Mai ales in week-end, presedintele nostru, Traian Basescu, devine brusc responsabil, grijuliu fata de fiecare roman, indiferent de optiunile politice ale acestuia. Tragedia de la Petrila a generat un lung sir de pelerinaje ale guvernantilor, greu de explicat din perspectiva eficientei administrative. Care vor fi masurile strategice in domeniul mineritului? Ce investitii impresionante se vor face in tehnologiile moderne si in instalatiile de securizare a muncii? Nu s-a dat vreun raspuns la aceste intrebari. De altfel, nici nu prea are cine sa-l dea; sintem „intre guverne”, pe o zona a nimanui din punct de vedere al administrarii tarii. Pina si liderii sindicali au inteles ca, in aceste saptamini, nu prea mai au cu cine discuta serios problemele salariale si de munca…
Dar sa revenim la presedintele nostru. Si-a inceput saptamina in forta, cu vizite de lucru la doua mari obiective ale economiei romanesti: Combinatul Chimic Rimnicu Vilcea si Uzinele Dacia. Dintr-o anumita perspectiva, interesul maxim pentru public il prezinta popasul la fabrica de autoturisme. A dat din miini, a batut, prieteneste, pe umeri citiva angajati si a dezvaluit masurile necesare pentru a stopa criza. Am ascultat cu surprindere cum cerea sa se anuleze taxa de prima inmatriculare pentru masinile noi. Dl. Basescu spune – acum! – ca din aceasta cauza a fost invadata tara de autovehicule vechi si ca legea este strimba.
Sint de acord cu domnia sa! Asta am spus si in perioada in care se dezbatea norma referitoare la „taxa de mediu”. Lumea a uitat ca, mai intii, Guvernul Tariceanu a dat o lege care instituia o taxa pentru masinile vechi, poluante. Au fost demonstratii de strada, sustinute prin discursuri vituperante de catre Presedinte, iar democrat-liberalii au reclamat la Consiliul Europei actiunea Guvernului. Ziare si posturi de televiziune cotroceniste au declansat campanii furibunde impotriva taxei pe vechituri instituita de Cabinetul Tariceanu.
Premierul era acuzat ca are interese in zona importatorilor auto si de aceea vrea sa distruga firmele de second-hand. Sub o asemenea presiune politica si mediatica, Executivul a cedat, iar legea taxei de prima inmatriculare a fost promulgata de Presedinte in forma sustinuta de PD-L si partide de opozitie. Cele citeva voci stinghere care atrageau atentia asupra pericolului de a se submina industria autohtona au fost inabusite de avalansa propagandistrica anti-liberala. De aceea imi este greu sa inteleg cum un presedinte uita care era pozitia sa in urma cu vreo sase luni si vireaza brusc pe contrasens.
Problemele Uzinelor Dacia nu se rasfring doar asupra angajatilor din aceasta societate. Zeci de mii de muncitori din industria pe orizontala (furnizorii celor de la Pitesti) vor ajunge in somaj. Chiar daca absenta taxei de prima inmatriculare nu ar fi anulat efectele crizei globale, cel putin s-ar fi redus vigoarea atacului in acest domeniu. Ma intreb daca politicienii care in urma cu un an militau populist pentru eliminarea oricarei norme de protejare a industriei romanesti vor da seama in acest moment. Ar fi vremea ca electoratul, acum, pe final de campanie, sa rememoreze discursurile si actiunile multora dintre candidatii la uninominale. Poate asa vor alege rational, in interesul acestei tari. Imi vine sa-l parafrazez pe Lucretiu Patrascanu: „Inainte de a fi european si pro-american, sint roman!”… Din pacate, niste cuvinte asemanatoare i-au fost fatale liderului comunist asasinat in inchisoare de tovarasii sai…
Lasă un răspuns