Pe buna dreptate, am putea denumi ultimele trei seri ale Filarmonicii „Mihail Jora” din Bacau un triumf al talentului si al pasiunii pentru muzica revelatoare de nobila si nesecata generozitate. Au fost puse in lumina nebanuite frumuseti ale unor creatii mereu emotionante, mereu inaltatoare, cu izvoriri necontenite de sens reimprospatat. Mai intii, pianista Dana Borsan, si-a impus incontestabil prezenta prin forta de realizare interpretativa pe care atit de ferm si delicat o stapineste. Nerv, agerime si temperament concentrat a desfasurat cu amplitudine in sonatele „Furtuna” de Beethoven in cea op. 35 de Chopin si in cea in si minor de Liszt. Solista a sculptat cu elocinta profundele intelesuri ale lucrarilor asumate, edificindu-le cu o concentrare si o mladiere de rara sensibilitate. A fost, apoi, rindul dirijorului italian Leonardo Quadrini sa sustina un program de larga elevatie. El a ales dintre cele 12 poeme simfonice ale lui Liszt inspirata partitura „Orfeu”, cuceritoare prin romantismul ei si invaluitoare prin sirul nesfirsit de octave. Fiului sau, Veaceslav Quadrini, i s-a rezervat cel mai cintat si mai celebru concert pentru vioara si orchestra – cel in La Major nr. 5 de Mozart. La numai 18 ani, tinarul violonist risipeste o stapinita virtuozitate, fiind inzestrat cu un simt deosebit al efectelor si o intuitie care-l anunta printre cei mai dotati interpreti. Dirijorul a dat o mare altitudine Simfoniei „Romantica” de Brukner, o lucrare usor triumfalista, complicata si intinsa temporal pe repetate variatiuni tematice, ba chiar si pe motive muzicale mai putin semnificative. Cu gest discret, adaptat expresiei muzicale, liniei si reliefului orchestral, cu viziune larga si luminoasa, dirijorul a purtat aparatul simfonic spre o talmacire sugestiva, superior construita in expresie. Relevarea categorica a caracterelor speciale ale fiecarei lucrari, energia punerii in raport valoric a contrastelor, evidentierea intelesului si plasticitatii detaliului au ridicat interpretarea simfoniei lui Brukner la un inalt nivel de executie sonora.
Vasile PRUTEANU
Lasă un răspuns