După ce am completat constatul amiabil sau avem procesul verbal eliberat de organele de poliție abilitate, ne îndreptăm spre societățile de asigurare sau centrul de constatare a daunelor.
Am lucrat ca inspector de daune în cadrul societăților de asigurare și cunosc destul de bine dorința păgubiților de a rezolva cât mai repede și mai prompt daunele produse autovehiculelor proprii. Dar societatea de asigurare trebuie să aducă bunul avariat la forma în care s-a aflat. Soluțiile tehnice propuse în anumite situații au darul de a-i deranja pe proprietarii autovehiculelor. Nu orice piesă atinsă trebuie neapărat înlocuită, de multe ori această soluție poate fi total în dezavantajul întreținerii pe viitor a autovehiculului.
Din nefericire, se mai întâlnesc, la anumite societăți de asigurare, inspectori de daune tip ,,Dumnezeu”, care te sancționează din cap până în picioare, te analizează din toate punctele de vedere, profesie, studii, venituri, și care folosesc expresii de tipul ,,ți-am dat”, ,,eu știu cel mai bine”, ,,nu mă învăța tu pe mine, știu ce am de făcut” etc.
Aceste persoane trebuie să înțeleagă că în cadrul acelor societăți sunt angajați pentru a se comporta ca niște profesioniști, dând dovadă de solicitudine, înțelegere, iar sfaturile și constatările lor trebuie să fie corecte, reale și pertinente.
Nu este obligatoriu ca la constatarea daunelor pe RCA să fie prezente ambele autovehicule (în cazul constatării amiabile).
Dacă în Sinaia un autovehicul din Timișoara lovește un autovehicul din Iași, este de neconceput ca ambele auto să fie prezente la constatare.
Chiar dacă autovehiculele sunt din același oraș, este câteodată foarte dificil să reușești să aduci ambii conducători auto cu vehiculele lor la constatare, aceștia fiind condiționați de programul de lucru sau alte probleme.
O altă problemă este prezentarea la societatea emitentă a RCA. Vinovat în termen de 48 de ore, dar, dacă din diferite motive nu ne putem prezenta, este bine să anunțăm dauna telefonic. Societățile de asigurare spun că, dacă constatarea nu se efectuează cât mai rapid, nu se pot constata daunele în mod corect, lucru care este parțial adevărat.
Conform reglementărilor CSA (Comisia de Supraveghere a Asigurărilor), inclusă în noul ASF (Autoritatea de Supraveghere a Asigurărilor), orice societate de asigurare care vinde RCA (Răspundere Civilă Auto) este obligată ca în fiecare județ să aibă un minim de trei unități service acreditate de RAR (Registrul Auto Român) cu care are încheiat un contract legal de colaborare, în care păgubiții să efectueze reparațiile fără a scoate niciun ban din buzunar.
Tot din prevederile legislative, reamintim faptul că partea păgubită are dreptul de a solicita despăgubiri pentru prejudiciile produse vehiculului și înainte de efectuarea reparației acestuia. Asiguratorul RCA are obligația de a stabili cuantumul despăgubirii la valoarea prețurilor practicate de către unitățile de specialitate sau prevăzute în cataloagele de specialitate, astfel încât despăgubirea primită să-i permită păgubitului efectuarea reparațiilor.
De asemenea, reamintim faptul că, în orice situație, păgubiții au posibilitatea de a efectua reparația la orice unitate reparatoare doresc, indiferent dacă aceasta se află sau nu pe lista service-urilor cu care societatea de asigurare are încheiate convenții de colaborare.
Plata se poate efectua și în regie proprie, adică societatea de asigurare virează banii păgubitului pe baza devizului antecalcul, mai puțin TVA de la manoperă. Societățile de asigurare ,,greșesc” la calculul despăgubirilor și ,,taie” TVA-ul cuvenit și de la piese.
Dacă asiguratorul RCA are suspiciuni întemeiate cu privire la modul de producere a accidentului, atunci are obligația de a comunica în scris asiguratului și păgubitului, în termen de 5 zile de la data avizării daunei.
Cu speranța că veți fi feriți de orice fel de daune, vă doresc un Crăciun ferici și An 2014 mai bun, mai productiv și fără daune. La mulți ani!
Paul COJOCARU
Broker de asigurare
www.conectasigexpert.ro
Lasă un răspuns