– după ce patronul Blue Air, Nelu Iordache, a fost arestat preventiv, compania s-a vândut unei asociații formate dintr-o firmă belgiană, Maxitours, și doi angajați ai Blue Air – noul proprietar a plătit 9 milioane de lei din suma licitată (30 milioane euro), iar diferența o achită cei care cumpără acum bilete Blue Air – practic, călătorii Blue Air, inclusiv băcăuanii, contribuie la cumpărarea firmei, în timp ce compania aeriană a lăsat de izbeliște modernizarea Aeroportului Bacău – datoriile companiei vor rămâne probabil în cârca statului, deci a contribuabililor români – problema este ca Blue Air să aibă totuși capacitatea de a rămâne în viață, astfel încât cei care au cumpărat bilete să poată ajunge la destinație, indiferent de suveicile financiare ale operatorului low-cost
Claudiu TĂNĂSESCU
Airline Management Solutions urma să fie noul proprietar al companiei de zbor Blue Air, principalul operator aerian de pe Aeroportul Internațional „George Enescu” din Bacău. Aceasta este formată din compania belgiană Maxitours, cea care acum eliberează biletele către călători, și doi angajați ai Blue Air, piloți de meserie. Tranzacția s-a încheiat pentru suma de 30 milioane de euro. Noul proprietar a plătit însă, până în prezent, doar 9 milioane de lei (puțin peste 2 milioane de euro), din care 6 milioane de lei au fost achitate în avans, reprezentând plăți urgente. Suma reprezintă contravaloarea brandului, operațiunilor și bazei de date de pasageri. Tranzacția nu a inclus activele și pasivele, adică și datoriile firmei către bugetul de stat, bănci și terți furnizori. Potrivit Casei de Insolvență Transilvania, noul proprietar va plăti garanții bancare suplimentare de 5 milioane euro pentru eliberarea cash-ului colateral. Alte 28 de milioane de euro reprezintă suma pentru obligațiile ulterioare, mai exact pentru asigurarea curselor pentru cei care deja și-au luat bilete de avion la operatorul low cost până în momentul anunțării intenției de vânzare, adică aprilie 2013. Se pare însă că tranzacția nu s-a făcut până acum, chiar dacă termenul de 45 de zile prevăzut în contract, de la anunțarea câștigătorului, Airline Management Solutions, a trecut demult. Motivul este că acesta nu a depus diferența de 28 milioane euro, iar tranzacția a tot fost amânată.
Interesant este că, la două zile dupâ anunțarea câștigătorului licitației, motorul de vânzare a biletelor Blue Air a fost transferat de pe domeniul web al acesteia pe unul din Belgia, deținut de Maxitours. Iar încasările au fost direcționate către firma belgiană, în timp ce facturile biletelor sunt emise în continuare de Blue Air!
Aeroportul Bacăul, a doua mare sursă de venit pentru Blue Air, lăsat fără investiții
Cu alte cuvinte, banii încasați de la călători pentru bilete merg să cumpere firma Blue Air de noul proprietar. Aeroportul Bacău este a doua mare sursă de venit pentru compania low-cost, după Capitală. Aici se îmbarcă anual circa 400.000 de pasageri, din cei un milion ai companiei. Blue Air operează la nivel național zboruri cu opt aeronave către 30 de destinații europene și are 400 de salariați.
În Bacău, Blue Air avea în executare contractul de concesionare pentru modernizezea aeroportului, un proiect prin care trebuiau să se realizeze investiții de peste 40 milioane de euro. Investiția trebuia să se încheie la mijlocul lunii viitoare, dar conducerea Consiliului Județean și a Regiei Aeroportuare au anunțat deja că acest contract va fi reziliat. Luna aceasta se așteptau ultimele discuții cu noii proprietari ai Blue Air. Doar că proprietarii nu s-au schimbat, tranzacția nefiind finalizată. Mai mult, se caută chiar o casă de avocatură care să ofere consultanță pentru rezilierea contractului, în cazul în care aceasta nu se va face amiabil. Până acum, din ceea ce trebuia să se realizeze s-a făcut în proporție de 13 procente, în ciuda faptului că Bacăul este o sursă importantă de venituri pentru companie, și din 2009, când a fost semnat contractul de concesionare, Blue Air a încasat lună de lună banii produși în Bacău.
