– licitatia pentru desemnarea firmei care va asfalta bretelele si rampele la pasajul subteran a fost contestata si a ajuns pe rolul instantelor – reprezentantii Primariei, proiectantului, constructorului, CFR au dat asigurari ca pasajul subteran Oituz – Stefan Guse nu reprezinta nici cea mai mica amenintare pentru bacauani – in plus, la Iasi se construiesc opt astfel de pasaje, iar modelul de lucru din Bacau va fi expus la o conferinta internationala a arhitectilor in Coreea de Sud
Pasajul rutier subteran Oituz- Stefan Guse este construit in conditii de deplina siguranta. Reprezentantii Primariei Bacau, managerul de proiect, proiectantul, executantul lucrarii, specialistul CFR au sustinut joi o conferinta de presa.
„Pasajul este un proiect foarte important pentru municipiul Bacau, decongestioneaza traficul in oras si nu putem permite ca un proiect bun sa fie tinta unor atacuri si interese politice”, a declarat Dragos Luchian, viceprimarul municipiului Bacau. Leornard Padureanu, managerul public al orasului a aratat si de ce pasajul nu a fost inca inaugurat.
„Este cea mai mare dorinta a noastra sa inauguram acest proiect. Problema este cauzata de licitatia pentru asfaltarea rampelor de acces si a bretelelor pasajului. Noi am organizat licitatia din vara trecuta, au fost contestatii si acum decizia apartine instantei. Speram sa avem solutia cit de curind, deoarece s-a incheiat perioada de audieri si de stringere a probelor”, a declarat Padureanu. Cele doua firme aflate in disputa sint „Rustrans” a cunoscutului om de afaceri din oras Viorel Rusu si PA&CO a controversatului om de afaceri din Oituz, Costel Casuneanu.
Managerul public al orasului a mai explicat ca, tehnic, pasajul nu are nici cea mai mica problema si ca pina acum Primaria Bacau nu a primit nici o adresa de la organele abilitate ale statului, ca Inspectoratul in Constructii, cum ca s-ar fi facut un control si s-au gasit probleme. „Ceea ce a aparut, pe o pagina si jumatate, nu este altceva decit o nota interna intre doua institutii. Daca ar fi fost vreun control si s-ar fi gasit probleme, fiti siguri ca IGSIC ar lua masuri drastice. La ei nu exista expresii de genul „sint suspiciuni”, „este posibil”, ci lucrarea este „conforma sau „neconforma””, a precizat Leonard Padureanu.
O lucrare urmarita pas cu pas de specialisti
Lucrarile la pasajul subteran au fost monitorizate pe parcusul lor pas cu pas. S-au facut inclusiv teste de laborator pentru a se vedea calitatea betonului turnat in ansamblul ce a fost impins pe sub liniile de cale ferata. Pasajul are o lungime de 300 metri, iar pasajul propriu zis este de 86,7 metri. Intreg prefabricatul de ciment care a fost impins pe sub cele 14 linii de cale ferata are 540 de tone, adica 3.200 metri cubi de ciment. Specialistii au explicat ca este normal ca atunci cind se lucreaza cu ciment sa apara fisuri, odata cu pierderea de energie a materialului, dar ca acestea se trateaza pe parcurs.
„Pasajul trebuie sa se relaxeze. Este o procedura ce dureaza doi ani. Sint fisuri normale care se produc si asupra carora se intervine, sint tratate si inchise. Toate fisurile care aparr se sigileaza dupa o procedura. Daca va uitati acum in pasaj, in ciuda zapezii, nu exista infiltratii de apa pe pereti”, a declarat profesorul doctor Cristian Comisu. Grigore Ioanid, liderul consortiului “SC Procom Ceprano Italia – Cosbau SPA Nalles Italia – Pa&Co Romania – Compania Constructii Feroviare SA Cimpulung – SC Proiect CF Bucuresti” a vorbit despre lucrarile executate.
