• degivrorul necesar pentru menținerea în condiții de zbor a aeronavelor ar putea fi cumpărat curînd
Aeroportul Bacău va putea să își procure pînă la finalul acestui an degivrorul. În ședința Consiliului Județean de pe 29 septembrie, s-a aprobat acordarea unei sume de bani pentru procurarea acestui utilaj care să mențină aeronavele funcționale pe timp de iarnă. Cîteva luni bune, traficul aerian de pe puntea aviatică băcăuană a stat sub semnul întrebării în perspectiva iernii următoare, pentru că nu există în acest moment un utilaj pentru dezăpezirea și dezghețarea avioanelor mari. Degivrorul are rolul de a menține în bună stare aparatele de tip SAAB 2000, BAE 146 și B737, folosite mai ales de noul operator aerian, Club Air. Utilajul de dezăpezire costă 3,5 miliarde de lei. Consiliul Județean a aprobat acordarea a două miliarde de lei, iar Aeroportul va pune la bătaie din fondurile proprii diferența. „Cu acești bani vom procura un degivror second hand. Important este ca banii să ne parvină cît mai repede pentru a putea procura utilajul, avînd în vedere că e aproape de venirea iernii”, ne-a declarat Cristian Stanciu, directorul Aeroportului Bacău.
Ar mai fi nevoie de aproape 300 de miliarde de lei
Chiar dacă se cumpără degivrorul, problemele de la Aeroport nu se vor încheia, fiind cale lungă pînă la epuizarea listei de necesități. O catastrofă aviatică este posibilă la fiecare aterizare și decolare a aeronavelor de pe pista Aeroportului Bacău. Această situație este cauzată în primul rînd de starea critică a pistei, de pe care a început să se exfolieze stratul de beton. Pista datează din 1954 și de atunci doar în 1980 s-au mai făcut reparații, dar pe mai puțin de o treime din suprafața acesteia. Tabloul negru nu se oprește însă aici: platforma de staționare a aeronavelor prezintă un grad avansat de uzură atît la stratul de rezistență (dale fisurate, crăpate), cît și la cel de uzură (exfolieri, găuri, ciupituri). În prezent, Aeroportul funcționează fără autorizație de exploatare, din cauză că nu s-au efectuat reparațiile capitale cerute de către Autoritatea Aeronautică Civilă. Deși s-au dat termene de remediere, reparațiile nu s-au putut face integral din cauza lipsei fondurilor. Dacă nu se fac aceste reparații, Autoritatea Aeronautică va suspenda activitatea Aeroportului. Conform unui raport de activitate a Regiei, din cele 12.000 de dale ale pistei de decolare, peste 1.000 sînt în stare foarte gravă și pot produce accidente. Pentru reparații capitale ar fi nevoie de 300 de miliarde de lei, sumă care nu poate fi asigurată, deoarece reprezintă aproape jumătate din bugetul anual al județului.
O altă mare problemă este lipsa unui gard împrejmuitor, care să asigure securitatea pistei, măsură impusă de Autoritatea Aeronautică. Gardul a fost trecut în bugetul alocat de CJ, dar nu au fost fonduri pentru execuție, iar acesta ar fi al doilea motiv pentru care Aeroportul nu are în acest moment autorizație de exploatare. Gardul ar costa cel puțin zece miliarde de lei. Aeroportul Bacău a fost în mod repetat ocolit de banii ce ar fi putut fi alocați de Fondul Special al Aviației Civile, în timp ce aeroporturile din Iași și Suceava au primit zeci de miliarde de lei pentru dezvoltarea infrastructurii. Aeroportul Bacău are statut internațional din 16 mai 2002, dar curse internaționale au mai fost operate încă din octombrie 2000, iar trecerea frontierei și vămuirea se făceau la Timișoara. (Florin POPESCU, Claudiu TĂNĂSESCU)
Lasă un răspuns