Județul Bacău se menține în topul absorbției fondurilor europene, ocupând locul 2 pe regiunea Nord – Est, după județul Iași și locul 7 la nivel național, a anunțat Valentin Ivancea, președintele Consiliului Județean. „Avem nevoie, ca de aer, de flexibilizarea și actualizarea valorilor contractuale, concomitent cu deblocarea finanțărilor şi simplificarea birocrației”, a declarat eurodeputatul Dragoș Benea. Prefectul Lucian Bogdănel a avertizat că, deși în județ situația este bună, există un risc de dezangajare în ceea ce privește Primăria Bacău.
Conform datelor statistice furnizate de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, Județul Bacău continuă să se numere printre județele fruntașe în ceea ce privește atragerea de fonduri europene.
În urma contractelor de finanțare semnate, în cadrul perioadei de programare financiară 2014 – 2020, Județul Bacău ocupă locul șapte la nivel national. Au fost semnate un număr de 257 de contracte de finanțare, din care 99 sunt finalizate, iar 158 sunt în derulare. Suma atrasă efectiv din fonduri europene este de 3.953.920.353.
Valorile contractelor pe fiecare program operațional arată foarte clar că Programul Operațional Infrastructură Mare și Programul Operațional Regional sunt cele mai eficiente și benefice programare operaționale ale actualei programări financiare.
„Cel puțin la fel de importantă ca atragerea de fonduri europene este implementarea propriu-zisă a finanțărilor, adică absorbția concretă de bani europeni, lucru condiționat de capacitatea administrativă a beneficiarilor, respectiv de expertiza și priceperea echipelor de implementare”, a declarat președintele Ivancea.
Valoarea totală a contractelor încheiate în județul Bacău, în care se regăsește și cofinanțarea este de 5.640.758.609 lei (peste 1 miliard de euro).
Benea: „Avem nevoie, ca de aer, de flexibilizarea și actualizarea valorilor contractuale, concomitent cu deblocarea finanțărilor şi simplificarea birocrației!”
„Locul județului Bacău – 2 în regiune şi 7 la nivel național – în materie de contracte cu finanțare UE semnate, pe principalele programe operaționale, este onorant, dar ne şi obligă la flexibilizarea decontărilor de către Guvern şi Comisie, astfel încât fondurile europene să fie în mod concret absorbite, iar proiectele finalizate la timp”, a declarat eurodeputatul Dragoș Benea.
În județ, din 257 contracte de finanțare semnate doar 99 sunt implementate şi finalizate, restul de 158 aflându-se în diverse stadii de realizare.
În contextul crizelor recente – pandemie, război, prețurile din energie & inflația galopantă la nivel european – multe dintre investiții stagnează, lucrările la proiectele de infrastructură fie bat pasul pe loc, fie sunt în conservare – prin urmare avem nevoie, ca de aer, de flexibilizarea & actualizarea valorilor contractuale, concomitent cu deblocarea finanțărilor şi simplificarea birocrației.
În caz contrar, impasul generalizat pe care-l vedem peste tot în Europa va avea urmări nefaste asupra acestor proiecte în derulare, iar termenul decembrie 2023 – în privința proiectelor finanțate prin cadrul bugetar multianual 2014 – 2020 – nu va putea fi respectat. Asta ar echivala cu pierderea finanțărilor şi dezangajarea unor fonduri ce ar fi putut contribui, indiscutabil, la dezvoltarea comunităților locale.
– eurodeputat Dragoș Benea
Prefectul Bogdănel avertizează: risc de dezangajare în cazul Primăriei Bacău
„În pofida ultimilor doi ani foarte complicați şi imprevizibili (pandemie, război, inflație etc), echipa social-democrată de la conducerea Consiliului Județean a fost consecventă în prioritizarea atragerii și absorbției fondurilor europene. Ei i se adaugă autorități ale administrației publice locale din județ care au înțeles că, folosiți cu chibzuință, banii europeni rămân o soluție a cărei eficacitate este greu de pus la îndoială”, a declarat prefectul Lucian Bogdănel.
