UPDATE: Deputatul Lucian Șova, fost ministru al Transporturilor, a reacționat la știrea referitoare la amânarea derulării contractelor pentru Autostrada Moldova:
Inerția administrativă și birocrația au pus stăpânire pe Guvernul PNL, sufocând principalele proiecte de infrastructură pe zona Moldovei și aruncându-le în timp până hăt în 2022. Lucru de altfel firesc, atâta vreme cât vorbim de un guvern care în loc să „împingă” de la spate aceste proiecte, cum am făcut noi cu centura Bacăului în „reaua” guvernare PSD, se ocupă de alegeri anticipate și de alte chițibușerii politicianiste.
Să nu se uite că noi, cei de la PSD, am luat centura Bacăului de la ZERO, am făcut proiect, am organizat licitație și în 8 luni – martie-octombrie 2019 – am dus-o la aproape 50% grad de realizare a lucrărilor. Asta să facă și domnii din Guvernul lui Sf. Așteaptă! Să guverneze, să livreze!
Atrag atenția că tronsoanele Focșani – Bacău și Bacău – Pașcani din A7 totalizează 180 km, având ponderea cea mai mare în lungimea acestei autostrăzi. Cu alte cuvinte, băcăuanii au nevoie de acest proiect și au nevoie ca acest proiect de infrastructură să înceapă cât mai repede, nu peste 3-4 ani.
Știrea inițială:
Circa 330 km de drum de mare viteză pe relația Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani sunt în prezent în etapa de elaborare studiu de fezabilitate și proiect tehnic, etapă în care va fi luată și decizia dacă va fi construit ca drum expres sau direct ca autostradă. Contractele ar trebui să fie gata la final de 2020 sau început de 2021, dar toate vor fi amânate chiar și cu jumătate de an. „Posibil din trimestrul I 2022 să avem desemnați câștigători la A7”, transmite Asociația Moldova vrea Autostradă. Acest ong din Iași și-a „plantat” unul dintre conducători chiar în Ministerul Transporturilor, cu rol de consilier al ministrului, pentru a face lobby.
Asociația Moldova vrea Autostradă scrie că toate contractele au fost prelungite prin act adițional, trei dintre ele din cauza „nefinalizării și validării Modelului Național de Transport”.
Modelul Național de Transport a fost realizat odată cu Master Planul General de Transport și „constituie o reprezentare computerizată a circulaţiei persoanelor, mărfurilor (deplasări) şi a vehiculelor în cadrului sistemului de transport”. Totuși, Modelul Național de Transport a fost realizat cu cifre și date la nivelul anului de referință 2010, bazându-se doar pe prognoze pentru anii ulteriori. Între timp, noi date oficiale de trafic au fost centralizate și cade în sarcina autorităților de la drumuri să actualizeze Modelul Național de Transport.
Ce înseamnă întârzierea de jumătate de an a contractelor? Practic, dacă totul merge șnur în rest și nu apar alte probleme pe parcurs, mai ales la etapa de proiectare propriu-zisă, licitațiile pentru execuție ar putea veni abia din 2021, iar contractele semnate undeva în 2022. Apoi vor urma lucrările: 24 de luni, cel mai probabil.
„Cu alte cuvinte, din trim II/III al anului 2021, avem posibilitatea de a licita lucrari de EXECUTIE la autostrada Moldovei/A7. Si posibil din trim I 2022 sa avem desemnati castigatori la A7 iar din trim IV 2023/ trim I 2024 sa putem circula pe primii kilometri de autostrada din A7 (fara a lua in calcul centura Bacaului)!”, scrie Asociația Moldova Vrea Autostradă (MVA), care recomandă ca primii km de autostradă din A7 să fie pe relația Bacău-Pașcani pentru a avea conectivitate cu A8.
