Camera Deputaţilor a aprobat miercuri Codul Fiscal şi Codul de Procedură Fiscală, cu 306 de voturi „pentru”, două voturi „împotrivă” şi o abţinere.
Codul Fiscal şi Codul de Procedură Fiscală au fost adoptate pe articole, miercuri, ministrul Finanţelor Eugen Teodorovici arătând că impactul bugetar al măsurilor este de 12 miliarde lei şi principala măsură este reducerea TVA la 19%, de la 1 ianuarie 2016.
Ministrul Finanţelor Eugen Teodorovici a spus că noul Cod fiscal cuprinde măsuri importante pentru economie, cea mai importantă fiind reducerea TVA la 19%, România trecând de la una dintre cele mai mari cote TVA din Europa la una dintre cele mai reduse.
„Codul Fiscal impune măsuri extrem de importante pentru economie, cea mai importantă dintre măsuri este desigur, reducerea TVA de la 20 la 19%, atât ca importanţă cît şi ca impact bugetar pentru anul viitor. România avea una dintre cele mai mari cote TVA din Europa, prin aplicare acestei măsuri, România se va putea lăuda cu una dintre cele mai reduse cote TVA. Impactul bugetar pe care acest cod fiscal îl are este la nivelul 12 miliarde de lei, este o sumă pe care o lăsăm la nivelul mediului economic, la nivelul pieţei, cetăţeanului”, a spus Teodorovici.
Ministrul a mai spus că aplicarea codului „va duce la un deficit mai mare decât cel asumat, dar un deficit care rămâne sub limita celui stabilit în criteriul de la Maastricht, sub 3%”.
„Ar tebui să fie un semnal important pentru piaţa din România. Partenerii externi vor înţelege, în acest fel, faptul că România este pregătită să menţină un astfel de deficit de sub 3%. România trebuie să dea dovadă de îndrăzneală, dar şi de răspundere în privinţa cheltuielilor sustenabile. Mulţumesc primului-ministru Victor Ponta că a susţinut o asemenea abordare liberală, care are în asamblul său măsuri sociale şi măsuri de piaţă. Cu siguranţă va fi un vot în unanimitate, va fi un semnal important faţă de cetăţeni şi partenerii externi”, a spus ministrul Finanţelor.
Principalele modificări în fiscalitate
Reducerea TVA la 19% începând cu 1 ianuarie 2016, când va intra în vigoare noul Cod Fiscal: ”Cota standard este de 19% şi se aplică asupra bazei de impozitare pentru operaţiunile impozabile care nu sunt scutite de taxă sau care nu sunt supuse cotelor reduse”.
Camera Deputaţilor a eliminat reducerile CAS ce ar fi urmat să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2018. Cotele de contribuţii de asigurări sociale datorate bugetului asigurărilor sociale de stat ar fi urmat să fie reduse de la 26,3% la 21% pentru condiţii normale de muncă, de la 31,3% la 26% pentru condiţii deosebite de muncă, respectiv de la 36,3% ka 31% pentru condiţii speciale de muncă.
Din nou Cod Fiscal a fost eliminată taxa pe construcţiile speciale, precum şi impozitul pe dividendele aferente acţiunilor tranzacţionate în cadrul pieţei de capital pentru încurajarea investiţiilor ”transparente în acţiunile emitenţilor la bursa de valori şi listarea la bursă a unui număr cât mai mare de companii”.
De asemenea, a fost eliminat nivelul diferenţial al accizelor prevăzut pentru motorina utilizată de transportatorii de mărfuri şi persoane, ”având în vedere scăderea semnificativă a nivelului standard al accizelor practicat în România, prin revenirea la nivelul accizelor aplicabil anterior datei de 1 aprilie 2014”, se arată în raportul Comisiei pentru Buget, Finanţe şi Bănci din Camera Deputaţilor.
Pentru perioada 1 ianuarie-31 martie 2016 nivelul şi structura accizei totale pentru ţigarete sunt cele practicate începând cu data de 1 aprilie 2015. Pentru perioada 1 ianuarie-31 martie 2016, nivelul accizei totale pentru ţigarete este de 447,02 lei/1.000 ţigarete. Acciza specifică reprezintă 349,68 lei/1.000 ţigarete, iar acciza ad valorem se calculează prin aplicarea procentului de 14% asupra preţului de vânzare cu amănuntul declarat în condiţiile legii. Acciza datorată nu poate fi mai mică decât nivelul accizei minime reprezentând 443,61 lei/1.000 ţigarete.
