Peste 91 la sută dintre cei 1.220 de operatori economici controlaţi în a doua parte a lunii iulie de inspectorii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor nu au respectat normele de punere în vânzare a alimentelor, ignorând condiţiile meteorologice care cer măsuri de siguranţă speciale.
Pentru deficienţele constatate, ANPC a aplicat 1.116 sancţiuni contravenţionale, respectiv 941 amenzi contravenţionale în valoare de 212.400 lei şi 175 avertismente pentru încălcarea reglementărilor privind protecţia consumatorilor.
De asemenea, ANPC a oprit definitiv de la comercializare 2,2 tone alimente în valoare de 24.000 lei iar alte 45 de tone de alimente au fost oprite temporar de la comercializare până la remedierea deficienţelor.
Potrivit unui comunicat remis marţi Agerpres, ANPC a dispus un control la nivel naţional, urmărindu-se verificarea calităţii, etichetării, depozitării şi modului de comercializare a alimentelor, pentru protejarea consumatorilor împotriva riscului de a cumpăra şi consuma alimente perisabile din punct de vedere microbiologic în condiţii de vară cu temperaturi ridicate.
În timpul controlului, au fost verificate circa 111 tone alimente, materii prime/preparate culinare, concluzionându-se faptul că 54 de tone nu respectau prevederile legale în vigoare.
Abaterile constatate în timpul controlului au vizat calitatea produselor comercializate, informarea consumatorilor etc.
La capitolul calitatea produselor comercializate, inspectorii ANPC au constat abateri privind starea ambalajelor, găsind pastă de mici în ambalaje deteriorate, pulpe superioare de pasăre nepreambalate, încălcând prevederile legale în vigoare care prevăd pentru carcasele şi piesele tranşate de pasăre să fie comercializate cu amănuntul numai sub formă preambalată.
De asemenea, s-a constatat comercializarea sau utilizarea la prepararea mâncărurilor de alimente necorespunzătoare calitativ, chiar alterate, cum ar fi mici formaţi ce prezentau semne de alterare, miros şi culoare modificate, carne de pui (pulpe, ficat, pipote), carne de raţă, carne de curcan ce prezentau arsuri de congelare pe suprafeţe mari, culoare modificată şi ambalaje deteriorate, ciocolată ce prezenta consistenţă moale şi grăsime exudată prin ambalaj din cauza expunerii la comercializare la 30 de grade Celsius, tomate cu semne evidente de alterare, miros şi gust de fermentat, cârnaţi şi crenvurşti cu semne evidente de alterare, carne tranşată din oaie şi porc cu modificări organoleptice (culoare şi miros), caşcaval şi margarină cu suprafaţa oxidată, covrigi cu susan ce prezentau infestare cu forme vii (viermi vii în interiorul produsului), pufuleţi Gusto râncezi, cu miros şi gust nespecific, salată de icre, alterată, având colonii de mucegai, gust şi miros nespecific, salam cu suprafaţa lipicioasă, consistenţă modificată şi conţinut de sare peste prevederile legale, rinichi de porc cu miros modificat (alterat), brânză topită având culoarea modificată şi miros de alterat precum şi alte produse alimentare cu modificări organoleptice de gust şi miros.
La OJPC Galaţi, un consumator a reclamat că a găsit un cui de aproximativ trei centimetri într-o pâine, iar la OJPC Vrancea, ca urmare a reclamaţiei unui consumator, s-a constatat că produsul pâine albă feliată, preambalată, prezenta infecţie cu Bacillus mezentericus. În acest caz, s-a dispus măsura retragerii definitive de la comercializare a întregii cantităţi de pâine neconformă, producătorul fiind sancţionat conform legislaţiei în vigoare.
În urma înregistrării unei reclamaţii, inspectorii OJPC Satu Mare au constatat că produsul Jogurt CBA – iaurt import Ungaria, prezenta sub folia de acoperire a paharului o colonie de mucegai.
Alte abateri constatate în timpul controlului au vizat lipsa documentelor de provenienţă şi de calitate, comercializarea produselor în afara datei durabilităţii minimale/datei limită de consum declarată de producători, produse depozitate la temperaturi necorespunzătoare, produse la care s-a schimbat starea termică, alimente depozitate fără a se respecta vecinătatea, de exemplu produse de cofetărie alături de conserve, băuturi răcoritoare şi băuturi alcoolice, spaţii frigorifice fără aparatură de control şi înregistrare a temperaturii.
În ceea ce priveşte informarea consumatorilor, inspectorii au constatat încălcarea prevederilor HG 106/2002 privind etichetarea alimentelor la circa 12 tone produse (10,97 la sută din totalul produselor controlate). Astfel, au fost găsite liste de meniu care nu cuprindeau toate datele necesare informării clare şi corecte a consumatorilor, lipsind cantitatea netă/porţie şi/sau preţurile/porţie/unitatea de măsură, respectiv a componentelor preparatului culinar pe porţie, listă meniu care nu avea înscrisă cantitatea netă sau preţurile/cantitatea netă pentru băuturi alcoolice şi diferite sortimente de cafea şi ceai, lipsă informare privind cantitatea netă aferentă preţului pentru micii aflaţi la vânzare, lipsă informare asupra volumului halbei de bere pentru produsul bere vrac, lipsă afişare cantitate netă pentru pulpele pregătite în unitate, neînscrierea volumului net aferent preţului la băuturile alcoolice şi băuturilor calde etc.
Inspectorii ANPC au mai sancţionat nerespectarea condiţiilor igienico-sanitare în spaţiile de pregătire a preparatelor culinare şi starea necorespunzătoare a vaselor, ustensilelor şi a veselei de servire din bucătării, lipsa apei curente, caldă şi rece, în condiţiile în care în unitate se serveau băuturi alcoolice şi nealcoolice la pahar, nerespectarea condiţiilor de igienă, respectiv spaţii neigienizate, grupuri sociale nedotate corespunzător, nerespectarea pregătirilor preliminare a materiilor prime, respectiv dezinfecţia ouălor, precum şi a vecinătăţii la păstrarea materiilor prime, neafişarea orarului de funcţionare, nerespectarea prevederilor Legii 349/2002 privind existenta spaţiilor special amenajate pentru fumători etc.
ANPC recomandă consumatorilor să respecte o serie de reguli elementare la cumpărarea produselor alimentare, pentru a evita neplăcerile cauzate de produse alterate, cu modificări organoleptice, care pot constitui un real pericol. Astfel, trebuie acordată o atenţie deosebită stării de curăţenie din unitatea de alimentaţie în care se intră, analizarea ‘listei meniu’ din punct de vedere al afişării cantităţilor produselor oferite, cât şi a preţurilor aferente, a modului de prezentare a personalului de servire (echipament de protecţie, curăţenia mâinilor etc), gradul de curăţenie a paharelor existente pe masă, gradul de curăţenie a tacâmurilor, analizarea organoleptică a felurilor de mâncare aduse. În acest sens, de exemplu, ANPC arată că, în cazul fripturilor, prezenţa unor zone ‘mai arse’ poate masca un anumit grad de alterare a cărnii din care a fost preparată. Deşi este greu de apreciat, în cazul în care există suspiciuni cu privire la cantitatea netă a porţiei, consumatorul este sfătuit să refuze produsul şi să solicite cântărirea acestuia. AGERPRES
Lasă un răspuns