Salariatii Bancii Comerciale Romane (BCR), afiliati la Federatia Sindicatelor Independente (FSI) din BCR, sint primii din breasla lor care au procedat, ieri, 13 august, la declansarea unei actiuni de protest sindical. Cu banderole albe pe brat, salariatii s-au prezentat, insa, civilizat, la locurile lor de munca si au derulat programul de lucru dupa toate regulile. Tot ieri, la Bacau, in fata sediului sucursalei bancii erau, cu circa o jumatate de ora inainte de inceperea programului, citeva zeci de clienti adunati, ca de obicei, dar fara habar de zbuciumul interior al salariatilor.
Salariatii BCR s-au hotarit sa protesteze, timp de trei zile (13, 14 si 15 august), la locul de munca, din cauza „modificarii programului de lucru, a planului de concedieri si a inegalitatilor salariale”. „Aceasta prima forma de protest presupune purtarea unor insemne specifice, menite sa reflecte starea de nemultumire a salariatilor fata de tot ceea ce se intimpla la nivelul BCR, fata de modalitatea in care patronatul intelege sa respecte drepturile legale ale acestora si fata de modul in care intelege BCR sa asigure un parteneriat cu salariatii” – a declarat presedintele FSI, Ciprian Ionescu.
Salariatii stau cu ochii la program
Salariatii BCR sint – conform revendicarilor sindicale – nemultumiti de programele de lucru pentru unitatile teritoriale (retail si corporate), stabilite fara a se lua in consideratie si punctul de vedere al angajatilor. BCR si-a modificat, din 14 iulie, programul de lucru cu publicul in sucursale si agentii, acesta incepind de la ora 9,00 si incheindu-se la 17,30 in cele mai multe unitati. In unele sucursale mari, programul de lucru se incheie, insa, la 18,30. Reprezentantii FSI sustin, insa, ca noul program „nu este in concordanta cu nevoile clientilor, care nu au fost si nu sint pregatiti pentru schimbarea regulilor deja cunoscute si cu care sint obisnuiti”. Ei atrag, de asemenea, atentia ca multi clienti nu sint pregatiti pentru folosirea canalelor alternative, precum cele de internet banking sau phone banking. „Programul nu poate asigura respectarea dispozitiilor legale si a clauzelor contractuale referitoare la timpul normal de lucru de 8 ore pe zi, cinci zile pe saptamina, acordarea repaosului saptaminal in doua zile consecutive (de regula simbata si duminica sau in alte doua zile stabilite prin contractul colectiv de munca sau regulamentul intern)” – se arat in protestul salariatilor. Ei se mai pling si de orele suplimentare care „priveaza salariatii de viata sociala si familiala” si sustin ca prin noul program nu sint respectate dispozitiile legale si clauzele contractuale cu privire la sanatate si securitate in munca, „facind imposibila recuperarea capacitatii sau fortei de munca si expunind salariatii la riscuri majore, fiind o amenintare permanenta la starea de sanatate a salariatilor”.
Fantoma concedierilor colective bintuie prin BCR
O alta nemultumire vizeaza concedierea colectiva, care va afecta semnificativ activitatea in unitatile teritoriale ale bancii, prin reducerea mai multor posturi. „Desi FSI s-a opus argumentat acestor intentii si, ulterior hotaririi, patronatul a ignorat pina la aceasta data, punctul nostru de vedere, urmind ca in perioada urmatoare sa soseasca, probabil, notificarea privind concedierea colectiva” – se mai arata in protestul salariatilor. Sindicalistii considera ca, prin aceasta hotarire, salariatii care vor ramine in banca vor avea mai mult de lucru, urmind sa preia din sarcinile celor concediati, ceea ce i-ar putea determina sa urmareasca „prin orice mijloace incetarea raporturilor de munca cu BCR”. Salariatii sint nemultumiti si pentru ca tintele, la nivel de banca, sint stabilite fara a fi consultati.
