Tunelurile pe care le vor săpa firmele lui Dorinel Umbrărescu pe lotul 2 al Autostrăzii Lugoj – Deva (Holdea – Margina) vor fi executate prin metoda NATM (New Austrian Tunneling Method) și nu prin foraj cu utilaje TBM (cârtițe) așa cum se lucrează la tunelurile feroviare.
Constructorii vor utiliza metoda NATM și nu forarea cu scuturi, pentru că tunelurile nu au o lungime mare și nu s-ar justifica investiția (achiziție/închiriere) în TBM-uri cu diametru de 13 metri, spre deosebire de capul de foraj de la feroviar de 9 metri diametru.
În esență, nu merită efortul logistic și financiar. Pe metrou/feroviar sapi cu TBM tuneluri de pe la 5km+ pentru că ai diametru 9 metri. La rutier, diametrul este 12 metri, deci semnificativ mai mare (+30%). Îți trebuie un TBM – monstru ca să sapi așa ceva. Pentru câțiva kilometri de rutier, 1-2-3 km de tunel, folosirea TBM nu are justificare sub nicio formă.
Pe feroviar la noi pe Brașov – Sighișoara ai 4 TBM-uri care vor fora (5 km + 7 km) x 2 = 24 de kilometri de tuneluri linie simplă. Sunt 12 kilometri de linie dublă. Capul de forare are 9,8 metri. La rutier probabil ai avea nevoie de un cap de forare de vreo 13 metri. Dacă la calea ferată, cercul e folosit aproape în totalitate, la autostrada e ceva mai mult de jumătate. Deci forăm un cerc si apoi umplem jumătatea de jos a lui… Total nerentabil!
– forumul Asociației Pro Infrastructură.
Lotul 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva, între localitățile Margina și Holdea, include două tuneluri pentru urși. Bucata lipsă de autostradă va avea 9,13 km, din care 2,13 km de tunel.
Tunelurile vor fi formate din două galerii unidirecționale prevăzute pe fiecare cale de circulație cu platforma de 11,25 metri.
Antreprenorul va trebui să realizeze în cadrul contractului și opt lucrări de artă, printre care un viaduct în lungime de 1.076 metri, de o complexitate tehnică ridicată.
Pe 14 octombrie 2022, a fost semnat contractul pentru proiectarea și execuția secțiunii – lipsă (9,13 km) din lotul 2 al Autostrăzii Lugoj – Deva. Asocierea S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SA & PE CONSTRUCT S.R.L. – EURO-ASFALT d.o.o. a fost declarată câștigătoare, cu o ofertă financiară de 1,83 de miliarde de lei fără TVA.
Finanțarea este asigurată prin PNRR, iar durata contractului este de 45 de luni, din care 11 luni perioada de proiectare și 34 de luni perioada de execuție a lucrărilor.
Perioada de garanție a lucrărilor este de 10 ani.
Sursa: economedia.ro
ovidiu avram a zis
Eronat, Umbrarescu nu va construi niciun tunel ci bosniacii cu care este asociat!!!
Dani a zis
La dracu cu vorbăria voastră! De 5 ani se tot vorbește despre un tunelaș, afară fac șosele pe sub ape, iar noi nu suntem în stare să facem un viaduct! Vai de noi!!! Suntem o Țara blestemata cu așa conducători de doi bani.
Dragugherghe a zis
S- au facut lucruri extraordinare in trecut cu roabă tarnacopulsi lopata, iar acum cand avem atatea utilaje moderne, nu suntem in stare de nimic important. Mi- ejena !!