– în timp ce Aeroportul Internațional din Bacău a trecut printr-o concesionare nereușită, iar acum conducerea CJ abia a pus la punct un studiu de fezabilitate pentru investiții, Aeroportul din Iași așteaptă bani europeni și face strategii ca să ne fure clienții u printr-o politică de prețuri mai mici decât cele low-cost din Bacău, ieșenii vor să dea lovitura în Moldova prin curse spre Italia (Milano – Bergamo și Veneția – Verona)
Aeroportul Internațional „George Enescu” Bacău trece din nou prin chinurile facerii. Moașa este aceeași, Consiliul Județean (CJ) Bacău. În acest timp, Iașiul avansează încet dar sigur și a pus deja ochii pe clienții din Bacău. Directorul Aeroportului Iași, Marius Bodea, a anunțat că, din luna iunie, se vor lansa noi curse și că ideea de management este aceea de a se dezvolta pe seama aerogărilor din jur, mai ales a Bacăului. Cele două noi curse pe care le vor ieșenii lovesc direct în traficul din Bacău, pentru că sunt cu destinația Italia, spre Milano – Bergamo, respectiv Verona – Veneția. „Am făcut studii serioase și o muncă de convingere în toată regula înainte de a putea înființa această nouă cursă – a declarat directorul Bodea pentru Ziarul de Iași. Obiectivul nostru imediat este preluarea ieșenilor care merg acum la Bacău pentru a zbura spre Bergamo… Din ce informații avem, cetățenii noștri folosesc acest aeroport, iar noi avem interesul de a-i atrage spre Iași. «Bazinul» aeroportului nostru reprezintă aproximativ două milioane de pasageri potențiali anual, atât din județele Moldovei, cât și de peste Prut”. Conducerea Aeroportului Iași a pus la cale și planul de preluat clienții din Bacău, cu prețuri mai mici, care în Bacău ajung la 128 la euro, iar ieșenii vor să se le ducă la 99 euro și apoi 121 euro. „Am făcut simulări pentru zborul Bacău – Bergamo. Tariful de bază este de 128 de euro, dar este vorba de curse low-cost, la care se adaugă, după cum se știe, tot felul de alte costuri – a precizat direcorul Aeroportului din Iași pentru același ziar. Drumul Iași – Bacău costă și el 35 de euro. Cursa Iași – Bergamo va fi rentabilă pentru ieșeni”. Mai mult, aeroporturile din Iași și Suceava au reușit să atragă în ultimii ani investiții importante europene. La Iași, de exemplu, se așteaptă finanțarea pentru aeroport printr-un proiect european ce însumează peste 57 milioane de euro.
Consiliul Județean pe picior greșit, la mila Blue Air
Mai mult, compania care va opera din vară este Tarom. Iașiul reușește astfel să introducă o firmă de stat care generează pierderi imenese și eterne acoperite din bani publici și îi face concurență neloială unei companii particulare, cu scopul declarat de a muta traficul aerian pe cale politică.
În Bacău, peste 90% din curse sunt operate de Blue Air, care stă aici numai pentru trafic. Dacă Bacăul ar pierde călătorii, atunci operatorul de zbor și-ar face bagajele în prima secundă. De altfel, Ziarul de Bacău a mai tras semnale de alarmă despre acest pericol. Colac peste pupăză, Bacăul și Focșaniul, dar și alte orașe importante, au fost umplute cu panouri informative despre facilitățile oferite de concurența ieșeană.
În fața unui astfel de atac, am vrut să vedem strategia pe care conducerea CJ Bacău, proprietara aeroportului, o are pentru a contracara. „Eu nu comentez ce declară și ce face domnul Bodea – a declarat Dragoș Benea, președintele CJ Bacău. Ministerul Transporturilor și compania Tarom au fost, în ultimii doi ani, cam subiectivi pe relația Bacău – Iași. Strategia noastră se bazează pe modernizarea aeroportului și facilitățile oferite de lege pe care le putem acorda operatorilor”. El a precizat că prețurile sunt stabilite de piață și de operatori și că el nu poate interveni. Cu alte cuvinte, Consiliul Județean nu are de fapt nimic palpabil, putând fi lăsat de Blue Air oricând, ca mireasa părăsită la altar.
Avem un nou studiu de fezabilitate la Aeroport
După o încercare eșuată de concesionare către Blue Aero (un “pui” al Blue Air), care promitea investiții de circa 45 milioane de euro, Consiliul Județean (CJ) Bacău încearcă acum o altă strategie. De data această se dorește ca modernizarea să se facă printr-un parteneriat cu Primăria Bacău. În ședința ordinară de luni, consilierii județeni băcăuani au aprobat studiul de fezabilitate pentru modernizarea aeroportului. „Așa cum am promis la sfârșitul anului trecut, am venit în februarie cu studiu de fezabilitate – a declarat Dragoș Benea, președintele CJ Bacău. În paralel se lucrează la contractul de asociere între cele două părți și vă pot spune că s-au făcut o serie de propuneri foarte interesante. Probabil că la jumătatea lunii martie va fi semnat contractul de asociere”. Valoarea investiției de la Aeroport este de 92,6 milioane de lei, din care construcțiile și montajul sunt de 53,3 milioane de lei.
