Nu cred ca exista pe lume alt animal atit de versatil precum politicianul roman! Primim, in aceste zile, zeci de pliante si brosurele menite sa ne prezinte feluriti candidati, care mai de care mai priceputi si mai voluntari. Privesc si ascult emisiunile electorale si nu incetez sa ma crucesc de toate cite aud. Cresc pensiile si salariile de la o zi la alta si de la un cartier la altul (ca doar avem alegeri uninominale!). Scad taxele si impozitele ori de cite ori pe micile ecrane apare vreun lider de partid. Autostrazile se masoara in mii de kilometri, iar recoltele din agricultura se umfla mai ceva decit pe vremea lui Ceausescu. Traim intr-o tara speciala – dupa cum spunea Noica. Atit de speciala, ca te aduce la disperare!
Iubitii nostri candidati s-au adaptat din mers. Nu stiu ce strategii de campanie au discutat prin vara, insa am convingerea ca totul a fost dat peste cap. Acum la moda este criza economica! Peste noapte, politicianul care parea fara vreo specializare anume, a devenit „academician” in chestiunea recesiunii globale. O doamna (pe care o respect datorita profesionalismului ei in domeniul legislatiei europene si relatiilor internationale) m-a surprins cu un discurs abracadabrant despre cum poate fi salvata industria romaneasca din fata dezastrelor economice mondiale. Fara sa stapineasca termenii uzuali, simpli, de baza, domnia sa, in disperare electorala, se angaja in afirmatii elucubrante. Pacat! Nu asa se cistiga voturile. Mai degraba, astfel se pierde increderea… Un coleg de-al domniei sale a inteles repede morala si are grija sa abordeze doar temele pe care le stapineste.
Devenita subiect electoral impus, criza economica ii pune pe multi dintre candidati in posturi tragi-comice. Unii care au facut cariera cu exacerbarea mesajelor nationaliste, au uitat de problema alogenilor sau de conspiratia mondiala si au trecut la promovarea capitalului autohton. Altii, care se faleau cu etichetele de „european” si „internationalist” (mai ceva decit bolsevicii de altadata), au trecut in transeele romanismului absolut. Au initiat o campanie ciudata prin care ne someaza sa cumparam si sa consumam doar produse autohtone. Ideea este veche si folosita de multe decenii in Israel, Franta sau Grecia. N-ar fi rea daca nu ar fi integrata in discursul electoral gaunos. In principiu, asa este: consumind produse nationale contribui la stabilizarea economica. La noi, la romani, problema ar fi sa identificam produsele. Ce sa consumam? Taranii nu mai au voie sa aduca in piata produse din gospodarie decit daca indeplinesc o serie de norme… europene, porcii trebuie asomati, legumele vin din Turcia, prunele de prin Chile, iar carnea din import este mai ieftina. Mobila se aduce din Italia sau Polonia, gazele si petrolul se importa de la rusi, lemnele de foc am vazut ca vin gata taiate de la bulgari, pixurile sint chinezesti (mai stie cineva de „Flaro”?), iar sarea de bucatarie o luam din Ucraina.
Norocul nostru este ca tigarile-s romanesti. Asta ne-a ramas: rabdare si tutun!
Lasă un răspuns