• acuzația a fost făcută de Max Bădin, vicepreședinte al Acțiunii Populare • el a introdus în țară, prin Oil Terminal, 60.000 de tone petrol care au ajuns la Rafo Onești, fără să plătească TVA • finanțiștii constănțeni susțin că lui Corneliu Iacobov ar trebui să-i fie făcută sesizare penală de către colegii lor din Bacău • șeful fiscului băcăuan declară că plîngerea penală trebuie făcută de Vama Constanța, cea care face controlul plăților efectuate pentru mărfurile de import care sosesc pe cale maritimă
Corneliu Iacobov, patronl Rafo Onești, este acuzat de contrabandă cu petrol de către Max Bădin, vicepreședinte al Acțiunii Populare. Bădin a declarat într-o conferință de presă că Ministerul Finanțelor are dovada că la Rafo Onești au ajuns 60.000 de tone de țiței în valoare de 13,2 milioane de dolari, fără ca să se achite taxe vamale și TVA. Direcția Generală a Finanțelor Publice Bacău a constatat, în urma unui control încrucișat cu finanțiștii constănțeni, că țițeiul a ajuns la Rafo de la Constanța, unde a fost inițial depozitat la Oil Terminal și de unde a dispărut. „Dacă în momentul în care bagi o marfă în țară și nu plătești pentru ea taxe, asta ce este? Nu este contrabandă? Dovada este la Ministerul Finațelor și la Direcția Generală a vămilor”, a spus Max Bădin într-o conferință de presă susținută la București.
Spusele lui Bădin privind introducerea în procesul tehnologic de la Rafo a celor 60.000 de tone de țiței fără plata TVA ne-au fost confirmate de șeful fiscului băcăuan. „Colegii noștri de la Constanța ne-au solicitat să verificăm dacă cele 60.000 de tone de petrol au intrat sau nu la Rafo. Am făcut verificările și am constatat că cele 60.000 de tone au ajuns, într-adevăr, la Rafo”, ne-a declarat Petru Hăineală, directorul Direcției Finanțelor Bacău.
Cercetările făcute de Direcția de control Fiscal din DGFP Bacău au demarat în data de 23 octombrie, după ce finanțiștii constănțeni au constatat că aproximativ 60.000 de tone de țiței au dispărut fără urmă de la Oil Terminal. Pentru acestea, nu a fost plătit nici un leu la bugetul de stat. Inițial, s-a bănuit doar că petrolul ar fi ajuns la firma lui Iacobov, și s-a solicitat extinderea cercetăriloe și la Bacău. Controlul a fost coordonat de economistul Elena Dragomirescu, de la Direcția de Control Fiscal Bacău. Finanțiștii au constatat că cele 60.000 detone de țiței au ajuns la Constanța cu nava General Tyulenev și au intrat în depozitele Oil Terminal. În baza unui proces verbal de predare, petrolul a ajuns la Conpet Ploiești, care apoi l-a livrat la Rafo, tot în baza unui proces verbal. Conform documentelor existente în contabilitatea Rafo și care au fost verificate de inspectorii fiscali, întrega cantitate a intrat în rafinărie, unde a fost procesată, fără, însă, a se plăti vreun leu la stat.
Potrivit cercetărilor făcute de finanțiști, taxele datorate la stat ajungeau la aproape 100 de milierde de lei, reprezentînd: Taxă pe Valoare Adăugată – 86 de miliarde de lei, dobîndă aferentă TVA – 12,4 miliarde de lei și comision vamal – 2,2 miliarde de lei.
Elena Dragomirescu a arătat în nota de constatare că, la momentul controlului, Rafo nu a putut prezenta nici un document vamal care să legalizeze intrarea petrolului în societate. Întreaga afacere s-a derulat în cursul lunilor februarie – martie 2003 și este confirmată de rapoartele de producție existente în rafinărie. „Țițeiul a fost introdus în procesul tehnologic și produsele finite rezultate au fost livrate. Cantitatea de produse se regăsește în evidențele contabile ale Rafo”, se arată în documentul de control întocmit de finanțiștii băcăuani.
Nota de constatare a fost semnată atît de economistul Elena Dragomirescu, cît și de directorul general al Rafo Onesti, Paul Ivașcu. În tot acest scandal al petrolului procesat fără plata taxelor vamale au intrat și politiștii Serviciului de Investigare a Fraudelor care au o scrisoare semnată de directorul general al Rafo Onesti, Paul Ivașcu, în care acesta recunoaște că obligația de efectuare a formalitatilor vamale intră in sarcina societății, astfel încit, în cazul în care se vor ivi litigii legate de operațiunile de vămuire, Rafo Onești este răspunzătoare pentru soluționarea acestora. Paul Ivașcu a informat Oil Terminal și poliția constănțeană că în perioada 15 februarie – 3 iulie 2003 Rafo Onești a beneficiat de 14 importuri de țiței în cantitate totală de aproape 650.000 tone sosite din Rusia la Oil Terminal, pentru care nu au fost finalizate formalitățile vamale. „Pentru că în urma controlului efectuat de finanțiștii băcăuani la Rafo Onești a reieșit că rafinăria nu și-a onorat obligațiile către stat pentru importul de țitei, Direcția Generală a Finanțelor Publice Bacău este obligată să facă sesizare penală împotriva conducerii Rafo Onești, către Parchetul de pe lînga Tribunalul din Bacau au declarat mai mulți specialiști din finanțele constănțene”, consideră finanțoștii constănțeni.
Direcția Finanțelor Publice Bacău nu va sesiza, însă, Parchetul. Directorul DGFP Bacău, Petru Hăineală, ne-a declarat că aceasta este o problemă a Vamei Constanța. „Controlul plății TVA pentru țițeiul din import se face în acest caz la Constanța, nu la Bacău. Finanțele din Bacău nu are nimic în comun cu vama de la Constanța. Nu este o problemă fiscală, ci una de vamă. Și TVA și taxa vamală poate fi imputată doar de Vama Constanța”, ne-a declarat Petru Hăineală.
Corneliu Iacobov nu aputut fi contactat în cursul serii de ieri, nici la telefonul mobil nici la firmă, nici acasă. (Mirela ROMANEȚ, Nicoleta BICHESCU)
Lasă un răspuns