Consilierii județeni sunt interesați ca aeroportul să fie funcțional și mai puțin de tranzacție. “Eu nu mă bag în afacerea lor, nu pot să comentez ce fac ei – a declarat Mihai Ichim, consilier județean. Ce fac ei cu banii lor e treaba lor. Pe mine, consilier județean, mă interesează să se asigure curse pentru pasageri, să funcționeze aeroportul. Și o să vedeți că până la urmă se va face și investiția”.
Am contactat ANAF pentru a afla un punct de vedere referitor la faptul că societatea Maxitours din Belgia emite de mai mult timp biletele de călătorie pentru acest operator low-cost, iar o parte din banii plătiți pentru Blue Air provin chiar din vânzarea biletelor către călători. Am dorit să mai știm dacă este legal acest procedeu, dacă instituția ANAF a mai avut cazuri similare și dacă ANAF desfășoară vreo investigație, are în intenție să deruleze una sau să sesiseze alte instituții ale statului. Biroul de presă al ANAF ne-a comunicat că “solicitarea a fost înregistrată la Agenția Națională de Administrare Fiscală și transmisă spre competentă soluționare Direcției Generale de Administrare a Marilor Contribuabili”.
Operatorul aerian a încheiat anul 2011 cu afaceri de 575,5 milioane de lei și pierderi de 48,5 milioane de lei. Datoriile companiei la bugetul de stat, așa cum apar ele pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) se ridică la 8,5 mil euro la nivelul lunii martie 2013 și aproximativ 10 milioane euro la iunie 2013. Economica.net scria, pe 8 august a.c., că Blue Air Transport Aerian SA sa afla și printre firmele private cu cele mai mari debite la bugetul asigurărilor de sănătate, la 1 iulie 2013. Conform legii, salariaţii firmelor care au datorii la bugetul asigurărilor de sănătate, prin neplata contribuţiei datorate de angajator trebuie să plătească serviciile medicale în sistemul sanitar public, pentru că apar ca neasiguraţi din cauza angajatorului care nu a virat contribuțiile la bugetul asigurărilor de Sănătate.
Potrivit Economica.net, Blue Air Transport Aerian SA are datorii totale de peste 5,58 milioane de lei la bugetul de Sănătate. Din aceşti bani, peste 2,68 milioane de lei reprezintă contribuţia datorată de angajator la Sănătate, peste 1,59 milioane de lei – contribuţiile individuale de asigurări de Sănătate reţinute de la angajaţi şi nevirate la buget, iar peste 1,29 milioane de lei reprezintă dobânzi şi penalităţi.
Pentru călători însă, cel mai important este ca Blue Air să aibă totuși capacitatea de a rămâne în viață, astfel încât cei care au cumpărat și vor cumpăra bilete să poată ajunge la destinație, indiferent de suveicile financiare ale operatorului low-cost.
Ionut a zis
Nu ma surprinde situatia Blue Air-ului cat ma surprinde incompetenta organelor locale bacauane care au incheiat contractul cu Blue Air si care au mai acceptat printre altele ca Blue Air-ul sa santajeze Taromul din punct de vedere financiar pana la punctul la care Taromul a desfiintat cursa aeriana Bucuresti – Bacau!
Bacaul e acum probabil singurul oras mai mare din tara care nu mai are legatura aeriana cu capitala, legatura pe care a avut-o pana si pe timpul lui Ceausescu!!!
Imi pot imagina reactia posibililor investitori…
andrei a zis
bine ca mai sunt inca ”atlassiburile” ahahahahha