Autostrada A8 de la Târgu Mureș spre Moldova, tronsonul peste munți care ar trebui să lege regiunea de Transilvania și de Vest, ar putea fi anulată sau amânată pe termen lung. În locul său ar urma să fie prioritizat un proiect pe valea Oituzului – autostrada A13 Brașov – Bacău, potrivit unei analize a autorităților, citate de Hotnews.
Prezent la conferința EuroIMPACT organizată de organizată de Institutul European din România (IER),Cătălin Costache, Director General la Direcția Generală Organismul Intermediar – Direcția Accesare Fonduri din cadrul Ministerului Transporturilor, a vorbit despre fondurile europene disponibile pentru infrastructura rutieră a României și despre proiectele pe care ministerul le va înainta în anul ce vine la Comisia Europeana pentru a primi finanțare nerambursabilă.
Legat de autostrada A8 Tg Mureș – Iași care ar urma să lege Moldova de Vest, oficialul de la Transporturi a susținut că aceasta este foarte scumpă și că nu s-ar putea realiza în cadrul actualei perioade de finanțare europeană, deși comisarul european Corina Crețu susține că măcar SF-ul poate fi realizat acum pe bani europeni, iar proiectul pregătit pentru următorul ciclu financiar european de după 2020.
„Vorbim de o secțiune de autostradă între Târgu Mureș, Iași și Ungheni, la granția cu Republica Moldova, estimată la aproximativ 9 miliarde de euro, din care grosul, aproape 7 miliarde de euro, este în zona muntoasă, între Târgu Mureș și Târgu Neamț. Proiectul este prins în portofoliul extins al POIM. Într-adevăr studiul de fezabilitate poate fi finanțat și ministerul poate depune o cerere de finanțare pentru revizuirea SF-ului, să fie foarte solid, cu studiile tehnice, de trafic, economice”, a spus oficialul din MT, citat de hotnews.
„Totuși, când vorbim de 7 miliarde de euro nici măcar o nouă perioadă de programare [n.r. un nou exercițiu bugetar european] nu ar fi suficientă să acopere legătura Târgu Mureș – Târgu Neamț”, a mai spus Costache.
Acesta a mai precizat că la nivelul Ministerului Transporturilor s-a pornit o analiză vizavi de posibilitățile de a asigura o legătura a Moldovei cu Transilvania pe rute alternative „în cel mai rapid mod cu putință, în condiții de eficiență economică și protecția mediului.
„Practic, natural, sunt trei legături cu Moldova – pe la Vatra Dornei, pe la Bicaz și pe la Oituz [n.r. pe unde ar urma să treacă A13 Brașov – Bacău]. Toate cele trei sunt în analiză la momentul acesta și, fără să sar la o concluzie, un raport va fi prezentat public vizavi de alternative pentru a finanța legătura cu Moldova”, a spus Costache.
Varianta A13 Brașov – Bacău, cea mai favorabilă
Potrivit HotNews.ro, la analiza la care lucrează Ministerul Transporturilor iau parte și reprezentanți ai Băncii Europene pentru Investiții (BEI), iar rezultatul analizei va indica, cel mai probabil, că varianta A13 Brașov – Bacău va fi cea mai favorabilă, din punct de vedere al costului și al timpului de realizare.
Practic, analiza ar putea să sugereze o reprioritizare a proiectelor din MasterPlanul de Transport, proiectul A13 fiind pus înaintea A8. Această modificare va fi practic prima schimbare majoră a Master Planului General de Transport realizat în perioada 2013-2015 și aprobat în 2016, documentul de căpătâi pentru infrastructura României și care ar trebui să asigure o predictibilitate în timp pentru implementarea proiectelor. MPGT a fost o condiție cerută de Comisia Europeană pentru ca România să poată beneficia de fonduri europene din exercițiul financiar european 2014-2020 și după.
În perspectivă, analiza în curs ar putea sugera ca pe termen lung Moldova să fie unită peste Carpații Orientali cu două autostrăzi, dar a doua trecere sugerată ar putea fi mai pe la nord, prin Suceava-Vatra Dornei, mai spus sursele amintite.
- Citiți analiza integrală pe hotnews.ro.
luca a zis
Vise umede dragi bacauani. Nu va fi nicio autostrada. Doar ca se apropie alegerile.
Popa Mircea a zis
Uraaaaa…..Excelent….. Deci in anul 2899 vom avea si noi o Autostrada….! Hiuhu…Hiuhuuuu!!!
