Dacă arunci o privire generală prin gară, la prima vedere, nimic ieșit din comun. Zeci de persoane așteaptă cu bagajele pentru a porni spre destinațiile dorite. Numai că, ciudățenia apare în momentul în care în fața gării își face apariția un microbuz și toți se grăbesc să urce. Peronul, trenul sînt în partea cealaltă, îmi zic în gînd. Și totuși… După ce se face cît de cît plinul, autoturismul pornește. Pe două pancarte, inscripționate cu nume de firmă diferite, sînt afișate orarele curselor Bacău-București și returul. Brusc, imaginea prinde contur și intru în vorbă cu cîteva persoane. „Domnișoară, e altă viață. Păi, în primul rînd e mult mai ieftin. Eu merg cel puțin o dată pe săptămînă la București. De asemenea, poți opri cînd și unde vrei. Aer condiționat, muzică. Au avut o idee bună cu acest mod de transport”, povestește Andrei Bartă (37 ani), client fidel al acestui serviciu, aflat în zonă pentru a conduce o rudă. Pentru un bilet de tren pe ruta Bacău-București, călătorul scoate din buzunar între 203.000 lei și 440.000 lei, funcție de tip (Rapid, Accelerat, Inter city) și clasă, respectiv I și II. O altă problemă ar fi programul trenurilor. Astfel, de la ora 14.34 pînă la ora 0.45, adio posibilitate de a circula cu trenul pe acest traseu. În timp ce la firmele de transport private, un drum pînă la capitală ajunge 180.000 lei, iar startul este dat o dată la patru ore. „Oferim la un popas și o cafea din partea firmei. Avem șapte microbuze care circulă non-stop. Nu se fac rezervări. Numărul maxim de persoane acceptat este 18. De asemenea, putem pleca și cu o singură persoană”, ne-a declarat dispecera (din nu se știe ce motive nu a dorit să-și decline identitatea) de la SC MASSARO TRANS SA, societate de profil. Interesant este și locul plecării, strategic ales. „În gară vin multe persoane și toate au același scop: călătoriile. A fost cam greu la început. Lumea era neîncrezătoare. Pînă la urmă treaba s-a rezolvat și avem clienți slavă domnului”, încheie discuția femeia. Cu toate că, pe zi ce trece, aceste afaceri se dezvoltă chiar în poarta instituției lor, conducerea SNCFR Bacău se abține de la orice comentariu. Acești afaceriști nu sînt considerați un pericol pentru activitatea lor și nici chiar concurenți. Totul se bazează pe siguranță. Una e să circuli cu trenul și una cu microbuzul. La o adică, vine iarna cu tot tacîmul (înzăpeziri, polei etc) și atunci să-i vezi dacă îi ține. Totuși, pînă una alta, realitatea arată altceva: microbuzele se pare că au depășit „mersul trenurilor”. (Ioana PEPELIA)
Lasă un răspuns