Zona Moldovei va cunoaște cele mai importante investiții în infrastructură, în perioada bugetară 2021-2027 a Uniunii Europene. Deputatul Lucian Șova, fost ministru al Transporturilor, și Cătălin Costache – directorul general al Direcției de Generale Organismul Intermediar de Transport – Direcția Accesare Fonduri din cadrul Ministerului Transporturilor (DGOIT – DGFMT), au vorbit azi despre planurile care vizează zona de Nord-Est și, implicit, județul Bacău.
Potrivit fostului ministru al Transporturilor, Bacăul va deveni cel mai important nod pentru transportul de mărfuri, din Moldova.
„Pentru 2021-2027, majoritatea investițiilor se vor duce în zona Moldovei, pentru autostrăzi, drumuri expres și căi ferate”, a anunțat Cătălin Costache. Despre Bacău, oficialul de la Ministerul Transporturilor a spus că este un „nod important, cu un potențial imens” și a anunțat că, după modernizarea Aeroportului Internațional, au început discuțiile pentru finanțarea unui terminal intermodal în Bacău.
În acest moment, Bacăul este vizat de mai multe investiții pe fonduri europene: șoseaua ocolitoare, aflată în stadiul de 25%, se realizează Studiul de Fezabilitate pentru tronsoanele Autostrăzii Moldova (A7) Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani și s-a lansat licitația pentru Autostrada A 13 Bacău – Brașov.
„Nimeni nu a crezut că se va face Aeroportul, nimeni nu a crezut că se va lucra în acest ritm la Centura Bacăului și nimeni nu a crezut că vor începe demersurile pentru autostrada Bacău – Brașov. Bacăul va fi principalul nod comercial al Moldovei. Vom construi ceea ce Bacăul a fost dintotdeauna!”, a declarat deputatul Lucian Șova. În opinia sa, pe aici vor trece cele mai multe mărfuri, din zona de Nord – Est a țării.
Referitor la cele două proiecte de autostrăzi, Iași – Târgu Mureș și Iași – Bacău – Brașov, Cătălin Costache, directorul DGOIT – DGFMT, a spus că sunt complementare, dar Comisia Europeană va lua decizia de finanțare în funcție de valoarea investiției. Oficialul a menționat studiul realizat de JASPERS și BEI PASSA, conform căruia cea mai avantajoasă cale de trecere a Carpaților este pe la Oituz, nu pe la Vatra Dornei sau Bicaz.
„Decizia nu este luată, dar va trebui să fie pragmatică, pentru că din banii economisiți se pot finanța și alte investiții în Moldova”, a declarat Cătălin Costache.
La rândul său, fostul ministru al Transporturilor Lucian Șova a declarat că susține ideea că Iașiul trebuie conectat la infrastructura modernă de transport, adică prin autostradă, și s-a declarat încrezător că se va construi autostrada Iași – Bacău – Brașov, compusă din 3 segmente, Brașov – Bacău (A13), Bacău – Pașcani (A7), cu conexiune la un segment din proiectul A8, Târgu Neamț – Iași – Ungheni.
„Proiectul Bacău – Brașov l-am abordat după standardele europene, contăm pe Comisia Europeană că va fi atentă la cheltuirea fondurilor europene și va prima rațiunea când se va analiza indicatorul cost-beneficiu”, a declarat fostul ministru Șova.
Referitor la transportul de mărfuri, Lucian Șova a spus că terminalul intermodal ce se va construi va viza transportul rutier și feroviar, în principal. Apoi, nu trebuie neglijat faptul că Aeroportul Bacău are cea mai lungă pistă din zona Moldovei și va fi singura care va putea prelua avioanele mari, cargo.
Fostul ministru al Transporturilor a mai dezvăluit că, potrivit specialiștilor, după 2024, prognozele arată că gradul de ocupare a cerului va fi foarte mare în centre precum Bucureștiul și nu va mai fi loc pentru noi zboruri, iar transportatorii își vor căuta noi destinații, ceea ce va pune Bacăul în avantaj.
Jona a zis
Da, si marmota invelea ciocolata. Bine ca nu va ajunge Bacaul nod intergalactic, ca ne mai poluau si extraterestrii. Voi nu ati facut nimic timp de 30 de ani, nici macar de intretinut drumurile lui Ceausescu si visati autostrazi, tot ce ati facut a fost sa va imbogatiti din banii cetatenilor, cati dintre politicienii actuali isi pot justifica averea? Mai nimeni. Suntem de 12 ani in UE cu fonduri de zeci de miliarde de dolari si voi nu ati fost in stare in 30 de ani sa faceti macar o autostrada care sa traverseze tara, ne-au intrecut toti din jur. Noi am avut doar grija acestei farse numite „lupta anticoruptie”, in fapt un circ de neam prost unde au fost albiti marii excroci si a fost condamanata plevusca pe spagi de 2 lei, unii cu dovezi fabricate, ca nu s-a putut dovedi nici macar aia 2 lei. O mare parte din constructorii nostri au disparut, strainilor nu le place munca sau subcontracteaza la 20 de firme, fiecare cu o roaba si un harlet, lucrari care se darama a doua zi, toate antreprizele de stat in constructii au fost falimentate si jefuite, nici macar sare pentru drumuri nu aveti. Si voi visati noduri cand de 5 ani ati jucat alba neagra cu centura, noroc cu Umbrarescu ca se misca, pun pariu ca asta termina autostrada si voi inca nu ati terminat exproprierile de competenti ce sunteti.
ion a zis
HIHIHI! Cand o zbura porcul!
bibi a zis
Multa abureala tipic PSD !