„Am invederat de fiecare data patronatului ca nu sintem de acord ca indicatorii aferenti produselor subsidiarelor sa faca parte din sistemul BCR de premiere si am recomandat ca acestia sa faca obiectul unor intelegeri separate cu salariatii” – a precizat Ciprian Ionescu, sustin reprezentantii sindicatului. Celelalte nemultumiri sint legate de „inechitatile salariale si diferentele nejustificate intre salariatii BCR”. Nemultumirea are la baza nivelul salariilor brute lunare, premierea si sporurile aferente muncii prestate suplimentar si in zilele de repaos saptaminal.
BCR asteapta raspunsul sindicatelor
Conducerea BCR considera ca motivele actiunii revendicative a salariatilor nu o justifica in mod real. „Managementul BCR – se arata intr-un comunicat al bancii – este in continuare deschis dialogului, cea mai buna cale de a rezolva orice problema”. Sefii bancii asteapta un raspuns din partea sindicalistilor BCR la solutiile propuse inca de saptamina trecuta. „Oricare va fi rezultatul acestei actiuni – ne-a declarat liderul organizatiei ded sindicat al salariatilor din siucursala Bacau a BCR, oana maria Kramer -, noi vor lucra exemplar in acest zile, vom servi publicul, pe toti clientii, poate chiar mai bine ca in alte zile, pentru a nu da loc la nici o interpretare neavenita a actiunii noastre”.
BCR, amendata de mai multe ori de inspectorii muncii
In judetul Bacau, in unitatile bancare ale BCR s-au depistat si anul trecut, dar si in acest an, nereguli legate de nerepsectarea legislatiei in domeniul relatiilor, securitatii si sanatatii in munca. Controlul desfasurat in perioada 19 – 23 mai 2008, de catre inspectorii muncii bacauani in unitatile bancare ale BCR, s-a lasat de altfel, cu avertismente si sanctiuni serioase. Din 14 agentii bancare verificate, la 11 s-au depistat probleme pe linia relatii in munca, inca alte 18 neconformitati fiind descoperite la capitolul securitate si sanatate in munca. „O unitate a fost sanctionata cu 3.000 lei pentru nerespectarea regimului juridic al orelor suplimentare, in timp ce la altele s-au acordat avertismente pentru lipsa autorizatiei de functionare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca, pentru lipsa vizitei angajatilor la controlul medical periodic si pentru fise de post intocmite necorespunzator”, a declarat Haralambie Irimescu, inspector sef Inspectoratul Teritorial de Munca Bacau. (Madalina ROTARU)
... a zis
Este cunoscut faptul ca in sistemul bancar este un fel de iobagie dar din „anumite” motive bancherii sunt protejati de organele de control ale statului si atunci angajatii sunt tratati ca sclavii. Probabil este si vina lor fiindca nu au un sindicat suficient de puternic care sa le apere drepturile.
buddy a zis
Banuiesc ca cel care a comentat inaintea mea este unul dintre „sclavi” :-)). Decizia conducerii de a modifica programul de lucru este binevenita. Eu locuiesc in zona Orizont, unde este o agentie BCR, ce avea program de functionare pana la ora 17. Intrucat programul meu la serviciu e pana la ora 16.30, fugeam ca nebunul pe strazi sa ajung la timp la agentia respectiva pentru a face o alimentare de cont. Si acolo, stupoare! Desi ajungeam la ora 16.45, sclavii respectivi nu mai faceau operatii cu numerar, deoarece inchisesera casa.
Nu cred ca e justificata greva lor, trebuie sa priceapa si ei ca pentru banii primiti mai trebuie sa si munceasca (acum, cand concurenta e asa de mare, trebuie sa atragi clientii, nu sa-i fugaresti cu plictiseala si indiferenta; la urma urmei, de la ei isi iau salariile)
Remus a zis
Cea mai grava problema e faptul ca s-au facut multi ani angajari pe sistem de „competenta profesionala la plic” si nivelul intelectual si viteza de lucru nu sunt corespunzatoare in foarte multe situatii.