Anul economic 2009 a fost prognozat ca unul cu o perspectiva sumbra asupra unor sectoare de activitate, dar in primul rind unul in care si noi vom da piept cu temuta criza financiara si economica. El vine dupa un 2008, care este caracterizat ca un an al contrastelor, al socurilor politice si anul in care s-a declansat criza. Datele preliminare pentru 2008 indica, deja, un deficit bugetar de aproape 5% din Produsul Intern Brut (PIB), în conditiile unei cresteri economice de 8,3%, si venituri de 43 de miliarde de euro, cu sapte miliarde mai putin decit prognoza bugetara. Pentru 2009 s-a propus un deficit bugetar de 1,7% din PIB, prin reducerea drastica a cheltuielilor. Analistii prognozeaza, insa, un deficit chiar de 7%, dar fara o explozie a somajului (doar intr-o rata de 7%). Speculatiile cuprind, potrivit firmei internationale de consultanta Oxford Analytica, o crestere economica între 0,5 si 3,5% si o inflatie de 5,1 – 7,4%.
Buget cu intirziere si auster
Primul lucru cu care ne vom confrunta, la nivel macroeconomic, va fi intirzierea lansarii noului buget de stat. Ministerul Finantelor Publice a demarat elaborarea bugetului general consolidat pe anul 2009, care ar urma sa fie aprobat in a doua parte a lunii ianuarie. Obiectivul viitoarei constructii bugetare este ajustarea deficitului bugetar si a deficitului de cont curent catre niveluri sustenabile din punctul de vedere al finantarii. Se anunta masuri care sa limiteze cheltuielile de functionare a administratiei publice si sa sporeasca gradul de absorbtie a fondurilor europene pentru a putea creste investitiile publice si pentru a îmbunatati mediul de afaceri.
Leul se va deprecia
Leul va continua tendinta de depreciere, în special în prima parte a anului, dupa care se va stabiliza sau chiar aprecia, astfel ca nivelul mediu al cursului se va situa între 3,68 si 4,07 lei pe euro, potrivit estimarilor analistilor economici. Dar se crede ca se va ajunge si la 4,2 lei pe euro. Unii analisti cred ca leul se va deprecia usor pina în luna martie, apoi se va stabiliza si chiar aprecia. Exista, insa, si pareri care previzioneaza aprecierea monedei nationale la nivelul întregului an 2009, cu un curs mediu de 3,68 lei pe euro.
Scaderi in industrie si constructii
Activitatea din industrie si constructii va scadea în urmatoarele doua luni – cred managerii din aceste domenii. Activitatea din industria prelucratoare si constructii va scadea, pina în februarie 2009, inclusiv, iar comertul cu amanuntul si sectorul de servicii se vor stabiliza. În ceea ce priveste sectorul constructiilor, factorul de sezonalitate are o puternica influenta asupra activitatii. Tot un trend descendent se estimeaza si pentru numarul de salariati. Pentru preturile produselor industriale se prognozeaza o tendinta de crestere. Industria auto, care reprezinta aproape 10% din PIB, va depinde in mare masura de deciziile noului Guvern in privinta taxei auto, dar si de reluarea creditarii. Se asteapta reducerea activitatii si in petrochimie. Toate acestea si-au restrins, deja, productia.
Criza in agricultura
Patronatul din domeniu sustine ca agricultura va resimti acut efectele crizei. Aproape 15% dintre producatorii agricoli din tara urmeaza sa dea faliment. In 2008, insa, veniturile agricultorilor au crescut cel mai mult din Uniunea Europeana, dupa Bulgaria.
Impozite mai mari pentru transportatori
Executivul a stabilit un nivelmai mare al impozitului pentru vehicule cu masa egala sau mai mare de 12 tone, angajate in operatiuni de transport intern si international, datorat pentru anul fiscal 2009. Astfel, potrivit actului normativ, pentru vehiculele angajate exclusiv in operatiunile de transport intern, valoarea impozitelor va atinge nivelul de 80% din valorile minime prevazute in Directiva 1999/62/CE. Pentru vehiculele angajate si in operatiunile de transport international, hotararea Guvernului prevede mentinerea nivelul de 100% din valorile minime prevazute in Directiva 1999/62/CE. Pentru un vehicul cu masa cuprinsa intre 13 si 14 tone, pentru transport intern, impozitul se va situa intre 86 si 238 de lei, iar pentru vehiculele implicate si in transport international, se incadreaza intre 107 si 297 de lei.
Un nou val de scumpiri
Anul 2009 aduce un nou val de scumpiri. Deprecierea leului, modificarea accizei la carburanti si criza economica vor determina cresterea preturilor la principalele produse alimentare. Carburantii si alcoolul s-au scumpit ca urmare a majorarii valorii accizelor si a cursului de schimb la care acestea se calculeaza. Majorarea de preturi, în cazul carburantilor, va fi destul de importanta, pentru ca acciza are o pondere de 35% în pretul benzinei si de aproximativ 26% în cel al motorinei. Accizele cresc de la 425 la 436 de euro pe tona de benzina si de la 325 la 336 de euro pe tona de motorina. În final, se va ajunge la o scumpire de aproximativ 10 bani pe litrul de motorina si una de 12 bani la litrul de benzina. De altfel, toate produsele care poarta accize sau alte taxe în euro se vor scumpi, cu exceptia tigarilor, al caror pret a crescut în avans în decembrie. Bauturile alcoolice s-au scumpit si ele, pentru ca acciza a crescut la 750 de euro la suta de litri de alcool pur.
Locuinte mai ieftine
Piata locuintelor isi va continua trendul descendent. Se asteapta scaderi cu 15 – 20% fata de media preturilor de anul acesta. Anul incepe in contextul in care multi dezvoltatori imobiliari si-au intrerupt lucrarile, pentru ca, din luna octombrie, piata aproape ca a inghetat. Majoritatea vinzatorilor au inceput sa reduca din marjele de profit. Anul acesta, preturile imobilelor au coborit cu pina la 30%.
Turismul intrevede stagnarea
Majoritatea agentiilor autohtone au anuntat ca in primele luni ale anului vor face reduceri de pina la 30%. Se spera ca, in acest fel, piata turismului ar putea creste cu pina la 10%, dar nu este exclusa nici stagnarea. In ultimele trei luni ale anului 2008, activitatea s-a redus semnificativ fata de aceeasi perioada a anului 2007.
Lasă un răspuns