• cum se ține Postul Crăciunului după canoanele bisericești
Vineri, 15 noiembrie, am intrat în perioada de pregătire sufletească ce precede sărbătoarea Nașterii Domnului, cunoscută de creștini drept „Postul Crăciunului” sau „Postul Nașterii Domnului”. Acest post durează 40 de zile: începe la 15 noiembrie și se termină pe 24 decembrie. Pentru această perioadă, Biserica a instituit o serie de interdicții alimentare și de comportament, menite să aducă aminte creștinilor de patriarhii și drepții din Vechiul Testament, care au petrecut timp îndelungat în post și rugăciune, în așteptarea și nădejdea venirii lui Mesia. Cu excepția perioadei cuprinse între 20 și 24 decembrie cînd este mai aspru, Postul Crăciunului este mai puțin sever decît alte poasturi din an. Dacă lunea, marțea sau joia cade serbarea vreunui sfînt, creștinii au dezlegare la pește, iar cînd astfel de sărbători cad în zilele de miercuri și vineri, se dezleagă la ulei și vin. Dacă se întîmplă ca miercuri și vineri să fie un sfînt cu priveghere (în zilele de 5, 6, 9, 12 și 13 decembrie), ori Hramul Bisericii, atunci se dezleagă la pește, ulei și vin. În această perioadă se fac șezători, se formează cetele de colindători, se învață colinde, se fac clăci.
Trebuie spus că postul (abținerea de la anumite alimente) este necesar dar nu suficient. Postim fiecare atît cît este posibil. Un minim ar fi cel puțin în zilele de miercuri și vineri, fără mîncare cu carne. Putem renunța în acest timp și la ceva ce ne place, dar nu ne este strict necesar. Acestea trebuie făcute împreună cu o rugăciune mai intensă, participarea în fiecare duminică la Sf. Liturghie, curățirea sufletească prin Spovedanie, în care lăsăm tot ce a fost rau în urmă și, nu în ultimul rînd, ajutorul dat celor care sînt în greutăți, sufletești sau materiale, fie că se află în imediata noastră apropiere sau nu. În post trebuie să fim mai buni, mai iertători și mai generoși decît oricînd.
Degeaba ne reținem la mîncare dacă nu sîntem și mai buni
Postul face parte din mijloacele de cultivare și desăvîrșire a sufletului, fiind inseparabil de alte virtuți și acte creștine, ca rugăciunea, căința, smerenia, milostenia ș.a. Postul este complet sau adevărat doarcînd abținerea de la mîncările de dulce (postirea de alimente sau de bucate) este unită cu efortul spre virtute, cu dorința de înfrînare de la păcat. „Postește, dar, lui Dumnezeu, un post ca acesta: să nu faci nici o faptă rea în viață, ci slujește Domnului cu inimă curată, păzind poruncile Lui și mergînd pe calea hotărîrilor Lui”. Cu alte cuvinte, postul extern se completează cu postul intern sau postul de bucate se desăvîrșește prin „postul de păcate”, însoțit de rugăciune.
Postul poate să fie practicat și ca un mijloc igienic pentru păstrarea sănătății, pentru întărirea și înviorarea organismului. Știința medicală de astăzi a constatat că postul, departe de a fi împotriva naturii omului, este întotdeauna folositor, fiind în unele cazuri chiar recomandat ca mijloc de vindecare, pentru redresarea organismului obosit și intoxicat de hrană prea îmbelșugată. E de la sine înțeles că, atunci cînd e practicat din nevoie, din motive pur igienice sau sanitare, postul e lipsit de valoarea religioasă pe care o are atunci cînd e practicat de bună voie și din motive pur spirituale, ca un act de virtute și de cult prescris și reglementat de Biserică. (C.Gh.)
Rugăciune pentru Postul Crăciunului
Dumnezeul nostru, nădejdea tuturor marginilor pămîntului și a celor ce sînt pe mai departe. Cel ce mai înainte ai întocmit, prin Legea Ta cea Veche și Nouă, aceste zile de post, la care ne-am învrednicit să ajungem acum, pe Tine te lăudăm și Ție ne rugăm: întărește-ne cu puterea Ta, ca să ne nevoim întru ele cu sîrguință spre mărirea numelui Tău celui sfînt și spre iertarea păcatelor noastre, spre omorîrea patimilor și biruința asupra păcatului, ca împreună cu Tine, răstignindu-ne și îngropîndu-ne, să ne ridicăm din faptele cele moarte și să petrecem cu bună plăcere înaintea Ta, întru zilele vieții noastre.
Lasă un răspuns