Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a eșuat în tentativa de organizare a unei noi licitații pentru desemnarea constructorului șoselei de centură a municipiului Bacău.
Potrivit Asociației Pro Imnfrastructura, Centura Bacău, un proiect care include 16,27 km de autostradă, segment care face parte din A7, viitoarea autostradă Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani, nu va intra în construcție prea curând.
Acest proiect are o istorie foarte zbuciumată de peste 10 ani de zile, ajungându-se într-un final la rezilierea contractului după ce au fost executate lucrări anemice, arată sursa citată.
Povestea Centurii Bacău, un drum de 30,7 km (din care 16,27 km de autostradă), începe în perioada 2007-2008 când Search Corporation realizează studiul de fezabilitate, proiectul tehnic și detaliile de execuție. În 2012 această documentație se revizuiește de către Arcadis. Pe 30.04.2013 este lansată licitația pentru execuția lucrărilor pe contract FIDIC Roșu. Pe 14.11.2013 se anunță câștigătorii: turcii de la Eko Insaat pentru suma de 393 milioane de lei (aproximativ 86 milioane euro). Urmează o perioadă incredibil de lungă de contestații și abia pe 01.04.2015 se semnează contractul cu turcii.
Tergiversările continuă. Abia pe 25.05.2016 (la peste un an de la semnarea contractului) se dă ordinul de începere! Motivul este halucinant: autoritățile nu au putut da avansul în 2015 pentru că finanțarea europeană POS-T 2007-2013 se încheia la finalul anului 2015 și nu era suficient timp pentru a realiza progres în teren care să justifice acest avans pentru decontări din fonduri UE. Deși ordinul se dă în 25.05.2016, abia la 01.09.2016 apar primele semne de viață în șantier, prin câteva poze puse de constructor pe pagina de Facebook.
Dar turcii de la Eko Insaat lucrează anemic, neavând nici pe departe mobilizarea necesară pentru un obiectiv atât de important. După ce efectiv se chinuie să execute ceva semnificativ (în unele momente păreau că pot duce proiectul la bun sfârșit), pe 13.04.2017 contractul se reziliază în urma notificării trimise chiar de constructor care, într-un final, din cauza problemelor financiare apărute la firma-mamă din Turcia, recunoaște că nu are capacitatea financiară să susțină proiectul și cere rezilierea.
În acest moment, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere promite că lansează o nouă licitație. Pe 29.09.2017 a încărcat pe SEAP documentația, însă aceasta a fost RESPINSĂ de Agenția Națională pentru Achiziții Publice! CNAIR trebuie să corecteze documentele licitației și apoi trebuie să ceară un nou acord de la ANAP. (sursa: Asociația Pro Infrastructura)
Bacauan a zis
Cine va răspunde pt incompetența și respingerea dosarului??
Gigi Bacauanul a zis
Respingerea s-a facut „cu dedicatie” – nu sunt bani pentru investitii, ci doar pentru pomeni electorale!
Cris a zis
Sau poate nu se doreste nicio autostrada in Moldova, ca asa poti sa mentii un bazin electoral adecvat.
Autostrada inseamna investitori, companii, corporatii….si cu totii stim ca actualul guvern nu iubeste corporatistii!
George a zis
Corect, nici o zona nu se poate dezvolta fara drumuri, nu ai nici o varianta de ocolire a orasului, la orele de varf coada de masini se intinde pana la sensul giratoriu de la Auchan. De ce credeti ca toate firmele se inghesuie in Ardeal? Pentru ca drumul pana la autostrazile din Ungaria este mult mai scurt, au tot motivul sa nu faca drumuri in Moldova, cum s-ar mai manipula marea masa de votanti PSD? Nici ca ceilalti nenorociti ar fi mai de soi. Sunt orase mult mai mici care si-au facut o sosea de centura, numai la Bacau s-au adunat toti incompetentii in frunte cu aia de la Bucuresti si tot pun bete in roate, tot traficul greu trece prin oras, dureaza cel putin o jumatate de ora sa traversezi orasul, semafoare la tot pasul. Ar trebui aduse putorile de la Bucuresti sa stea si ei in trafic sa vada cum e sa nu ai nici o solutie decat sa ii injuri pe politicieni si institutiile care gem de incompetenti si spagari ai statului roman carora li s-a marit salariile pe masura iresponsabilitatii.
Matt a zis
Subscriu la cele scrise de catre GIGI BACAUANUL. Vezi caz similar tronsoane Sibiu-Pitesti.
kros a zis
Voi stiti de ce nu se vrea autostrada in Moldova?Voi puteti privi o harta?Pentru ca Transilvania in acesti ani se leaga de Budapesta.veti spune binenteles ca vorbesc prostii.Uitativa ce se intimpla.Intra autostrada pe la Arad continua pe la Timisoara-Lugoj,Deva,Sibiu.Leaga aceasta autostrada de Cluj si se intoarce spre Oradea.In rest toate autostrazile care vor sa se lege de aceaste autostrazi sint contestate.De ce? Foarte curios este ca toate institutiile de forta care fac aceste contestari si blocaje sint conduse de Romani Ardeleni.La 100 de ani,era timpul ca ei sa intoarca serviciul facut de noi acum o suta de ani,care a generat costuri pe care nu am reusit sa le acoperim nici acum si sa ne dea macar banii produsi de noi Modovenii inapoi,dar nu.Toti sint dirijati acolo si alaturi de asta si cu acuzatiile mediatice ca noi sintem hraniti de ei.In conditiile in care 80% din bugetul pentru drumuri din ultimii 12 ani au fost dirijati doar acolo,de parca proprietarii de masini din Moldova nu platesc taxe ,roviniete si combustibilul il cumpara gratis .Mai lasati asta cu Moldova voteaza PSD ca este rasuflata.La alegerile trecute PSD a cstigat toata tara cu exceptia judetelor unde a cistigat UDMR.
PNL a pierdut si va pierde in continuare pentru ca sint mai patati decit PSD.
Sansa ar fi infiintarea de noi partied cu mentalitati noi.Ca daca vom avea partied noi formate din fosti PNL-isti si Psd-isti,tot nimic nu se va face.
Mai trebuie spart si cercul de interese care vrea Moldova fara infrastructura.
kros a zis
Inca ceva.Sint vinovati oamenii ca PNL a avut la conducere o femeie care avea studiile la Moscova?
Ionel a zis
Lasa vrajelile de 2 lei, conspiratiile si bubulii unguresti, vinovati ca psd-ul a lasat tara fara bani de cofinantare a oricarui proiect care putea fi finantat in prop de 80%de UE.
PSD&alde = grup infractional organizat sa devalizeze tara in interes propriu si s-o abata de la parcursul ei european.
David Ioan a zis
Domnilor politicieni, indiferent de ce coloratură politică sunteți, ( degeaba comentăm noi aici în presă cu diverse aprecieri) să căutați să nu mai face-ți licitații așa zise publice, pentru că s-a văzut în acești 28 de ani că licitațiile sunt foarte păguboase pentru infrastructuri se prelungește prin contestații și este adjudecat cine este agreat etc.. Lăsați constructorii noștri să facă totul cu dedicație directă , dar cu o mare responsabilitate în construcții industriale și civile etc. În caz contrar că nu realizează obiectivul încredințat, să fie sancționat și judecat pentru subminarea economiei naționale și dizolvarea firmei etc.. Așa să fie stipulat în contract. Să vedeți după aceea că vor fi lucrări de calitate. Aceeași sancțiune să fie aplicată și Arhitectului care face proiectele pentru infrastructură etc.