„Toate fazele de lucru la pasaj au fost constant verificate si avizate, materialele folosite au fost testate, s-au incercat mai multe retete de beton si a fost aleasa cea mai buna si testata in conditii extreme. In toate fazele determinate ale proiectului, lucrarea a fost monitorizata si verificata de un expert IGSIC. Ne-am consultat mereu cu toti si nu au fost probleme”, a declarat Grigore Ioanid. Cit priveste pretul pasajului, acesta a fost depasit cu 5%, in limita legii. „Referitor la zvonurile legate de modificarile exagerate ale costurilor lucrarii va informez ca suma cu care s-a incheiat contractul este 20,4 milioane de lei, iar in urma lucrarilor de suplimentare costul a crescut doar cu cinci procente, adica un milion de lei”, a spus si managerul de proiect.
„Pasajul este unicat si pe parcursul lucrarilor am urmarit indeaproape lucrarile. Eu raspund de zona Roman – Bacau si sint expert in constructii. Ne-am luat noi masuri de precautie sa restrictionam viteza trenurilor in cele doua luni cit s-a impins pasajul, am urmarit zi de zi sa vedem daca apare vreo problema, sa nu ne afecteze liniile, si nu s-a intimplat asa ceva. Transportul pasajului la locul unde trebuia amplasat s-a facut depasindu-ne asteparile, fara nici un fel de problema”, a declarat inginer Constantin Ghimici, expertul CFR.
Un pasaj premiera europeana, model pentru alte tari, la noi este blamat de neaveniti
Culmea este ca un pasaj premiera europeana prin natura constructiei, prezentat la diferite conferinte nationale si internationale ca model, a ajuns sa fie criticat de toti neavenitii si cei lipsiti de orice notiune elementara in constructii. „In luna septembrie a acestui an sintem invitati in Coreea de Sud, la Seul sa prezentam proiectul pasajului din Bacau, la o conferinta internationala.
Acum, in Iasi se fac opt pasaje dupa modelul celui din Bacau. Este pacat sa nu ii dati drumul si ca s-a ajuns la o astfel de situatie. Se pierd bani, circa 120.000 de lei lunar”, a precizat profesor doctor Cristian Comisu, proiectantul pasajului. Pasajul bacauan este realizat dupa o tehnica italiana, de specialisti italieni. Inaintea lui s-a mai facut un pasaj de 40 metri, mai larg, iar cel de la Bacau, de peste 86 metri, este o premiera europeana in care se impinde un ansamblu de 540 de tone de ciment pe o asa distanta.
Ioan a zis
IGSIC ce spune in raport ??? ii da drumul la pasaj sau mai ocolim multa vreme ??
T, Rosu a zis
Toate ,, realizarile ” din tara noastra s-au bucurat de criticile celor care nu au ceva concret de aratat pentru ca principala lor preocupare este datul din clanta.
In anii 90 dupa parerea lor trebuia daramata Casa Poporului, acoperit canalul Dunare-Marea Neagra, dinamitat Trasfagaraseanul, etc.
Nu le place Pasajul ?. Ii sfatuiesc sa il ocoleasca. Sa ocolesca si podul de la Serbanesti si sa mearga pe ,, Soseaua (lor) de centura !!!!??? Sic!!!
dan georgescu a zis
felicitari pentru pasaj ptr dl stavarache si echipa de specilisti rusine oportunistilor neprofesinisti in frute cu prefectul judetului
dani a zis
astept cu nerabdare deschidere pasajului…sper ca in vara sa reusim sa circulam ,si cred k aar mai trebui primaria sa mai construiasca si alte sensuri giratori si pasaje in oras pentru fluidizarea traficului asa cum se face si in Iasi…
Vasile a zis
Sa nu uitam ca ‘Numai in pomul cu roade bune se arunca cu pietre’ si ‘ Cu cit te urci mai sus, vintul bate mai tare’.Poate unii din adevaratii jurnalisti ai timpului actual, vor publica, din arhive,reactiile unora la introducerea cailor ferate in Romania.
Eu a zis
Ca un proiect este bun, este divers ca un proiect este pus in aplicare neadecvat. Critice sunt bune!!! Daca nu ar exista am spune adio la progres!!!
Zorba a zis
Faptul ca e o premiera europeana nu e de natura sa ne linisteasca, cu tot respectul pentru proiectant, de la idee pana la inaugurare e cale lunga…, nu-i bai de-o fisura, dar daca cade in cap cuiva vreun tren, cred ca se lasa cu taraboi mare…
Cine are de verificat s-o faca bine!