– publicarea pe SEAP și în Jurnalul Uniunii Europene se va face cel mai târziu luni – valoarea investiției este de 267 milioane de euro
Ștefan POPA
Ședințele de Consiliul Județean (CJ) și Consiliul Local Bacău de ieri au adus o veste așteptată de băcăuani de mai bine de zece ani. Construcția șoselei de centură a municipiului Bacău a devenit o certitudine.
Dragoș Benea, președintele CJ Bacău, a prezentat proiectul și datele tehnice aleșilor județeni, apoi s-a deplasat la Centrul de Afaceri și Expoziții „Mircea Canciov”, unde a avut loc ședința aleșilor locali băcăuani. Aici, el și primarul Romeo Stavarache au vorbit despre acest proiect. „Licitația pentru construcția șoselei de centură a municipiului Bacău va fi pusă pe SEAP și publicată în Jurnalul Uniunii Europene astăzi (vineri, n.r.) sau cel mai târziu luni – a declarat Dragoș Benea, președintele CJ Bacău.
Este cel mai important proiect al Bacăului de după Revoluție, un proiect la care am muncit împreună cu primarul Bacăului. Licitația pentru execuție va dura 52 de zile și sperăm ca, până la sfârșitul acestui an, să știm cine va fi constructorul. Partea negativă este că nu s-a schimbat legea achizițiilor publice și ne așteptăm să fie contestații, lucru care va face să se piardă timp, așa cum se întâmplă la orice licitație care depășește două – trei milioane de euro. Licitația pentru contractul de supervizare s-a semnat deja și are o valoare de 1,2 milioane euro”. În continuare, el a prezentat date tehnice despre lucrare. Șoseaua de centură va pleca de lângă comuna Nicolae Bălcescu, în apropiere de Metro, și va avea două axe. Spre Vest va duce până în comuna Săucești, aproape de turnul de televiziune, la un kilometru de satul Bogdan Vodă, și va avea o lungime de 12 kilometri. Va trece prin comuna Letea Veche, unde dealtfel se vor face cele mai multe exproprieri de terenuri și chiar de case. Spre Est va face joncțiunea cu Centrul de Afaceri și Expoziții și va avea o lungime de 18 kilometri. În total, centura va avea 30 de kilometri. Valorea investiției este de 267 milioane de euro, cu tot cu TVA, iar construcțiile și montajul vor costa 156 milioane de euro. Pe traseul ei, centura va avea mai multe poduri, supratreceri peste calea ferată și sensuri giratorii.
Centura, parte din Autostrada Moldovei
Primarul Romeo Stavarache a prezentat istoricul șoselei de centură. De altfel, el a fost primul care a anunțat vestea bună încă de la începutul anului, când lucrarea a fost prevăzută la finanțare din bugetul de stat. „Este o zi importantă pentru municipiul Bacău, pe care o așteptăm de zece ani – a declarat primarul Romeo Stavarache. În 2005 era realizat un studiu de fezabilitate de Guvernul din perioada 2000 – 2004. Acesta a fost introdus pe cofinanțare de la Banca Mondială. A urmat o perioadă dificilă, pentru că studiul a suferit multe modificări în perioada 2007 – 2009. Pentru că nu s-au tras banii, în 2009 s-a pierdut finanțarea. În 2010 am încercat prin diferite mijloace, odată ce am ajuns în Comitetul Regiunilor, să introduc investiția pe fonduri europene. Drumurile naționale nu primesc însă finanțare pe proiectele europene, ci doar autostrăzile. De aceea trebuia să facă parte dintr-o autostradă, pentru a primi finanțarea UE. Așa că a fost introdusă ca parte din Autostrada Moldovei, care leagă Nordul de Sud. De aceea centura va avea un regim de autostradă cu șase benzi: câte două pe fiecare sens plus o bandă de urgență pe fiecare sens. Partea de cofinanțare a fost prevăzută în bugetul de stat pe acest an. Până la sfârșitul anului 2015 trebuie finalizată lucrarea, pentru că altfel nu mai putem folosi banii”.
La nivelul CJ Bacău, se va forma o echipă de specialiști care va monitoriza îndeaproape realizarea acestui proiect cât mai rapid.
turcu giani a zis
Alo,vezi ca la tine V e E si invers .Si n-am inteles de ce pe axa V sunt 18km .Poti te rog sa ne dai si harta?
tzopescu a zis
cred ca ati incurcat estul cu vestul. si lungimile corespund punctelor cardinale dar nu si capetelor centurii…