Muzeul National „George Enescu” din Bucuresti pare sa vrea in continuare sa arate Bacaului cine este stapinul asupra Centrului de Cultura de la Tescani, pe care l-a preluat in administrare. Dupa ce au luat piuitul Taberei de Arta plastica, initiata in 1974 de pictorul bacauan Ilie Boca, acum face glume la care nu ride nimeni si cu Festivalul International „Enescu – Orfeul Moldav”, initiat in urma cu 29 de ani de maestrul Ovidiu Balan. Ca din senin, anul acesta, la editia a XXIX-a a acestui eveniment muzical international, organizat de Filarmonica „Mihail Jora” din Bacau la Centrul de la Tescani, in perioada 29 – 31 august, a aparut o dublura, un frate nelegitim, pe care Bacaul nu-l priveste cu ochi buni. La aproape o saptamina la de la incheierea editiei a XXIX-a a „Orfeului” bacauan, la Sectia „Dumitru si Alice Rosetti Tescanu a George Enescu” de la Tescani va avea loc, in perioada 5 – 7 septembrie, „Orfeul” lor, cu invitatii lor, adica, cea dea XXIX-a editie a Festivalului „Enescu, Orfeul moldav” (II), organizata e Muzeul National „George Enescu”.
„Parca ar fi Rambo I, Rambo II…”
„Nu e foarte in ordine, e un pic ciudat, nu ma asteptam sa capete chiar amploarea unui serial, ca Rambo I, Rambo II. Am avut o discutie si eu si maestrul Balan cu doamna Manolache, directoarea Muzeului, si a spus ca a dorit sa faca si ea ceva, o saptamina dupa, dar nici intr-un caz nu ma gideam ca va avea acelasi nume. O sa asteptam sa se intoarca din concediu si sa o intrebam de ce neaparat aceeasi editie si de ce „Enescu, Orfeul moldav”. Putin ne-a surprins si pe noi si ne-a mihnit. Intimplarea asta poate sa insemne ca dumnealor sunt acum titulari aici si poate usor, usor, doresc sa-si treaca si acest festival in patrimoniul lor, ceea ce nu este cazul. Probabil ca a fost o scapare si sper sa ramina la nivelul de scapare”, a declarat Pavel Ionescu, directorul Filarmonicii „Mihail Jora” din Bacau.
Semnal de alarma
Primejdia resimtita in aceasta „scapare organizatorica” a influentat si speach-ul de deschidere sustinut de Ozana Kalmuski Zarea, consultant artistic al Filarmonicii „Mihail Jora” din Bacau, care a sunat ca un semnal de alarma. „(…) Vreau sa va precizez ca acest festival este emblematic pentru viata muzicala a Moldovei, nu numai a Bacaului si nu numai a Filarmonicii. Intotdeauna am marturisit si presei si peste tot, si nu fac din asta o chestiune de frustrare provinciala, ca am o mare durere ca acest loc nu este inclus in Festivalul International „George Enescu” organizat de Bucuresti. Avem o orchestra foarte buna aici care poate asigura fie acompaniament, fie o pregatire a celor care se prezinta dar daca nu s-a putut acest lucru macar trebuie sa tinem cu totii de aceasta traditie care este a noastra, a Bacaului. Sper sa fim organizatorii si celei de-a 30-a editii”, a subliniat Ozana Kalmuski Zarea. „Cred ca a fost dorinta de a fi mult mai multa activitate muzicala la Tescani, pentru ca de cind a preluat Nationalul s-a facut un fel de stagiune, in fiecare luna exista concert. Si inainte erau, dar nu atit de ritmic”, a incercat sa ofere o explicatie pentru aparitia „dublurii” Georgeta Popovici, sefa Sectiei de la Tescani.
Lasă un răspuns