Ce se va face în Bacău
Obiectivul de investiții din Bacău cuprinde mai multe lucrări: terminal de pasageri cu o capacitate de 300 persoane în orele de vârf, cu parter și etaj, sală de așteptare, camere bagaje; turn de control; parcare pentru autoturisme; terminal intermodal pentru transport rutier; uzină electrică; centrală termică; rezervor apă sau centrală termică. În calcul este și lărgirea căii de acees spre Aeroport, ca să poată intra mai ușor microbuzele și autocarele. Oana Chelaru, directorul Aeroportului, a anunțat că se are în vedere și deschiderea unei variante de acces prin interiorul aeroportului de la și spre Centrul de Afaceri și Expoziții. Toate acestea se vor face însă abia după ce se va semna contractul de asociere, organiza licitația pentru stabilirea constructorului, contestații, așa că lucrările ar putea porni după ce concurența s-ar vedea cu sacii în căruță.
Aeroportul Iași, în topurile europene pentru numărul de pasageri
Renumitul site anna.aero a inclus, din acest an, Aeroportul din Iași într-un top european care reflectă creșterea spectaculoasă a numărului de pasageri care au tranzitat această aerogară în 2013. Aeroprtul se află, astfel, pe locul al șaptelea în top, cu o dinamică de aproape 34% în 2013 față de anul anterior, în condițiile în care numai aeroportul Kiev Zhulyany a avut o creștere de peste 100% (113,3%), în timp ce următorul clasat, Aeroportul London Southend, a crescut tranzitul numai cu 57,1%, iar cel de pe locul al treilea vine cu doar 38,7%. În top au intrat numai aeroporturile tranzitate de peste 100.000 de pasageri în 2013. „Ne propunem să menținem un ritm de creștere semnificativ al numarului de pasageri – spus Marius Bodea, președintele Consiliului de Administrație al Aeroportului Iași, citat de site-ul aeronews.ro. Pentru a împlini acest deziderat, este nevoie ca pe puțin trei preocupări să-și găsească locul în acțiunile noastre. Mă refer aici la deschiderea în continuare de noi rute directe externe și interne, de îmbunătățire a celor existente deja și, nu în ultimul rând, de finalizarea cât mai repede a noii infratsructuri de decolare-aterizare, precum și a restului de facilități. Potențialul pe care îl știm, confirmat și de instituțiile europene, poate fi atins. Și mai este un lucru de care sunt mândru în activitatea Aeroportului Iași: comunicarea și transparența mult îmbunătățite față de anul trecut. Simplul fapt că avem realizari nu este de ajuns să ne facem cunoscuți. Este nevoie să și comunicăm, să promovăm aceste reușite.”
În acest an, Aeroportul Iași a confirmat două noi rute: Tel Aviv, cu începere din 31 martie, și Milano (Bergamo), din 4 iunie.
Petru Done și Claudiu Tănăsescu
CRISTIAN a zis
domnul benea ar trebui sa va comunice de ce nu este agreeat la tarom !
sefu a zis
se duc de rapa aceste proiecte aeroportul si radioterapia. sau cerat ei ponta si antonescu dapai benea cu stavarache
goga a zis
Dl.Bodea de la Iasi nu are nimic in comun cu aviatia si cu traficul aerian.Domnia sa se bucura inca de partia realizata de Relu Fenechiu si ceilalti ministri ai transportului de culoarea PNL-ului si este postat impotriva reglementarilor internationale ca director aeroport desi nu indeplineste nici una din conditiile stipulate in Ordinul ministrului Transporturilor nr.479/2010.Mai mult in ignorarea legislatie este ales si membru in consiliul de administrtaie al autoritatii aeronautice civile romane intr-un conflict de interese vadit cu functia unde de asemenea a fost parasutata abuziv .Din ignoranta totala in care se afla preseaza operatorul aerian sa efectueze curse in te miri ce destinatii in care doar el intr-o noapte a realizatr cercetari si care areata pozitiv dupa chipul si asemanarea sa.Statisticile de care face referire dl.Bodea se refera la rata de crestere a traficului aeria.Este adevarat ca are o rata de crestere de 34% in 2013 dar aceasta crestere reprezinta faptic nici 60.000 de pasageri.Bacaul are deservit in 2013 un numar de 287.000 pasageri asa ca ….in noua conjunctura politica dl.Bodea area de dat explicati si adio!