Organizatia austriaca Vier Pfoten a lansat, la sfirsitul anului trecut, prin filiala sa din Romania, campania „Stampila pe ou”, o actiune prin care vrea sa atraga atentia „asupra oualor din baterii, folosite in mincarea procesata si industria de catering” si cere implementarea unui sistem obligatoriu de etichetare a acestora.
Asa cum este explicata pe siteul propriu, campania vizeaza etichetarea produselor alimentare la fabricarea carora se folosesc oua, dar numele campaniei si continutul ei, aparut de citeva zile insistent in presa, combat, explicit, cresterea gainilor in sistem industrial in asa-numitele „baterii” – custile din halele special amenajate, in care spatiul restrins si alti factori ar stresa pasarile.
Campania afecteaza, astfel, interesele industriei avicole, din care face parte si Grupul Agricola Bacau.
Organizatia Vier Photen are ca obiect de activitate protectia animalelor. Implicarea ei in combaterea alimentatiei „nesanatoase” a oamenilor apare ca o particularitate.
In Romania s-a implicat si la inceputul anului 2010 in problema „oualor stresate”, a oualor obtinute de la gainile crescute in baterii, reluata si la inceputul acestui an.
O autoritate in domeniu, profesorul Gheorghe Mencinicopschi, s-a alaturat campaniei si a explicat tuturor, printr-o declaratie data ziarului Adevarul : „Hormonii stresului produsi de gainile crescute in baterii nu dispar la gatit si, noi, oamenii, ii ingeram fara sa constientizam ca stresul gainii devine stresul nostru”.
Romania a adoptat, insa, legislatia UE privind bunastarea pasarilor, iar pe piata ouale trebuie sa apara, la raft, obligatoriu stampilate. Cifra „0” din stampila arata ca ouale provin de la gaini crescute in ferme ecologice, 1 – de la gaini crescute in aer liber, 2 – de la gaini crescute pe sol, iar 3 – de la gaini crescute in baterii.
Normele europene mai impun, de asemenea, ca pina la sfirsitul acestui an toate intreprinderile avicole sa monteze baterii de crestere a pasarilor care sa asigure standardele cerute antistress.
„Lucram, deja, la acest obiectiv – ne-a declarat presedintele Grupului Agricola, Grigore Horoi, unul dintre primii patru producatori de oua de consum din Romania – si la 1 ianuarie 2012 vom avea, cu siguranta, noile conditii”. Si vor proceda la fel toti marii producatori, pentru ca altfel afacerile lor vor fi inchise. Atunci, care mai este obiectul campaniei Vier Photen?
Specialistii se pronunta, populatia alege
Indemnul insistent catre consumatorii de oua de a prefera produsele stampilate, pe cit posibil, cu cifrele mici, este unul laudabil. Dar, sugestia de a se renunta la consumul celor cu cifra 3 pe stampila afecteaza serios o industrie intreaga, aflata pe o piata puternic concurentiala.
„Nu stiu cum se intimpla, dar asemenea campanii incep tocmai in preajma unor sarbatori importante de la noi – a opinat Grigore Horoi -, cind ouale au mai mare cautare. Anul trecut a fost tocmai de Pasti, acum de Craciun si nu departe de Pastele urmator”.
Daca populatia are, pur si simplu, doar posibilitatea de a opta in a consuma un sortiment sau altul de oua, specialistii se pot pronunta ca autoritati in domeniu. Unii sint alaturi de crescatorii de pasari si infirma teoria „oualor stresate”.
Presedintele Sectiei Zootehnie a Academiei de Stiinte Agricole si Silvice „Gheorghe Ionescu Sisesti”, din Bucuresti, prof. univ. dr. Dumitru Simionescu, a lansat inca de anul trecut un punct de vedere vizavi de ideea ca in sistemul industrial de productie tehnologiile de crestere a gainilor in custi ar produce oua care ar afecta sanatatea umana.
„Acest lucru nu poate fi adevarat – a opinat profesorul -, intrucit nu exista nici un studiu despre diferentele de calitate dintre ouale realizate in diferite sisteme de crestere sau care sa arate ca exista risc pentru sanatatea umana, daca se consuma oua de la gainile crescute la custi.
Daca tinem cu adevarat la consumatorul roman, atunci informarea acestuia sa fie corecta, echidistanta, bazata pe studii stiintifice proprii riguroase, fara a induce panica nejustificata.” Iar presedintele Uniunii Crescatorilor de Pasari din Romania, Ilie Van, declara, recent, presei: „Nu conteaza felul in care sint produse ouale, ci cu ce sint crescute gainile.”
Campania bate industria
Problema cresterii gainilor in custi – spune profesorul Simionescu – este privita, in toata Uniunea Europeana, si ca o problema economica si care poate denatura conditiile de concurenta, cu efecte serioase asupra functionarii pietei produselor animaliere in relatiile UE cu tari terte.
Cu atit mai mult in tarile nou intrate in UE. Interzicerea folosirii custilor neimbogatite, impusa de la 1 ianuarie 2012, ar putea inceta productia de oua de consum in numeroase unitati din statele membre.
Pentru reducerea deficitului de oua, ar putea fi necesar importul din afara UE, de oua produse fara respectarea normelor restrictive asupra confortului pasarilor si de producere a furajelor cu asigurarea sigurantei alimentare a produselor. Polonia, de exemplu, a cerut Comisiei Europene aminarea termenului de folosire a bateriilor neimbunatatite pina la 1 ianuarie 2017, motivind lipsa fondurilor pentru modernizarea a 83% din fermele actuale.
In ce situatie s-ar gasi Grupul Agricola, in acest context, ce efecte ar avea masurile impuse asupra ei, vom afla in articolul de miine, pe aceasta tema, dupa un dialog cu Grigore Horoi.
Lasă un răspuns