitură de vagoane cisternă cu benzină. Accidentul s-a soldat cu aprinderea a peste 400 de tone de combustibil din șapte vagoane. În cădere, vagoanele deraiate au rupt stîlpii rețelei electrice de 27.000 de volți, fapt ce făcea imposibilă efectuarea manevrei de descongestionare a zonei. Din vagoanele răsturnate, benzina s-a scurs peste mai multe căi de rulare și amenința să se extindă la triaj, unde se mai aflau 600 de vagoane cisternă încărcate cu produse petroliere. Cum exista pericolul unei explozii de proporții, în zonă au fost mobilizați zeci de pompieri militari, precum și personal civil de la Rafo, Chimcomplex, Carom și Termoelectrica. Localizarea și lichidarea incendiului a durat mai bine de șase ore, în condiții de temperaturi foarte înalte, fum dens și gaze toxice.
O altă intervenție dificilă a pompierilor militari a avut loc pe 15 februarie 1995, la o conductă ce transporta gazolină, și care aparținea societății Compet SA Ploiești. Cele 20 de tone de gazolină scurse din conductă au provocat un puternic incendiu, pentru stingerea căruia au fost necesare 23 de ore. Un an mai tîrziu, aceeași conductă s-a fisurat și în incendiul care a urmat, în timpul căruia o persoană și-a pierdut viața, iar alta a fost grav rănită. Alte persoane, aflate într-un autoturism ce străbătea zona și care au fost surprinse de incendiu, au fost salvate de Garda de intervenție și stingere ajunsă la locul incendiului. În acest caz, intervenția pompierilor militari a durat mai bine de 21 de ore.
60 de tone de sulf la un pas de explozie
Pe 18 iunie 1999, în Gara Bacău, un vagon încărcat cu 60 de tone de sulf aflat în convoi de manevră a luat foc și exista pericolul ca focul să cuprindă și celelalte vagoane, precum și construcțiile învecinate. Pentru localizarea focului, pompierii au intervenit cu trei autospeciale cu apă și spumă și aproape 20 de militari. O altă bombă statică a fost pe 25 iunie 2001 în comuna Dofteana, unde avaria unei conducte a provocat scurgeri de gazolină, ce au dus la formarea unei pungi de gaz extrem de periculoasă. În condițiile unei iminente explozii, s-a luat măsura întreruperii alimentării cu gazolină a conductei și întreruperea circulației pe calea ferată între Tîrgu Ocna și Dărmănești. Peste zece militari și două mașini de pompieri au lucrat mai bine de două ore pentru evitarea unei catastrofe.
O nenorocire putea să se întîmple și pe 28 iunie 2001, în satul Luncani, comuna Mărgineni, unde două autocisterne au fost implicate într-un accident de circulație soldat cu un rănit grav. Pompierii au reușit să lichideze incendiul în urma căruia au ars 200 de litri de benzină. Un alt accident s-a petrecut și pe 27 iulie 2002, la Sănduleni, unde s-a răsturnat o cisternă încărcată cu 35.000 de litri de benzină. Datorită sistemelor de siguranță cu care era echipată cisterna, nu s-a produs nici un incendiu, însă zona a fost delimitată preventiv cu spumă.
Și Gara Borzești a fost la un pas de a sări în aer în ziua de 22 februarie 2003, cînd un vagon cisternă dintr-o garnitură de 25 de vagoane încărcate cu 1.714 tone de benzină a luat foc pe linia cinci. La acțiunea de îndepărtare a vagonului din garnitură au participat șapte autospeciale cu spumă și peste 30 de pompieri, ce au acționat în condiții de ger, vînt și ninsoare. Ultimele cazuri în care se putea produce o nenorocire au avut loc la Măgura, unde o autocisternă încărcată cu 12.000 de litri de propan s-a răsturnat într-o prăpastie, iar luna trecută, tot aici, o altă cisternă încărcată cu 20.580 kilograme de acid sulfuric s-a răsturnat la marginea drumului. În toate aceste situații, intervenția promptă a pompierilor militari a limitat efectele unei eventuale deflagrații, cu consecințe inimaginabile pentru băcăuani. (Florin CRĂCIUN)
Lasă un răspuns