Cu 90 de ani in urma, pe 23 noiembrie 1918, marele Cartier General Român a ordonat efectuarea unui zbor intre Bacau si Blaj. Avionul urma sa transporte mai multe documente ale Guvernului, aflat la Iasi, catre Consiliul National Român Central, iar calea aerului era singura posibilitate din cauza zapezilor abundente. Dintre pilotii care s-au oferit voluntari a fost ales locotenentul Vasile Niculescu, pentru ca el cunostea traseul zborului; in 1917 trecuse cu avionul peste munti, pentru a arunca manifeste in Transilvania.
Pe o temperatura de minus 40 de grade, zborul a decurs normal. Avionul, un Farman 40, avea carlinga deschisa, iar fetele pilotilor au fost unse cu un strat gros de parafina pentru a le proteja de frig. Dupa citirea documentelor, Consiliul National Român a decis convocarea unei Mari Adinari Nationale, pe 1 decembrie, la Alba Iulia, in care sa se proclame unirea Transilvaniei cu România.
Desi pentru zborul sau pilotul ar fi trebuit sa fie decorat cu Ordinul Mihai Viteazul, nu s-a intimplat acest lucru. Dupa mai multi ani petrecuti in aviatie, Vasile Niculescu decide, in 1926, sa o paraseasca, iar in 1937 demisioneaza din armata.
Uitat de politicieni, fostul pilot va practica restul vietii meseria de ceasornicar, murind in 1981, intr-un deplin anonimat.
Duminica, 23 noiembrie, 2008, zborul va fi reeditat cu un elicopter care va decola la ora 10 de pe Aeroportul Bacau.
Lasă un răspuns