Naivitatea ca poti cistiga fara sa participi la vreun concurs i-a costat scump pe citiva bacauani. De la inceputul anului, politistii din cadrul Serviciului de Investigatii Criminale Bacau au primit trei sesizari cu privire la cazuri de inselaciune al caror mod de operare consta in primirea pe telefoanele mobile a unor mesaje. Astfel, persoanele vatamate sint anuntate ca au cistigat premii in bani (de obicei 10.000 de Euro), la asa-zise „concursuri” organizate de catre firmele de telefonie mobila sau posturi TV cunoscute. „De regula, prin mesaje i se solicita destinatarului sa contacteze «reprezentantul» comisiei de concurs, pe un telefon mobil a carui numar este transmis odata cu mesajul initial. In marea majoritate a cazurilor, persoanele inselate au dat curs solicitarii, iar in momentul cind au contactat persoana respectiva, acesta, cu abilitate, a determinat partile vatamate sa depuna prin mandat postal, diferite sume de bani (de la 800 lei la 6.000 lei) in contul unor membri ai comisiilor de concurs, in diferite localitati din tara. Sumele cerute reprezentau comisioanele de analiza a dosarelor si taxele de transmitere a cistigurilor”, a precizat subinspectorul Narcisa Butnaru, purtator de cuvint la Inspectoratul de Politie Judetean (IPJ) Bacau.
Tepe descoperite ulterior
Pagubitii realizeaza faptul ca au fost pacaliti abia dupa ce au efectuat transferul banilor. „Reprezentantii” firmelor in cauza nu mai raspund la telefon si nici nu transmit catre destinatari sumele de bani „cistigate”, fapt pentru care victimele isi dau seama ca au fost inselate si sesizeaza politia despre acest lucru. „In baza sesizarilor, politistii au declansat anchete in vederea descoperirii autorilor acestor fapte de inselaciune. Anchetatorii au constatat ca escrocii folosesc drept destinatari ai sumelor trimise prin Posta Romana persoane de incredere, de obicei rude care nu cunosc ori nu recunosc adevarata provenienta a sumelor de bani pe care le ridica de la oficiile postale. Ulterior, acestia le transmit banii autorilor faptelor de inselaciune.
Femeie pacalita
Primul pagubit de anul acesta s-a prezentat la sediul Inspectoratului de Politie Judetean Bacau pe 10 februarie 2010. Cazului femeii de 34 ani a fost preluat de politistii din cadrul Serviciului de Investigatii Criminale. Bacauanca I.S. le-a relatat politistilor cum a fost inselata. Pe 10 februarie, victima a primit pe telefonul mobil un mesaj din care rezulta ca a cistigat suma de 10.000 euro, ca urmare a unui concurs organizat de un post de televiziune cunoscut, iar pentru a intra in posesia premiului, trebuia sa sune la acelasi numar de telefon de la care a primit mesajul. Urmind instructiunile, reclamanta a sunat la numarul de telefon indicat, unde a intrat in discutii cu un barbat care s-a prezentat ca reprezentant al postului TV. Acesta a reusit sa o determine pe reclamanta sa se deplaseze la un Oficiu Postal din Bacau, de unde a trimis la Oficiul Postal din Bucuresti, pe numele lui Ion G., suma de 880 lei. Intrucit escrocul i-a solicitat reclamantei sa nu povesteasca nimanui despre premiul cistigat si sa mai depuna suma de 690 lei pe numele aceleasi persoane, reclamanta a intrat la banuieli, fapt pentru care s-a hotarit sa reclame cele intimplate. „Politistii bucuresteni au fost informati despre escrocherie, Ion G. a fost identificat si audiat. Acesta a declarat ca cel care l-a rugat sa ridice banii de la Oficiul Poştal este fiul sau vitreg, respectiv Florin S. Cercetarile continua in vederea probarii si stabilirii intregii sale activitati infractionale”, a adaugat Butnaru.
A cazut in plasa escrocilor
Un barbat de 37 ani din judetul Bacau a trait o experienta asemanatoare. Pe 24 aprilie, U.C., s-a prezentat la politie si a reclamat faptul ca a fost inselat cu 900 lei, de catre o persoana necunoscuta. El a primit mesajul cistigator cu o zi mai devreme, cind a fost anuntat ca a cistigat 10.000 euro, ca urmare a extragerii numarului de telefon la o tombola organizata de catre o companie de telefonie mobila. Barbatul a fost indrumat de aceasta data sa se deplaseze la un Oficiu Postal, de unde a trimis in Constanta, pe numele unei femei, suma de 900 lei. „Interlocutorul meu a insistat sa nu povestect nimanui despre premiul pe care l-am cistigat. In plus, mi-a spus sa mai depun 2.400 lei pe numele altei persoane, pe care urma sa mi-l comunice in timpul completarii mandatului. Abia in acel moment am banuit ca sint inselat, fapt pentru care m-am hotarit sa reclam la politie intreaga inselatorie”, a spus reclamantul.
Politistii constanteni au identificat-o astfel pe T.C.. Femeia a declarat la audieri ca fratele ei, Marius F., a rugat-o sa ridice banii de la Oficiul Postal din Constanta. In prezent se continua cercetarile in vederea probarii si stabilirii intregii activitati infractionale a faptuitorului.
Recomandare
Pentru ca faptele de inselaciune sint tot mai des intilnite, politistii le recomanda bacauanilor sa fie sceptici atunci cind sunt anuntati din senin, prin telefon, ca au cistigat bunuri si sume importante de bani. In astfel de situatii, persoanele trebuie sa manifeste prudenta cind un strain le cere date cu caracter personal, cu atit mai mult cind li se cere sa plateasca diverse favoruri pentru a intra in posesia asa-zisului premiu.
Anonim a zis
este o vorba din batrani care spune, lacomia strica omeni!
neculai doru a zis
Prostia , Domnia si Trufia se platesc . Este o zicala care circula prin popor. Sfat:cand primiti astfel de oferte , nu le luati in seama.Nimeni nu da nimic pe gratis, doar ia pe Gratis.
Radu a zis
Mai este o varianta de „lucru”, intalnit de curand: victima este apelata de un individ care se prezinta ca operator Servicu Clienti si le aduce la cunostinta ca o „eroare a sistemului” a incarcat factura victimei cu costurile suplimentare ale altui abonat. Ca urmare, victima trebuie sa introduca un cod, dictat de „operator” pe tel. mobil, pt a rezolva problema din sistem. De subliniat faptul ca „operatorul’ are un vocabular foarte profesional si insista ca totul trebuie sa se intample in maxim 4 ore, altfel e prea tarziu (macar asta ar trebui sa porneasca alarma). In urma introducerii codului respectiv, victima primeste un mesaj prin care este instiintata ca a incarcat un cont pre-pay cu o anumita suma („operatorul” ii spune sa nu bage in seama mesajele, ci sa treaca mai departe… ) De retinut este ca apelantul stie numele victimei, deci mai mult ca sigur are acces la o baza de date cu abonatii. Poate chiar este un angajat sau un fost angajat al firmei de telefonie. Asadar, atentie, de 3 ori atentie! Nu dati nici un fel de date personale prin telefon daca sunteti sunat, ci doar daca apelati dvs la serviciul clienti!
Spor in toate si atentie la infractori!