Guvernul a desenat o adevărată pânză de păianjen, cu autostrăzi și drumuri expres. Inclusiv băcăuanii s-au bucurat la vestea că se va face autostrada Bacău-Brașov, iar Bacăul va fi legat de județele apropiate prin drumuri expres.
Proiectul Romaniei pentru Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014 – 2020, programul sub care se vor derula marile proiecte de infrastructura pe fonduri europene in urmatorii opt ani, a intrat in dezbatere publica. Proiectul de POIM a fost transmis si Comisiei Europene in octombrie anul trecut si vine impreuna cu o lista de proiecte de autostrazi si drumuri expres cu termene de implementare in viitorul foarte apropiat, unele incepand chiar cu 2015, si care vor fi realizate din fondurile europene din perioada 2014 – 2020.
Problema, conform unei analize Hotnews, e ca cele 21 de proiecte de autostrazi si drumuri expres din lista ajung la o valoare estimata de peste 22 miliarde de euro, in timp ce alocarea financiara pe intreg sectorul rutier abia ajunge la 3,3 miliarde de euro.
Daca ne raportam la costurile estimate prezentate in Master Planul General de Transport, autostrazile planificate a fi realizate in urmatorii opt ani ar urma sa coste circa 7 miliarde de euro in total, de peste 3 ori mai mult decat intregul buget de circa 2 miliarde de euro destinat sectorului rutier in AP1 prin Fondul de Coeziune.
Similar, conform costurilor estimate in Master Planul general de Transport, cele 14 drumuri expres promovate in POIM ar urma sa coste 15,144 miliarde de euro, de aproape 12 ori mai mult decat intregul buget de circa 1,3 miliarde de euro destinat sectorului rutier in AP2 prin FEDR.
Proiectele de autostrăzi
Autostrada Brasov-Bacau
Termen de implementare: Q4 2017 – Q4 2022
Costul estimat in MPGT: 2,07 mld. euro
Autostrada Comarnic-Brasov*
Termen de implementare: Q2 2015 – Q2 2019
Costul estimat in MPGT: 1,12 mld. euro
*Autostrada Comarnic – Brasov este in prezent intr-o procedura de realizare in concesiune si are astfel un cost de constructie estimat la 1,8 mld. euro. In MPGT autostrada Comarnic – Brasov are un cost estimat in varianta realizarii prin fonduri europene, asa cum e trecut aici si in POIM.
Autostrada Ploiesti-Comarnic
Termen de implementare: Q4 2017 – Q4 2020
Costul estimat in MPGT: 310 mil. euro
Autostrada Sibiu-Brasov
Termen de implementare: Q1 2017 – Q1 2020
Costul estimat in MPGT: 690 mil. euro
Autostrada fazată* Sibiu Pitesti
Termen de implementare: Q2 2017 – Q2 2021
Costul estimat in MPGT: 2,47 mld. euro
*Fazata = (in acest caz) realizata in doua etape; autostrada pe anumite portiuni, iar pe altele drum expres ce poate fi transformat in autostrada ulterior
Autostrada Lugoj-Deva (Lot 2,3,4)*
Termen de implementare: Q1 2016 – Q2 2017
*Proiectul este deja in lucru, insa autostrada in cauza este unul din proiectele „fazate” financiar, a carui cost este impartit intre cele doua cicluri financiare 2007-2013 si 2014-2020. Pentru urmatorul exercitiu financiar costurile asumate curg de la inceputul anului 2016, insa suma exacta nu a fost facute inca publica.
Autostrada Sebes-Turda (Lot 1,2,3,4)*
Termen de implementare: Q1 2016 – Q3 2017
*Proiectul este deja in lucru, insa autostrada in cauza este unul din proiectele „fazate” financiar, a carui cost este impartit intre cele doua cicluri financiare 2007-2013 si 2014-2020. Pentru urmatorul exercitiu financiar costurile asumate curg de la inceputul anului 2016 si sunt de circa 400 milioane de euro (Sursa)
Total cost estimat = 7 mld. euro
Asadar, daca este sa adunam costurile estimate sau cunoscute pentru proiectele de autostrada enumerate mai sus (n. fara proiectul Lugoj – Deva unde costurile pentru urmatorul ciclu financiar inca nu sunt cunoscute) am ajunge la o valoare totala de circa 7 miliarde de euro.
