Cine este de vina pentru numarul tot mai mare de morti si raniti in accidentele rutiere in care sint implicati motociclistii si mopedistii? Raspunderea este pasata de la unii la altii: motociclistii dau vina pe automobilisti ca nu-i vad in trafic iar acestia din urma sustin ca motociclistii nu respecta regulile de circulatie.
Anul trecut opt persoane au decedat si 62 au fost ranite in accidente in care au fost implicate motociclete si mopede pe soselele din judetul Bacau. In primele sapte luni ale acestui an au murit cinci persoane si au fost ranite 25.
In urma unui accident petrecut acum doua saptamini la Valea Budului, un motociclist a murit iar pasagerul a ajuns in coma la spital, totul din cauza unui sofer care a virat la stânga intr-o curte, fara sa se asigure.
Un alt tinar, care se afla ca pasager pe motocicleta, a ajuns la spital cu femurul rupt, fara sa poata misca bratul drept si cu ochiul stâng complet invinetit. Pentru a-si reveni, el are nevoie de mai mult de un an, dintre care noua luni cu tije in picior si patru luni de exercitii de recuperare, pentru refacerea muschilor. De asemenea, va avea nevoie de bani pentru o operatie care sa-l poata face sa miste din nou bratul drept. In prezent, exista aparatura necesara pentru operatie in Bacau, dar nu exista medici, dupa cum ne-a declarat tinarul, care a preferat sa-i fie pastrata ascunsa identitatea. La toate acestea se adauga cheltuielile necesare pentru spitalizare, recuperare fizica si concediul medical, toate suportate de stat. Desi a fost doar pasager, el spune ca a invatat ceva din accident: „Cind permite drumul, dati-i cit poate, dar la intersectii lasati-o moale”, le transmite el colegilor de breasla.
Ce pateste un motociclist accidentat
Cele mai dese „bucurii” de care au parte motociclistii dupa accidente sint fracturile, traumatismele toracice, loviturile la cap si, uneori, arsuri de la tiriitul pe asfalt. In cazul motociclistului implicat in accidentul de la Valea Budului, acesta avea jugulara sectionata, ambele picioare si mâna dreapta fracturate, dupa cum ne-a declarat George Camber, medic la Serviciul Judetean de Ambulanta Bacau. La fiecare accident moto soldat cu spitalizare, statul cheltuie aproape 9 000 lei pe luna. In cazul pasagerului, este nevoie de 63.000 lei de la buget doar pentru spitalizarea in Bacau, dar el are nevoie si de o operatie scumpa. Pasagerul va fi transportat in Capitala pe banii statului si internat câteva zile intr-un spital de acolo, deci costurile totale depasesc cu mult suma de 63 000 de lei.
Ce spune Politia
In ultimii doi ani, 13 motociclisti au fost internati in spital sau au murit ca urmare a accidentelor, doar in judetul Bacau. Cazul descris la inceputul acestui articol este unul din zecile care se repeta de mai multe ori pe an. Conform Politiei Rutiere, principalele doua cauze ale accidentelor sint neacordarea prioritatii si neatentia in conducere. Tot Politia Rutiera ii sfatuieste pe motociclisti sa respecte limitele de viteza, sa evite deplasarea intre benzi, sa poarte casti de protectie omologate, atât conducatorii, cât si pasagerii, sa nu conduca atunci când sunt sub influenta alcoolului, sa nu faca slalom printre masini, sa lase suficienta distanta de frânare si sa nu mearga pe o roata.
Ce spun soferii
Intrebat despre cum sunt tratati motociclistii, taximetristul Ciprian B, in vârsta de 34 de ani a declarat ca „Soferii ii trateaza ca pe orice alt participant la trafic, doar ca ei nu prea respecta regulile si nu merg pe unde le e locul, pe prima banda, mai pe dreapta”. Ca sa se evite accidentele, „atât soferii, cât si motociclistii trebuie sa respecte regulile de circulatie”, a incheiat el declaratia.
Ce spun motociclistii
„Invizibili” a raspuns scurt Tiberiu M., membru al clubului Moldavia Bikers, atunci când a fost intrebat cum sunt tratati motociclistii in trafic. „Soferii ar trebui sa fie mai atenti, sa-si dea seama ca motocicletele din zilele noastre nu mai sunt ca alea de acum 20 de ani. Viteza e mult mai mare si acceleratia la fel. In zilele noastre, o motocicleta atinge si 300 la ora, in doar câteva secunde. Practic, vezi motociclistul in oglinda si imediat dupa e in fata ta” ne-a mai declarat el. Conform spuselor membrului clubului Moldavia Bikers, si motociclistii ar putea face ceva pentru a evita accidentele: „Ar trebui sa mearga mai incet, incepatorii sa nu-si mai ia motociclete foarte puternice si cei cu experienta sa nu creada ca au vreun avantaj fata de alti participanti la trafic.” El considera incepatorii o mare problema „Cred ca 80 la suta din accidente includ incepatorii. Acest lucru se intâmpla deoarece parintii ii scapa din mâna, iar ei isi iau motociclete foarte puternice”, a incheiat Tiberiu M. declaratia.
Andreea IOVITA
Loganistu\ a zis
Auzi la motociclistul ala cat e de prost…..”o motocicleta atinge si 300 la ora, in doar câteva secunde. Practic, vezi motociclistul in oglinda si imediat dupa e in fata ta”….Pai bai pulica, ce sofer sta cu ochii numai in oglinda sa pazeasca un inconstient care alearga cu 200 km/h si peste???? Duceti-va dracului pe o pista amenajata si rupeti-va gaturile, donatori de organe ce sunteti! NEBUNILOR!
Anonim a zis
De fiecare data cand vad cate unul cu motocicleta … sporesc atentia k nu stiu ce ii mai trece prin cap si in ce fel se va da in spectacol in urmatoarele secunde… Faceti fratilor MOTOCIRCUL … nu ii mai lasati pe astia liberi prin oras … k pe langa vietile lor, le mai pun si pe ale altora in pericol.
Kriss a zis
VITEZA este vinovata in proportie de 90 de procente in accidentele cu motociclisti. Daca viteza legala ar fi respectata, cu un echipament de protectie adecvat, numarul victimelor s-ar reduce semnificativ. Insa nu multi inteleg acest lucru, iar consecintele sunt tragice, majoritatea persoanelor decedate fiind extrem de tinere, pana in 28-30 de ani. Teribilismul omoara, fie ca esti pe motor, in masina, pe apa sau in aer.
Anonim a zis
Motociclistul este prost? Bai Loganistule (loganist = frustrat) vezi cat este de prost colegul tau taximetrist :” doar ca ei nu prea respecta regulile si nu merg pe unde le e locul, pe prima banda, mai pe dreapta” – asta scrie in legislatie bai tampitilor? Din cate am citit motociclistul infiereaza si comportamentul celor pe doua roti. Dar de ce imi bat eu capul cu un tampit cu limbaj vulgar.