O secțiune din Autostrada Transilvania nu va putea fi gata în 2025, decât dacă firmele lui Dorinel Umbrărescu aduc „de urgență” suficienți muncitori și dacă autoritățile vor rezolva birocrația necesară, consideră Asociația Pro Infrastructura, care a filmat din dronă loturile.
În total este vorba de 27 de kilometri, tronsonul dintre nodul Poarta Sălajului (Românași) și o conexiune provizorie A3-DN1F la sud de Topa Mică.
„Am vizitat din nou șantierele și putem spune că finalul anului 2025 este încă în cărți. Dar pentru asta cei de la UMB trebuie să aducă de urgență suficienți muncitori între Topa Mică și Zimbor unde sunt în urmă pe mai multe structuri. Momentan sunt doar câteva echipe răzlețe”, susține Asociația Pro Infrastructura (API) una dintre cele mai implicate organizații civice în urmărirea marilor proiecte de infrastructură din țară.
Cum arată acum A3 Nădășelu – Zimbor – Poarta Sălajului
În total, pe Autostrada Transilvania UMB lucrează pe 42,3 km între Nădășelu, Zimbor și Poarta Sălajului. Din cauza unor alunecări mari de teren pe primul tronson, CNAIR a licitat și contractat separat relocarea traseului și realizarea unor viaducte mai lungi, contract câștigat de o firmă din Turcia.
„Pe sectorul Zimbor-Poarta Sălajului antreprenorul este bine mobilizat și pare-se că vrea să scape de această bucată în 2025. Mai este însă de lucru și trebuie să termine cât mai rapid proiectarea ca să se emită autorizația de construire în nodul Românași (Poarta Sălajului)”, explică API.
„Singura noutate majoră din ultima lună este avansul pe unele zone unde se anunță startul campaniei de asfaltări, după pauza de Paște. Din păcate, cele mai multe astfel de segmente sunt între Nădășelu și Topa Mică. Tronson care, chiar dacă ar fi gata de inaugurare în 2025, va fi muzeu (inutilizabil) în lipsa viaductelor executate de Ozaltin pe traseul deviat care nu au fost începute încă”, consideră asociația.
Potrivit acesteia, „constructorul dar și CNAIR ar trebui să depună toate eforturile tehnice și birocratice pe Topa Mică-Zimbor-Poarta Sălajului ca să deschidă cei 27 de kilometri la final de 2025”.
„Mai ales că vorbim de întârzieri foarte mari, o pată pe blazonul celor de la UMB: contracte semnate în iulie, respectiv decembrie 2020, cu lucrări demarate în trombă în 2021, iar acum am ajuns să ne rugăm să fie date în trafic (parțial!) la sfârșit de 2025”, spune Pro Infrastructura.
Autostrada A3 Nădășelu – Mihăiești – Zimbor – un tronson dificil care s-a lovit de alunecări de teren
UMB lucrează în teren încă din 2021 la cei 42,3 km din A3 Nădășelu – Mihăiești – Zimbor, dar în două puncte critice – la Nădășelu și la Topa Mică – dealurile au luat-o la vale pentru că soluțiile tehnice proiectate conform studiului de fezabilitate inițial nu se potriveau cu realitatea din teren.
Tronsonul Nădășelu – Mihăiești este unul dificil de realizat prin prisma terenului pe care îl traversează autostrada.
Nici o problema in Transilvania. Sa termine cat mai repede aici in Moldova si A7 si A8. Restul mai poate astepta ca si noi am asteptat de ni s-au lungit urechile de foame.
Și voi vă luați după „independentii” ăștia de la API ? Cred, in consens cu CNAIR, prioritatile sunt A7, A1 Marginea-Holdea, Dex12 si A0 Nord lotul 4. Acolo, in Ardeal, nu rezolvi mai nimic deschizand câțiva km.