Cetățenii se plâng că pierd ore întregi cu actele spitalului, pentru a-și ridica ruda decedată de la morgă. În replică, conducerea spitalului spune că documentele sunt necesare, în condițiile în care familia solicită scutire de autopsie.
Mai mulți băcăuani s-au plâns la redacția Ziarului de Bacău de modul în care sunt purtați pe drumuri la Spitalul Județean de Urgență (SJU) Bacău pentru a-și ridica ruda decedată de la morgă. Atunci când un pacient pierde lupta cu viața – spun oamenii – aparținătorul trebuie să umble, cu actele spitalului, după semnăturile doctorilor, în condițiile în care, în acele momente, timpul este valoros și dureros totodată, pentru cei care trebuie să se ocupe de organizarea înmormântării rudei. Unii au numărat chiar și șapte drumuri. Ei susțin că sunt trimiși dintr-o parte în alta a spitalului și, îndurerați, pierd cel puțin două zile, alergând după semnături și ștampile pe la medici. „Prima oară – ne-a povestit intrigat unul dintre reclamanți – m-au trimis la Secția «Medicină Internă». De acolo la «Pavilionul Administrativ», apoi la morgă, la Secția «Medicină Internă», morgă, «Pavilionul Administrativ» și iar la morgă. Acesta este circuitul actelor la ei. Am pierdut ore bune doar ca să-l transfere pe tata de la Interne, la morgă”. Dacă asta nu ar fi îndeajuns, unii băcăuani au sesizat că mai au de așteptat o bună bucată de timp inclusiv pe holurile spitalului. „Am așteptat-o circa trei ore pe șefa de secție doar pentru o semnătură – a continuat el, așa cum îmi spuseseră inițial angajații, pentru ca mai apoi să aflu că putea semna oricine și nu eram nevoit să pierd timp, așteptând-o. Nu se poate așa ceva! Spitalul nu are angajați pentru asta?”.
Spitalul nu face curierat
În replică, conducerea spitalului anunță că aceasta este procedura și, până acum nu au existat reclamații. „Nu facem altceva decât să respectăm prevederile legale” – ne-a declarat dr. Gabriela Zoican, managerul SJU Bacău. Mai mult, dr. Zoican a ținut să clarifice situația: actele cu care aparținătorul umblă pe la cabinetele medicilor sunt necesare atunci când familia cere, în mod expres, scutirea de autopsie a decedatului. „După ce pacientul moare, sunt două situații – a precizat dr. Zoican. Una dintre ele este autopsia medico – legală peste care nu se poate trece dacă există suspiciuni asupra decesului, și alta este autopsia medicală. Un număr mare de persoane solicită scutirea de autopsie. De aceea, se întocmesc o serie de documente care trebuie semnate la nivelul secretariatului, iar pentru asta se umblă. Documentele cu care familia umblă în mână sunt acelea pentru scutire de autopsie, în cazul în care se solicită acest lucru”. Managerul SJU Bacău recunoaște că atunci când nu este vorba despre o moarte suspectă, această cerere nu este refuzată, dar că familia trebuie să își asume solicitarea înaintată. „E o solicitare personală a familiei pe care și-o asumă – a adăugat managerul SJU – și pe care noi nu o refuzăm când nu există suspiciune în legătură cu moartea respectivă. Familia trebuie să aștepte eliberarea certificatului constatator al decesului. Apoi, trebuie să umble, într-adevăr! Spitalul nu poate să facă curierat. El eliberează doar actele medicale care
privesc spitalul.”
Sistem informatic de ultimă generație, birocrație românească
SJU Bacău dispune, încă din 2005, de un sistem informatic intern de prelucrare a datelor pacienților și de stocare a istoricului medical pentru aceia care au beneficiat de serviciile medicale din cadrul unității spitalicești. „Sistemul este dezvoltat din veniturile proprii ale spitalului, și cu ajutorul lui avem arhivat tot istoricul pacientului internat” – declara, în luna ianuarie a anului trecut, Dan Stoica, pe atunci managerul spitalului, actualmente director executiv la Direcția Relații Contractuale din cadrul Casei Județene de Asigurări de Sănătate Bacău. Oamenii însă se întreabă pentru ce s-au mai investit „bani grei” într-un sistem care ar trebui să ușureze actul medical și hârțogăraia, dacă tot ei sunt nevoiți să facă treaba spitalului. Actualul manager al spitalului, susține, totuși, că nu există nicio legătură între drumurile pe care trebuie să le facă aparținătorii și sistemul intern al unității medicale.
Până când lucrurile se vor așeza, familia îndoliată trebuie să-și înghită oful și durerea, să aibă răbdare cu orele, „potrivit legii”, și să lupte în continuare cu birocrația din sistemul medical.
Flacara violet a zis
Traim in tara prostilor si cu asta am zis tot!Bietii oameni sunt umiliti de o birocratie idioata.Nici pe vremea lui Ceasca nu traia lumea atat de stupid ca-n 2014!
dana a zis
oameni incompetenti pusi politic si angajati politic aruncati o privire la posturile care sunt scoase la concurs acum veti vedea ce increngatura este acolo dar totul pare legal dar se fac niste combinatii de te doare capul. sa veniti intr-o zi normala de lucru sa vedeti cate asistente stau la usa la domnul Cretu marele lider de sindicat. Toti vor sa isi angajeze nepoata, sora, cumnata asistente dar ele saracele nu stiu sa tina o seringa in mana abia sunt iesite de pe bancile scolii
asul a zis
Pai sunt la morga niste firme care iti fac hartiile si impart comisionul cu angajatii spitalului ca nu e degeaba! Poate trece si DNA pe la morga sa ii caute prin buzunare pe expeditori de decedati ca pe la sfarsitul programului is grosi la buzunar, cine vrea decedatul repede plateste taxa de smecher (imbalsamare decedat).