• persoanele cu patalama de șoferi de camioane la mînă pot pleca să muncească peste ocean • contractele de muncă se încheie pentru un salariu de 40.000 de dolari canadieni • după doi ani de muncă se poate solicita viza de rezidență permanentă, cu sprijinul angajatorului canadian • anul trecut, prin acest program au plecat 14 persoane, iar anul acesta oferta de locuri de muncă este pentru 150 de șoferi
Horațiu Ioan Călin are 30 de ani. El a lucrat la Rafinăria Dărmănești pînă anul trecut, cînd a fost disponibilizat. Omul și-a tot căutat de lucru prin zonă, dar nu a găsit mai nimic. Bărbatul a aflat de oferta de lucru în Canada și s-a prezentat la firma băcăuană să obțină un post de șofer peste ocean. Și-a întocmit dosarul, a dat probele și interviul cu angajatorii canadieni și pentru că stăpînea destul de bine limba engleză, a reușit să plece acum două săptămîni. „Soțul meu a ajuns cu bine în Canada și este mulțumit. E greu fără el, dar important este să fie sănătos și să îi meargă bine. Avem un copil de crescut și există tentația de a ne stabili acolo. Eu sînt asistentă medicală și Horațiu, înainte de a pleca, mi-a spus că este un program de emigrare. Am auzit că asistenții medicali au căutare acolo, dar sincer să fiu nu m-am gîndit pînă acum serios să plec în Canada. Dacă el se va descurca și va cîștiga bani, poate vom încerca să ne stabilim acolo”, ne-a declarat Alina Călin, soția șoferului plecat să muncească pe meleaguri canadiene.
Compania canadiană Westcan Bulk Transport LTD, cu sprijinul Ministerului Muncii din statul canadian Alberta a relansat în Bacău o ofertă de locuri de muncă pentru șoferi de camioane grele articulate și TIR-uri, cu posibilitatea obținerii rezidenței permanente în Canada. Partea Canadiană a apelat la sprijinul societății Timasato SRL din Bacău, specializată în recrutarea forței de muncă în străinătate. „Programul a demarat anul trecut. Reprezentanții firmei angajatoare au venit în Bacău în decembrie anul trecut pentru interviuri și teste de lucru cu șoferii români. Au fost 100 de solicitanți, dar au selectat 25, pentru că marea lor majoritate nu aveau cunoștințe de limbă engleză. Pînă în prezent au plecat 14 persoane din toată țara. Restul au primit refuz de viză pentru că nu au putut dovedi experiența în muncă cu acte, iar alții au dosarele în curs de prelucrare. Consulatul canadian verifică foarte minuțios dosarele”, ne-a declarat Theodor Dănculea, administrator la societatea băcăuană.
Limba engleză este principalul obstacol
Șoferii băcăuani care doresc să plece la muncă în Canada trebuie să aibă o experiență de minim trei ani în ultimii șapte ani calendaristici pe camioane grele articulate, engleză scris, citit, să nu aibă suspendări sau abateri grave de la normele de trafic în ultimii cinci ani și referințe bune de la ceilalți angajatori. Contractul de muncă are o durată de minim doi ani, cu posibilitatea prelungirii și a obținerii vizei de rezidență permanentă în Canada, dacă patronul este mulțumit de munca depusă. „Șoferii băcăuani beneficiază de aceleași condiții de angajare, salarizare pe care le au și canadienii. Programul este în primul rînd de emigrare. La cererea companiei angajatoare, Westcan, după doi ani, dacă șoferul demonstrează că este serios și muncitor, atunci angajatorul solicită în baza unei cereri viza de rezidență pentru el”, ne-a mai spus Theodor Danculea. Salariul anual pe care un șofer îl încasează în Canada este de circa 40.000 de dolari canadieni, din care va trebui să achite și impozitul, masa și cazarea. Pentru a obține viza spre țara arțarului, candidatul trebuie să treacă peste multe obstacole din țară. El susține un interviu și o probă practică cu reprezentanții Westcan care vor sosi în Bacău cînd Timasato va termina de procesat dosarele. La firma băcăuană vor trebui să fie depuse minim 50 de dosare. În acest moment sînt 30 de dosare ale candidaților care ar îndeplini condițiile de angajare. Dacă solicitantul trece aceste teste, se va cere de la Minsiterul Muncii canadian aprobarea de a lucra în țara de peste ocean și se semnează contractele. Apoi urmează interviul la ambasada Canadei și dacă se acordă viza, angajatorul alocă banii pentru biletele de plecare. Cheltuielile suportate de șoferi sînt următoarele: taxă viză de muncă 112 dolari, verificare medicală 90 de dolari, test antidrog 1,2 milioane lei, cazare, masă și transport pe durata școlarizării în Canada 800 de dolari. Candidatul care a ajuns în Canada nu este lăsat în voia sorții. Angajatorul îl sprijină pînă se pune pe picioare. Compania îl școlește o lună pentru a i se echivala permisul auto, și apoi îl înscrie la un curs de tranning unde învață toate datele despre compania la care este salariat. Toate aceste condiții nu ar fi o problemă pentru șoferii băcăuani. Singurul lor obstacol este cunoașterea limbii engleză. Mulți din cei care au fost refuzați anul trecut nu stăpîneau această limbă, chiar dacă erau profesioniști în mînuirea volanului.
Oferta de locuri de muncă în Canada cuprinde 150 de posturi de șoferi. Selecția se face însă în grupe de cîte 50 de persoane. Pînă în prezent au fost selectate doar 14 persoane, din care doar cinci băcăuani. (Claudiu TĂNĂSESCU)
Lasă un răspuns