Asigurarea finanțării, prin semnarea contractelor cu fonduri europene, este un pas important: decisivă, însă, rămâne implementarea propriu-zisă a proiectelor. Degeaba avem sursa de finanțare asigurată, dacă nu dezvoltăm comunitatea cu respectivii bani!
eiterez, în acest context, semnalul de alarmă cu privire la pericolul dezangajării în cazul UAT Municipiul Bacău: începând cu octombrie 2019, s-au semnat contracte de finanțare de peste 50 de milioane euro, dar implementarea proiectelor de mobilitate urbană trenează nepermis, pe fondul incapacității administrative ce domneşte la nivel de Primărie. Practic, riscul de a pierde finanțarea europeană este o cvasi-certitudine (termenul limită pentru demonstrarea funcționalității proiectelor este dec. 2023).
– prefectul Lucian Bogdănel
Gigiexpertu a zis
Iar DUPA Iasi ? Noi, capitala regionala, iar DUPA Iasi ?
Dar ce fac aia la Iasi, frate ?
Parcari plutitoare ?
Tren urban ?
Stie cineva ce proiecte au ? Isi fac si ei universitate ?
antiexpertu a zis
In primul rand nu au idioti care canta pe aceeasi placa cu parcari plutitoare si tren urban, in al doilea rand eu unul mai vad si alte orase intre Bacau si Iasi: Romanul, Suceava, Piatra Neamt…bacaul in cel mai optimist scenariu e pe 2…
Lili a zis
Ar fi foarte bine dacă ar fi și adevărat. Din păcate numai declarații de laude. Unde sunt aceste fonduri atrase. Încă sunt comune fărăr canalizări, fărăr gaz, s au turnat în câteva sate niște asfalt pe niște ulițe și vai de minuni s au făcut. Dacă am fi așa de buni la atracția de fonduri europene sigur județul Bacău ar arăta mult mai bine. În ziat totul e frumos realitatea e alta.
stanciu a zis
probabil ca te locuiesti in oras nu in judet si nu prea te plimbi. probabil esti fan hastag usere si locuiesti in trenul userist de mare viteza sau pe parcarea plutitoare. iesi din buna voastra de hastagi si umbla si in alte zone si vezi unde se face ceva. nu e cazul municipiului si de aia esti dezorientat
reteta de mixtura asfaltica a zis
Drumurile sunt o reteta sigura . Un consultant uns cu toate alifiile i obtine finantarea. Proiectarea obligatoriu cu o firma de casa din politica. Pentru executie licitatie la comisioane, cine ofera mai mult si nu a dat tepe anterior. Executie se face in dorul lelii, fara eforturi prea mari. Pietris de rau in loc de piatra sparta de cariera, straturi de imbracaminte rutiera mai subtiri ca in proiect, bitum ieftin in dozaj redus, compactare slaba. La investitor comisioane de 10% sau mai mult de la proiectant, constructor, diriginte de santier. Dupa 2-3 ani drumul are nevoie de reparatii. Ciclul de reparatii se reia. Exemplu drumul reabilitat din com Hangu-Neamt care dupa cateva luni de la terminare a inceput sa se macine.
Sorin a zis
Unde sunt cele 500 de milioane de euro care trebuiau băgați in apa și canal? Crab, se aude? Prefectul s-a laudat la investitura ca de acest proiect se va ocupa personal. De ce nu spun ca se vor pierde banii??
Vasile bacauanul a zis
Bacaul cel mai tare ….
Ura….. ura…..
Nu ati observat ca am depasit Clujul, Bihorul, Sibiul si Alba la un loc?
Eu cand merg prin judet (mai ales pe la Plopana si Fundul Tutovei) ma simt ca in Tirol: curatenie, pajisti cu vaci, muscate in ferestre si oameni zambitori si fericiti.
Cand ma trezesc, este dimineata.
Ionel bacauanu a zis
Eu cand merg prin Bacau vad oameni tristi, cenusii, prostime care a votat parcari plutitoare, vad gunoi si aud tanguieli ca n-au apa. Vuiesc avioane, elicoptere, te halesc tantarii si capusele, vad lupte de strada pentru un loc de parcare. Vad multa infatuare si pretentii la un oras candva infloritor ajuns acum la coada vacii sub Roman sau Falticeni sau Husi. Nu mai zic de Pascani.
Si cand ma trezesc dimineata, vad aceleasi lucruri. Pacat.