La nivelul Uniunii Europene, cunoaşterea procesului prin care tinerii absolvenţi intră pe piaţa muncii, nu numai că a devenit o prioritate, dar a dus si la formularea unor politici educationale care dau rezultate.
Spre deosebire de ei, în România, liceele vocaţionale, prin programa învechită şi neactualizată, aduc pe piaţa muncii tineri absolvenţi care, prin specializări inutile, contribuie, în cele din urmă, la creşterea alarmantă a şomajului.
La nivelul judeţului Bacău, conform datelor de la Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM), numărul şomerilor care a absolvit o formă de învăţământ este de 18.414.
O soluţie la această problemă ar putea fi înfiinţarea unor parteneriate între liceele cu profile vocaţionale şi anumite firme, care să-şi recruteze personal din rândul elevilor. La întrebarea “Având în vedere faptul că majoritatea elevilor absolvenţi ai profilurilor vocaţionale nu reuşesc să-şi găsească de lucru în domeniul în care s-au specializat, aţi fi interesat să înfiinţaţi un parteneriat cu diverse firme din acest domeniu?”, directorul Colegiului Tehnic de Comunicaţii “N.V. Karpen” răspunde: “Ar fi o colaborare avantajoasă deoarece firmele şi-ar putea selecta personal din rândul elevilor bine pregătiţi şi specializaţi pe profilul cerut, iar şcoala şi-ar putea regla astfel mai bine planul de şcolarizare, în funcţie de cerinţele pieţii.”
Dar firmele sunt interesate în special de forţă de muncă gata specializată, cu vechime de câţiva ani cel puţin, care să le garanteze o eficacitate cât mai mare într-un timp cât mai scurt. Deci, desi aceste licee sunt dispuse sa-si ajute elevii în vederea ocupării unui loc de muncă, nu sunt ajutate de firmele care ar trebui să sprijine formarea şi angajarea viitorilor absolvenţi.
În Bacău, mulţi dintre tinerii absolvenţi de licee profesionale aleg fie să-şi continue studiile în alt domeniu, fie să primească ajutor de şomaj, până îşi găsesc un loc de muncă, de cele mai multe ori, complet diferit de cel în care sunt specializaţi.
La Colegiul Economic “Ion Ghica”, 87% dintre elevi urmează mai apoi o facultate în acest domeniu, cum ar fi, de exemplu, ASE. În schimb, cei de la liceele cu profil tehnic, din cauza pieţii de muncă actuale, care nu solicită ingineri, se reorientează spre alte domenii pentru a-şi găsi un loc de muncă, sau, în cel mai fericit caz, pentru a-şi continua studiile.
Amalia FRIGURA
Lasă un răspuns