Popa Mircea a zis
Cum maica o sa avem si noi Utostrada?
Auzi fa, cica o sa avem si noi o utostrada?
Ce sa avem fa?
Utostrada.
Da???
Da fa!
Ioi asta este minunea lui Dumnezeu fa!
Da!
adrian a zis
se vede clar ca avem un guvern de diletanti! Bacau – Brasov va lega nimic de nimic! Brasov – Sibiu e un tronson de 130km de autostrada ce nu exista (legatura prin DN1), iar Iasi-Bacau e legat doar prin DN2 (adica tot fara autostrada), iar de Iasi-Chisinau…. legatura cu Republica Moldova, se va face prin Vaslui ? :)))) Ma bucur ca toata lumea stie fara Studiu de Fezabilitate ca Iasi-Tg Mures e scumpa si ca Bacau-Brasov e ieftina! Dar Bucuresti-Brasov, de care toata lumea stie ca e scumpa, de ce se face? As pune un pariu, ca dupa ce se vor incepe niste proceduri, Iasi-Vatra Dornei-Cluj va deveni cea mai ieftina! Halal conducatori, destept popor!
alkxzs a zis
adrian uită-te dracu pe o hartă dacă știi cum și o să vezi că autostrada pe la Oituz e mai ieftină pentru că acolo există trecere mai larga prin munți, există condiții mai bune! ăia de la Iași vor neapărat pe la Tg Neamț pentru că le-ar scurta cu aproape o oră și în plus în afară de faptul că e mai greu de făcut (acolo sunt munții mai înalți și trecerile mai înguste) sunt mai multe rezervații naturale de mare importanță
adrian a zis
mai omule, tu nu vezi ca Bacau-Brasov nu se leaga de nimic nici in Moldova nici in Transilvania? Crezi ca vin brasovenii in Bacau? Uita-te tu pe o harta si trage o linie intre Chisinau si Oradea! si vezi cate mari orase sunt pe acea linie (pont: Clujul, e la 111km de Tg Mures, Clujul ala de concureaza cu bucurestiul). Ca o gluma, nici dracu n-o sa se mai duca la Slanic Moldova, daca se face Bacau- Brasov, bacauani lipsiti de patriotism local ce sunteti!
c.uccu a zis
sa adunam semnaturi ca să ne facem alta tara, cu marlanii astia nu se mai poate.
D Polls a zis
Trag concluzia ca societatea capitalista romaneasca este o mizerie, si ca mai bine ramaneam cu un partid de tip unic, care sa faca treaba rapid si eficient. Inainte sa injurati, cititi. CHINA nu avea in anul 1990 nici macar un kilometru de autostrada. Astazi, China detine peste 140.000 de km de autostrada, cei mai multi pe teren foarte dificil, in vreme ce Romania capitalista si democrata, are… de 200 de ori mai putini kilometri de autostrada. China are mai multi km de autostrada decat toate celelalte tari la un loc, inclusiv Statele Unite. Despre ce vorbim aici ?… E clar ca democratia asta damboviteana, in care fura toti, inclusiv americanii de la Bechtel, nu are nicio treaba cu tara si cu nevoile oamenilor.
Alex a zis
China e populata cu chinezi iar Romanika e populata cu romani. Poti incerca orice sistem politic la noi. Pana nu ne schimbam noi ca oameni (lucru care mie-mi pare deja usor utopic), nu o sa dam inainte. Pana nu ne scoatem din adn-ul nostru toleranta fata de hotie, smecherie, ”descurcareala”, meritam sa ramanem o natie destinata esecului.
Silviu a zis
E cea mai buna varianta Bacau-Brasov.
Bacaul e centrul Moldovei, nu Iasovul
CentruL a zis
nu fi suparat, se repara conducta imediat
Bacaul, prin cei ca tine, isi confirma reputatia de „Gica Contra” al Moldovei
Poate, intr-o zi, „Iasovul” o sa va intoarca „favoarea”
Vezi, tu ai zis „Iasovul” nu „Iasul”, eu am zis Bacaul nu „Cacaul”
AlexP a zis
Asta e un fel de: hai sa mai facem un SF, ca de autostrada nici nu poate fi vorba, poate ii mai prostim pana la următoarele alegeri. Prin 2022 găsim și un Iași – Vatra Dornei – Cluj ca cea mai ieftina varianta. Politicieni de rahat!!!
Roch a zis
Mai Adrian ,tu esti dus rau…