A patra zi de Gala Star, eveniment organizat de Teatrul Municipal “Bacovia” în parteneriat cu Primăria Bacău și ajuns, în 2014, la cea de-a IX-a ediție, a debutat încă de la ora 11 nu cu recitaluri în concurs, așa cum publicul s-ar fi putut aștepta, ci cu o întâlnire aparte, între actori, autori de dramaturgie și spectatori. Luni, 7 aprilie, a avut loc, la invitația criticului de teatru Doru Mareș, Colocviul „Tehnicile monodramei în dramaturgia contemporană”, întrunire găzduită de Bacchus Bistro Chic din Bacău și la care invitați speciali au fost membrii juriului și nominalizații Concursului de Dramaturgie – Monodramă, ediția I, secțiune introdusă pentru prima dată în cadrul Galei Star.
Pe parcursul a circa două ore, cei prezenți la eveniment au discutat deschis despre cererea și oferta de texte de monodramă, despre ce înseamnă pentru unii a fi autori de monodrame, pentru alții a fi actori de monodrame. S-a vorbit, totodată, (mai ales) despre nevoia de a scrie monodramă și nevoia de a juca în monodrame. Despre cea din urmă, a vorbit, cu o sinceritate dureroasă, actrița băcăuancă Eliza Noemi Judeu. „Este adevărat că, năzuind ca orice actor, să mă pun în valoare – a spus Judeu -, dar și din motive obiective precum banii, am încercat să mă vând pășind un pic pe drumul ăsta al monodramei. Mă simt foarte bine de una singură în scenă, ca act artistic, pentru că singur în scenă fiind îți faci autoanaliza și nu oricum, ci în văzul oamenilor, te spovedești. Am ales însă să încerc drumul monodramei și pentru a nu mai încurca alți actori”.
Despre relații actor-actor, autor-actor deficitare, dar și despre alte tare ale lumii teatrului din România au vorbit, de asemenea, deschis, constructiv, dramaturgii Mircea M. Ionescu, Mihai Ignat, Radu Macrinici și regizorul Alexander Hausvater, membru al juriului Gala Star 2014. „Tendința în lume – a spus Hausvater – în ceea ce privește spectacolele one man show nu mai este redarea, prin acestea, a poveștii unui om, ci, printr-un singur om, a unei societăți. Un «One man show» trebuie să țină cont de două aspecte: esența poveștii și forma ei. Când ieși dintr-un «one man show», ca spectator nu trebuie să spui că ai văzut un singur actor, ci să ieși de acolo în cap cu un întreg spectacol, vizualizând inclusiv un decor care nu există”.
Pentru prima ediție a concursului de Dramaturgie-Monodramă, numărul de înscrieri de texte a fost impresionant. Respectiv 33, după jurizarea făcută de dramaturgii Valentin Nicolau și Radu Macrinici și criticul de teatru Doru Mareș rămânând trei nominalizări pentru „monodrame” și un premiu special pentru „dramatizare”, cel din urmă acordat Edithei Nicolici, prezentă și ea la Colocviu. Cele trei nominalizări sunt „Ziua în care am divorțat”, de Ștefan Caraman, „Mi-e frică”, de Mihai Ignat, și „Monolog în doi cu moartea la ușă”, de Mircea M. Ionescu. Premiile vor fi acordate marți, 8 aprilie, în cadrul festivității de premiere Gala Star.
A patra zi de Gală s-a încheiat cu recitalurile din concurs susținute de actorii Lari Giorgescu („Poezia visului”) și Florina Gleznea („Cinci ore cu Mario”) și recitalul extraordinar Nick Mancuso, „The Death of Socrates”.
Mădălina ROTARU
Lasă un răspuns