Potrivit Moldova vrea Autostradă, situația contractelor pentru SF și Proiect Tehnic pe Autostrada Moldovei este următoarea:
1. Tronsonul Ploiesti-Buzau (65 km)Etapa de lucru: Elaborare SF (Studiu de Fezabilitate) + PT (Proiect Tehnic)
Proiectant: Consitrans SRL
OIL (Ordin de incepere a lucrarilor): 11.2018
Termen elaborare SF+PT : 24 luni
Termen finalizare: 11.2020
Prelungire act aditional : 6 luni
Motiv prelungire contract: lipsa finalizarii si validarii modelului national de transport
Termen actualizat de finalizare: 05.2021
Stadiu proiect: AMC (Analiza Multi-criteriala) este in lucru
2. Buzau-Focsani (71km)Licitatie pentru SF+Pth
Proiectant: Consitrans SRL
OIL (Ordin de incepere a lucrarilor): 11.2018
Termen elaborare SF+PT : 24 luni
Termen finalizare: 11.2020
Prelungire act aditional : 6 luni
Motiv prelungire contract : lipsa finalizarii si validarii modelului national de transport
Termen actualizat de finalizare: 05.2021
Stadiu proiect: contractul este in lucru
3. Focsani-Bacau (>100 km)Licitatie pentru SF+Pth
Proiectant: Consitrans SRL
OIL (Ordin de incepere a lucrarilor): 01.2019
Termen elaborare SF+PT : 24 luni
Termen finalizare: 01.2021
Prelungire act aditional : 3 luni
Motiv prelungire contract: nefinalizare AMC/discutii cu uat Adjud
Termen actualizat de finalizare: 04.2021
Stadiu proiect: AMC (Analiza Multi-criteriala) este in analiza la CNAIR/Jaspers
4. Bacau-Pascani (82 km)Licitatie pentru SF+Pth
Proiectant: ACCIONA INGENIERIA SA
OIL (Ordin de incepere a lucrarilor): 02.2019
Termen elaborare SF+PT : 24 luni
Termen finalizare: 02.2021
Prelungire act aditional: 6 luni
Motiv prelungire contract: lipsa finalizarii modelului national de transport
Termen actualizat de finalizare: 08.2021
Ce rol are autostrada Moldova
Autostrada sau drumul expres va avea menirea să preia traficul pe ruta Nord-Sud, acolo unde se înregistrează cele mai mari valori ale traficului din Moldova și care în prezent se desfășoară pe DN2, un drum național cu câte o bandă pe sens și un acostament puțin mai lat folosit adesea neregulamentar de catre șoferi drept încă o bandă de circulație – unul din drumurile naționale cele mai periculoase după numărul de accidente.
De la Pașcani mai departe drumul de mare viteză ar trebui să se continue spre Nord pe relația Pașcani-Suceava-Siret, însă aici, în ciuda tuturor promisiunilor, Compania de Drumuri încă nu a lansat vreo licitație pentru documentație sau pentru proiect tehnic.
Nebo a zis
Pe cine surprinde stirea asta? pe mine, nu.
Teodor a zis
Domnul Sova ar putea sa să abțină. A avut o prestație jalnica pe timpul cât a fost ministru la transporturi
gogu a zis
pt bacau a fost cel mai activ si poate eficient ministru la transporturi. vorbesti ca sa nu taci. si sincer ma bucur ca pnl opreste toate proiectele. meritati sa nu aveti nimic. sper sa distruga pnl tot ce s-a inceput.
cristi stoian a zis
a facut pt bacau mai mult decat au facut la un loc dupa revolutie toti ministrii de la trasnporturi desi a ocupat pt putin timp functia. dar na, lasa ca va face johanus si peneleu de toate cum nu s-a mai vazut. o sa ne ingroape de vii in aplauzele alora ca tine.
adrian a zis
domnu’ Sova ar trebui sa spuna ca celebri experti Jaspers nu prea se hotarasc pe unde e bun traseul…. iar faptul ca un ONG „a plantat” un om la Minister e un lucru bun pt orice moldovean si nu numai ca doar nu s-a dus acolo ca sa-si faca autostrada in ograda lui. sau vrei liniste, asa cum a avut Moldova 150 de ani, sa se poata construi buenaviste ?
adrian a zis
https://monitorizari.hotnews.ro/stiri-infrastructura_articole-23654546-fost-amanate-contractele-proiectare-pentru-autostrada-moldovei-a7-ploiesti-bacau-pascani-expertii-jaspers-exigente-care-exced-normativelor-standardelor-nationale-vigoare.htm ……….ce mai zice dnul Sova??