Totalul fondurilor europene pentru sectorul rutier pe Axa Prioritara 1 este de aproape 2 miliarde de euro, inclusiv componenta de cofinantare nationala.
Proiectele de Drumuri Expres
Drum expres Bacau-Focsani-Braila-Galati-Giurgiulesti
Termen de implementare: Q4 2017 – Q3 2024
Costul estimat in MPGT: 1,024 mld. euro
Drum expres Bacau-Piatra Neamt
Termen de implementare: Q4 2021 – Q4 2023
Costul estimat in MPGT: 335 mil. euro
Drum expres Bacău-Suceava
Termen de implementare: Q3 2016 – Q3 2019
Costul estimat in MPGT: 645 mil. euro
Drum expres Brasov-Pitesti
Termen de implementare: Q4 2021 – Q4 2023
Costul estimat in MPGT: 1,84 mld. euro
Drum expres Bucuresti-Alexandria-Craiova
Termen de implementare: Q4 2018 – Q4 2021
Costul estimat in MPGT: 952 mil. euro
Drum expres Buzau-Focsani
Termen de implementare: Q2 2016 – Q3 2019
Costul estimat in MPGT: 282 mil. euro
Drum expres Constanta-Tulcea-Braila (inclusiv podul de la Braila)
Termen de implementare: Q1 2017 – Q1 2021
Costul estimat in MPGT: 1,37 mld. euro
Drum expres Gaesti-Ploiesti-Buzau-Braila
Termen de implementare: Q1 2019 – Q1 2023
Costul estimat in MPGT: 1,28 mld. euro
Drum expres Lugoj-Craiova
Termen de implementare: Q4 2019 – Q4 2023
Costul estimat in MPGT: 1,81 mld. euro
Drum expres Pascani-Iasi-Ungheni
Termen de implementare: Q3 2016 – Q3 2019
Drum expres Targu Mures-Pascani
Termen de implementare: Q4 2021 – Q4 2025
Costul estimat in MPGT pentru intreg Drumul expres Tg. Mures – Pascani – Iasi – Ungheni: 4,1 mld euro
Drum expres Suceava-Botosani
Termen de implementare: Q4 2021 – Q4 2023
Costul estimat in MPGT: 345 mil. euro
Drum expres Suceava-Siret
Termen de implementare: Q2 2018 – Q2 2020
Costul estimat in MPGT: 186 mil. euro
Drum expres Turda-Halmeu
Termen de implementare: Q4 2019 – Q1 2023
Costul estimat in MPGT: 975 mil. euro
Total cost estimat = 15,144 miliarde euro.
Asadar, daca este sa adunam costurile estimate sau cunoscute pentru proiectele de drumuri expres enumerate mai sus am ajunge la o valoare totala de circa 15,144 miliarde de euro.
Reamintim ca totalul fondurilor pentru sectorul rutier pe Axa Prioritara 2 este de aproape 1,3 miliarde de euro, inclusiv componenta de cofinantare nationala.
-Analiza integrală poate fi citită pe hotnews.ro.
Poate măcar centura…
Un alt proiect important pentru Bacău este șoseaua de centură, a cărei finanțare de la UE este în pericol, dacă nu se trece rapid de faza licitației. Pe rolul Curții de Apel București se află dosarul referitor la contestația licitației pentru șoseaua de centură a municipiului Bacău. Astaldi SpA, membru al Asocierii Max Boegl Romania SRL- Astaldi SpA, a formulat plângere și contestă decizia 2796/C5/3275 din 29 octombrie 2014 luată de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, care a stabilit drept câștigătoare firma turcească Eko Insaat Ve Tic As.
La ultimul termen, din decembrie 2014, instanța a respins proba cu expertiză cerută de reclamantă, ca „nefiind utilă cauzei”. În aceste condiții, un verdict final este de așteptat la termenul următor, stabilit pentru 15 ianuarie 2015.
Lasă un răspuns