Camera Deputaţilor a eliminat totodată un articol privind taxele speciale care spunea că niciun consiliu local sau judeţean nu poate ” institui taxe speciale concesionarilor din sectorul utilităţilor publice (gaze naturale, apă, energie electrică), pentru existenţa pe domeniul public/privat al unităţilor administrativ-teritoriale a reţelelor de apă, de transport şi distribuţie a energiei electrice şi a gazelor naturale.
La capitolul impozite locale au fost eliminate două articole care prevedeau că ”Începând cu 1 ianuarie 2017, consiliul local poate majora impozitul pe clădiri şi impozitul pe teren cu până la 500% pentru clădirile şi terenurile situate în intravilan neîngrijite, în condiţiile stabilite prin hotărâre a consiliului local”, respectiv că ” Începând cu 1 ianuarie 2018, impozitul pe teren poate fi majorat cu până la 500% pentru terenul situat în intravilan pentru care suprafaţa ocupată de clădiri este mai mic ă de 20% din suprafaţa totală a terenului şi nu depăşeşte 40 de metri pătraţi, în condiţiile stabilite prin hotărâre a consiliului local”.
Deputaţii au păstrat însă articolul care spune că ”pentru terenul agricol nelucrat timp de doi ani consecutiv, consiliul local poate majora impozitul pe teren cu până la 500% începând cu al treilea an, în condiţiile stabilite prin hotărâre a consiliului local”.
Au fost eliminate și posibilele abuzuri
Tot în comisia din Camera Deputaţilor a fost eliminată prevederea care arăta că ”Organul fiscal competent poate refuza dreptul de deducere a TVA pentru achiziţiile unei persoane impozabile dacă respectiva persoană impozabilă ştia sau ar fi trebuit să ştie că, prin achiziţia sa, participă la o operaţiune implicată în evaziune fiscală privind TVA, aceasta fiind considerată că a participat la evaziunea fiscală, indiferent dacă obţine sau nu obţine un avantaj din revânzarea bunurilor sau din utilizarea serviciilor în cadrul operaţiunilor impozabile efectuate de aceasta în aval. Revine organelor fiscale competente sarcina să stabilească elementele obiective care permit să se concluzioneze că persoana impozabilă ştia sau ar fi trebuit să ştie că operaţiunea invocată pentru a justifica dreptul de deducere a TVA era implicată în evaziunea fiscală săvârşită de furnizor/prestator sau de o altă persoană impozabilă care a intervenit în amonte sau în aval în lanţul de livrări/prestări”. Motivul invocat a fost evitarea unor eventuale abuzuri din partea Fiscului.
Florin Petrea a zis
„La omul sarac nici boii nu-i trag”. Legi date pt talpa societatii. Avem si noi in oras cateva ruine in centrul la km zero care zac in paragina de zeci de ani. Nu s-a dorit cresterea impozitului pe cladiri abandonate cu 500% pt a-i determina pe propietari sa ia o masura ori sa le renoveze sau daca nu sa le vanda altora. Teatrul de animatie, anexa Hotel Mildova, Hotel Central, Casa Vasile Alecsandri. Taranul care n-are nici dupa ce bea apa sa plateasca 500% pt terenul agricol nelucrat pt ca merita sanctionat iar aceste cladiri ce zac de zeci de ani in paragina merita protejate. Unde e dreptatea?
Adi a zis
@Florin,asta este discriminare.Ii obliga pe cei ce au terenuri agricole si care din diverse motive nu pot sa practice agricultura sa VANDA.Este o lege cu dedicatie pentru profitori
Florin+Petrea a zis
Am inteles dl.Adi dorinta ascunsa de acaparare a terenurilor agricole din Romania in mana unor oameni cu interese. Aici nu mai e vb de lege si dreptate in fata legii ci de faptul ca statul aplica morala „Ca voi egalitate dar nu pentru catei”. citat fabula „Câinele şi căţelul de Grigore Alexandrescu”